Vetoomus Pohjois-Paippisten Ryhmäperhepäiväkoti Pikkupirtin puolesta

Sivistysvaliokunta päättää päiväkodin kohtalosta 24.9. Sipoon kunnalla ei ole varaa sulkea näin ainutlaatuista päivähoitoyksikköä.

Päiväkoti on avattu syksyllä 2002 ja hoitopaikat ovat käytönnöllisesti katsoen olleet aina täynnä. Henkilökunta on pysynyt vuosia lähes samana, mikä on poikkeuksellista. Tämä on pienten lasten kannalta erittäin olennaista, sillä lapsi muodostaa hoitajaansa kiintymyssuhteen ja tämän katkeaminen luo turvattomuuden tunnetta. Hoitomotivaatio on työssä korkealla ja hoitajat ovat aidosti läsnä lapsille. Lasten yksilölliset erot ja tarpeet on pystytty huomioimaan hienosti. Ryhmäperhepäiväkodissa sisarukset saavat olla samassa ryhmässä koko päiväkoti-iän. Suurempaan yksikköön siirtäminen vaikuttaisi negatiivisesti lähes kaikkiin mainittuihin seikkoihin, eikä lisäisi kenenkään jaksamista ja hyvinvointia. Henkilökunnan ja lasten vähäinen vaihtuvuus on osoitus siitä, että osapuolet ovat olleet tyytyväisiä.

On täysin ristiriitaista suunnitella päiväkodin sulkemista Pohjois-Pappisista, kun samaan aikaan on valmistumassa osayleiskaava ja Pohjois-Paippisiin ollaan saamassa lisää rakennusoiketta. Suurin osa muuttajista olisi varmasti nuoria lapsiperheitä, joilla on tarvetta päivähoitopalveluille.

Pikkupirtin sijainti asutukseen ja liikenneyhteyksiin nähden on hyvä. Varhaiskasvatuksen tulee olla lähipalveluita. Lasten kuljettaminen Nikkilään päiväkotiin lisäisi joidenkin lasten ja vanhempien työpäivää 40 minuutilla. Tämä tarkoittaisi, että lapset pitää herättää entistäkin aikaisemmin ja hoitopäivän päätteeksi nälkäisiä lapsia pitää kuljettaa jopa puoli tuntia kotiin ennekuin siellä voidaan alkaa valmistaa ruokaa.

Pikkupirtti on yksi harvoista Sipoon päiväkodeista, jossa ei ole ollut sisäilmaongelmia. Hirsirakennuksena se on ainutlaatuinen. Vanhemmat ovat tänäpäivänä huolestuneita päiväkotejen ja koulujen käsiin räjähtäneistä sisäilmaongelmista ja hirsinen päiväkoti voisikin olla Paippisten vetovoimatekijä. Vuokranantaja on ollut valmis laajentamaan kiinteistöä niin, että päiväkodista saataisiin kaksiryhmäinen ja käyttökustannukset lasta kohden laskisivat.

Pikkupirtti on Sipoon suurimman kylän ainoa suomenkielinen päiväkoti ja palvelu. Kielteinen päätös ei tukisi yhdenvertaisuutta suomen- ja ruotsinkielisten asukkaiden kesken.P8312162.JPG

Se, minkälaisia päivähoitopaikkoja kunnalla on tarjota, voi vaikuttaa ratkaisevasti vanhemman päätökseen töihinpaluun ajankohdasta. Jos tarjolla on vain paikkoja suuresta päiväkodista, monikaan ei halua laittaa pientä lastaan sinne ja lähteä töihin ennen kuin lapsi on kolme vuotta. Myös tilanteissa, jolloin lasten laittaminen päivähoitoon jopa alle yksivuotiaana on välttämätöntä tai lapsen edun mukaista, on kohtuullista että perheillä on erilaisia vaihtoehtoja hoitopaikoissa.

Toivomme, ettette sivuuttaisi myöskään tutkimustuloksia siitä, ettei pienen lapsen ole hyvä kasvaa suuressa ryhmässä. Ryhmäperhepäiväkodissa on aidosti kyse pienestä ryhmästä eikä kyseessä ole pelkästään numeroilla kikkailu. Suuressa ryhmässä lapsella on turvaton olo. Lapsuuden kokemukset vaikuttavat pysyvästi ihmisen aivoihin ja heijastelevat aikuisuuteen asti. Lapsissa on tulevaisuus.

Lisäys 13.9. Muistattehan vielä allekirjoittamisen jälkeen käydä vahvistamassa se sähköpostistanne.

Lisäys 22.9. Tämä adressi on luovutettu päättäjille 19.9. jolloin nimiä oli kirjalliset allekirjoitukset mukaan laskien 300. Adressi pidetään auki vielä päätöspäivään, 24.9. asti, mutta päivitettyä listaa ei ole tarkoitus toimittaa päättäjille.