Vetoomus rauhan puolesta

Antiikin filosofi Plutarkhokselta on säilynyt sanonta: "Köyhät menevät sotaan, taistelemaan ja kuolemaan muiden ilojen, rikkauksien ja turhuuksien vuoksi."

Toisen maailmansodan verilöylyjen jälkeisestä, idelogioista vapaamman ja aidomman ihmisyyden kaipuusta suosioon nousseen ranskalaisen eksistentialismin isä Jean-Paul Sartre puolestaan tiivisti: “Kun rikkaat sotivat, köyhät kuolevat”.

Lainaukset kertovat, että valtaa pitävien sodissa kuolevat ne, joilla valtaa ei ole.

Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan tulee 24.2.2023 kuluneeksi vuosi. Tähän mennessä arviolta yli 200 000 sotilasta ja 50 000 siviiliä on kuollut. Kokonainen kansa on joutunut kärsimään sodan traumoista.

Jos taistelut jatkuvat tällä tavalla, Ukrainasta ei ole pian mitään jäljellä. Monet ihmiset eri puolilla Eurooppaa pelkäävät sodan kärjistymistä oman ja lastensa tulevaisuuden puolesta.

Venäjän julmasta hyökkäyksestä kärsinyt ukrainalainen väestö tarvitsee solidaarisuuttamme, mutta mitä solidaarisuus tavallista kansaa kohtaan tässä hetkessä tarkoittaa?

Kuinka kauan Ukrainan taistelukentillä taistellaan ja kuollaan muiden ilojen, rikkauksien ja turhuuksien tähden? Vastaus on, että sotiminen loppuu, kun aseet tai ammukset loppuvat. Aseiden loppuminen pakottaa johtajat tulitaukoon ja neuvottelupöytään. Sodan jaloissa riittävästi kärsineen tavallisen kansan päällimmäiset toiveet tuskin koskevat idelogioita, vaan pikemminkin rauhan tilaan palaamista.

Se, millainen rauha lopulta saavutetaan, ratkeaa neuvotteluissa. Neuvottelu ei tarkoita antautumista, vaan kompromissien tekemistä molemmin puolin. Tärkeimpänä tavoitteena on estää satoja tuhansia kuolemia ja vielä pahempaa tapahtumasta. Näin ajattelemme me allekirjoittaneet ja näin ajattelee Suomessa, Euroopassa ja maailmassa moni muukin.

Me tavalliset suomalaiset emme voi suoraan vaikuttaa Yhdysvaltoihin, Venäjään tai muuhun Eurooppaan. Sen sijaan me voimme ja meidän täytyy vaikuttaa omaan hallitukseemme ja presidenttiimme ja muistuttaa heitä, että he ovat tavallisen kansan valitsemia, eivät sotia lietsovan ja ylläpitävän eliitin.

Kaikkien niiden johtajien, joiden kyvyttömyydestä kompromisseihin tämä tavallista kansaa tappava sota on saanut alkunsa, on istuttava pöytään ja lopetettava se, minkä ovat aloittaneet. Me suomalaiset voimme aloittaa omista johtajistamme.

Me allekirjoittaneet vaadimme Suomen hallitusta lopettamaan asetoimitukset Ukrainaan. Suomen on toimittava arvokkaimman ulkopoliittisen perintönsä ja maailmallakin aikanaan tunnustetun, puolueettoman rauhanvälittäjän maineensa velvoittamana.

Meidän on seistävä eturintamassa vaatimassa tulitaukoa ja rauhanneuvotteluja. Kuka muu sen tekisi, ellei Suomi sitä tee?

Lännen asetoimitusten tukemana Ukraina voi voittaa yksittäisiä taisteluita, mutta se ei voi voittaa sotaa maailman suurinta ydinasevaltaa vastaan, sanoo Yhdysvaltain armeijan korkein kenraali Mark Milley. Hän puhuu umpikujasta, jossa kumpikaan osapuoli ei voi voittaa sotilaallisesti ja sota voidaan kuitenkin lopulta lopettaa vain neuvottelupöydässä. Miksi sitä ei tehtäisi heti?

Jokainen hukattu päivä ilman todellista pyrkimystä rauhaan maksaa valtavasti lisää ihmishenkiä ja vie meitä lähemmäksi kolmatta maailmansotaa.

Tämä vetoomus mukailee osittain saksalaisen kansanedustajan Sahra Wagenknechtin ja journalisti Alice Scwarzerin laatimaa rauhan manifestia, joka on tätä kirjoittaessa kerännyt jo pitkälti yli puoli miljoonaa allekirjoitusta rauhan puolesta.

Näytä tukesi rauhalle ja sodan jaloissa elävälle, tavalliselle kansalle. Allekirjoita tämä vetoomus rauhan puolesta.

vetoomus-rauhan-puolesta1.png

Kimmo Kautio, verkkolehti Vastaan Sanomat    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Kimmo Kautio, verkkolehti Vastaan Sanomat voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…