VETOOMUS RAASION AMPUMAKESKUKSEN PUOLESTA

SIILINJÄRVI

VETOOMUS RAASION AMPUMAKESKUKSEN PUOLESTA

TAUSTAA

Raasion ampumakeskus on rakentunut kolmessa vaiheessa ja kaivosyhtiön sekä sen työntekijöiden vahvalla tuella. Ensimmäisessä vaiheessa 1970-luvulla sinne siirrettiin Laukansalosta siellä toimineet kaksi skeet-ammuntarataa ja yksi trap-rata. Lisäksi rakennettiin pistooli-, pienoiskivääri-, hirvi- ja luodikkorata sekä myös ns. pienoishirvirata. 1990-luvun alussa rakennettiin 1993 pidettyjä Metsästäjäliiton ampumamestaruuskilpailuita varten kaksi skeet-rataa lisää ja tehtiin toinen trap-rata. Kaivosyhtiö on vuokrannut alun perin noin 13.0 hehtaarin tontin Siilinjärven riistanhoitoyhdistykselle.

Vuonna 2006 toiminnoille haettiin ympäristölupa seutukunnalla toimivan Leader-ryhmän Kehittämisyhdistys Kalakukko ry:n rahallisella tuella. Tuolloin riistanhoitoyhdistyksen puheenjohtajana toimi kaivosyhtiön turvallisuuspäällikkö Tapani Hartikainen. Kaivosyhtiön sen aikainen johto suhtautui hankkeeseen erittäin myötämielisesti ja yhdessä järjestettiin kumppaneille monia PR-tilaisuuksia kaivosyhtiön aseilla. Yhteistoimin ympäristölupa saatiin ja samalla vuokratontin kokoa kasvatettiin 20.8 hehtaariin.

Kolmas vaihe rakentamisessa tapahtui huomattavalla Kehittämisyhdistys Kalakukko ry:n tuella vuonna 2009, jolloin tehtiin kolme kansainvälistä trap-rataa ja rakennettiin toimistomökki sekä muutettiin alueella oleva omakotitalo ruokala- ja saniteettitiloiksi.

Kaikkiaan julkista rahaa on hankkeisiin saatu noin 130 000 euroa. Kokonaisinvestoinnin arvo on noin miljoona euroa. Talkootöitä on tehty kymmeniä tuhansia tunteja, yksistään vuonna 2009 noin 11 000 tuntia.

NYKYTILA

Raasio on maamme toiseksi merkittävin ampumakeskus. Vuosittain siellä ammutaan noin 500 000 laukausta. Se on isolla alueella ainoa turvallinen paikka testata ja kokeilla aseita sekä harjoitella ammuntaa eettistä metsästystä varten.

Pohjois-Savossa on noin 26 000 metsästäjää, joiden on välttämätöntä kehittää ampumataitoaan, testata ja kohdistaa aseensa sekä suorittaa suuriistan metsästyksessä tarvittavat ampumakokeet.

Raasiossa on järjestetty vuoden 2009 jälkeen noin 45 isoa kansallista ampumakilpailua, mm. Metsästäjäliiton SM-kilpailut vuonna 2018. Voimassa olevista SE-tuloksista SAL:n haulikkolajeissa on 28 sekä Metsästäjäliiton haulilajeissa seitsemän kappaletta ammuttu Raasiossa. Kolme maajoukkueurheilijaa harjoittelee siellä ja heistä yksi on äskettäin nimetty kevään EM-kilpailuihin Osijekiin edustamaan Suomea.

Ratatoimintaa johtaa ja valvoo palkattu vahtimestari pitäen paikat kunnossa ja huolehtien turvallisesta ratakäyttäytymisestä sekä opastaen vasta-alkajia ja vierailijoita.

Vapaaehtoistoimijat pitävät rataa auki iltaisin ja viikonloppuisin. Keväisin järjestetään ns. haulikkokoulu, jossa on tänä vuonna mukana 22 henkilöä. Radalla käy päivittäin useita kymmeniä eri harrastajia. Radan sulkeminen johtaisi alueen metsästäjät ja ampujat kohtuuttomaan tilanteeseen ja sen purkaminen häpäisisi koko seutukunnan vapaaehtoistoiminnan ison saavutuksen ja varmaan heikentäisi myös kaivosyhtiöön suhtautumista.

Kuopion eteläpuolella Heinjoella on ampumarataa suunniteltu ja rakennettu jo yli 40 vuoden ajan. Sieltä puuttuu edelleen practical-ammunnan ja haulikkoammunnan suorituspaikat, eikä niiden rakentamisaikataulusta ole saatu varmaa tietoa. Huolestuttavinta on rakentuneen organisaation hajoaminen ja toisaalta ampumaharjoittelun hajaantuminen maastoon. Eniten harjoitellaan syyskesällä, jolloin myös marjastajat ja sienestäjät sekä ulkoilijat ovat samoissa maastoissa. Kilpaurheilijoiden harjoittelu loppuisi kokonaan. Lähimmät suorituspaikat ovat nimittäin Orimattilassa ja Lempäälässä.

Ampumaurheilu on 2000-luvun menestyksekkäin lajiryhmämme kesäolympialaisissa ja olisi tärkeää suomalaisen huippu-urheilunkin näkökulmasta, että olosuhteita ei heikennettäisi.

EHDOTUS

Jatketaan ensinnäkin ammuntaa normaalisti niin kauan kuin se suinkin on mahdollista.

Jaakonlammen louhoksen ja Raasiontien väliin on lupahakemuksen mukaan jätettävä riittävä suojavyöhyke.

Louhinta etenisi suunnitelman mukaan louhoksen pohjoispäästä kohti etelää ja lounasta. Kun louhinta alkaa niin rata voidaan tilapäisesti sulkea joko kokonaan tai sitten tietysti räjäytysten ajankohtina kuten Raasiontiekin.

Kun louhinta etenee riittävän etäälle, palataan normaaliin radan käyttöön.

Hassulta ja oudolta tuntuu radan purkamisajatus isoine kuluineen, kun kaivostoiminta joka tapauksessa loittonee ja Jaakonlammen osalta aikanaan loppuu.

Pertti Rytkönen Siilinjärven Urheiluampujat ry    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Pertti Rytkönen Siilinjärven Urheiluampujat ry voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…