Vetoomus valaanpyynnin lopettamiseksi Japanissa

Japanilta ikävät jouluterveiset suurille merinisäkkäille: aloittaa avoimen kaupallisen valaanpyynnin yli 30 vuoden jälkeen

Japani on vahvistanut aikeensa erota Kansainvälisestä valaanpyyntikomissiosta ja aloittaa uudelleen kaupallisen valaanpyynnin. Maa aikoo antaa virallisen eroilmoituksensa vuoden 2018 loppuun mennessä, jolloin ero astuu voimaan kesäkuun lopussa.

Sen myötä Japani voisi laittaa pyyntialuksensa tositoimiin heinäkuussa.Kansainvälinen valaanpyyntikomissio on kieltänyt valaanpyynnin vuonna 1986.Japani on kuitenkin Norjan ohella jatkanut valaanpyyntiä hyödyntämällä porsaanreikää. Valaat on pyydetty virallisesti tieteellisiin tarkoituksiin. Ylijäämät ovat kuitenkin päätyneet myyntitiskille.

Japani on jo aiemmin ollut merinisäkkäiden suojelijoiden ja ystävien huolen ja kritiikin kohde vuosittaisen delfiinijahdin vuoksi. Kalastajat ajavat delfiinit julmasti lahden perälle matalaan veteen, missä ne teurastetaan verisesti.

Me allekirjoittaneet vetoamme, että Japani harkitsee päätöstään uudelleen, pysyy Kansainvälisen valaanpyyntikomission jäsenenä ja peruuttaa päätöksensä valaanpyynnin aloittamisesta.

Adressi tullaan luovuttamaan Japanin suurlähetystölle .

valas1.jpg

Veli-Matti Juhani Ranta    Ota yhteyttä adressin tekijään