Yksi Savon maakunta

Me allekirjoittaneet esitämme Valtioneuvostolle ja Etelä-Savon sekä Pohjois-Savon maakuntahallinnoille, että Pohjois- ja Etelä-Savo yhdistetään yhdeksi Savon maakunnaksi mahdollisimman pikaisella aikataululla.

Valmisteluvaiheessa olevan lakiesityksen mukaan maakunnille siirtyy seuraavat tehtävät: Sosiaali- ja terveydenhuolto sekä pelastustoimi. Myöhemmässä vaiheessa  ehkä muita tehtäviä kuten esim. ympäristöterveydenhoito, alueelliset kehittämistehtävät ja elinkeinojen edistämisen tehtävät, maakuntakaavoitus, maakunnallisen identiteetin ja kulttuurin edistäminen sekä maakunnalle lain perusteella annettavat muut alueelliset palvelut.

Perusteluina yhdelle Savon maakunnalle on tulevaisuuden haasteet, joista maakunta vastaa, tärkeimpänä niistä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen turvaaminen.

Kun tutustuu Tilastokeskuksen väestöennusteisiin Etelä-Savon osalta vuodelle 2030 sekä THL:n raportin mukainen tarvekerroin1,25, ei tarvitse olla alan tutkija, että ymmärtää sen, ettei Etelä-Savo kykene vastaamaan tuleviin haasteisiin esim. sosiaali- ja terveyshuollon osalta.

Etelä-Savon maakunnan hartiat eivät kestä tulevaisuuden haasteita mm. väestön ikääntymisen ja radikaalin huoltosuhteen heikkenemisen vuoksi.

Yhtenäinen Savon maakunta tuo tulevalle maakuntahallinnolle leveämmät hartiat ja turvaa lain mukaisesti paremmin ja tasapuolisemmin väestönsä palvelut.

Adressin tavoitteena edellämainittujen seikkojen lisäksi on, hallintorakenteiden päällekkäisyyksien poistaminen, säästäen valtion menoja koronan jälkeisessä maailmassa sekä maakuntavaalit  2022, jotka järjestetään Sote-ratkaisujen puitteissa Savon maakunnassa.

Yksi Savon maakunta    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Yksi Savon maakunta voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…