YLEn Areena ulkosuomalaisten käyttöön!

Hyvä Mikael Junger ja YLEn johto,

lukemattomat ulkosuomalaiset ilahtuivat lukiessaan uutisen, että YLE laittaa nettiin ohjelmistoaan katseltavaksi YLE Areena -palvelun alle. Ilo oli kuitenkin lyhytaikainen, kun selvisi, että ohjelmien katsomiseen vaaditaan voimassaoleva TV-lupa, mitä tietenkään ulkomailla asuvilla suomalaisilla ei ole.

YLE Areenan suurin potentiaalinen katsojakunta ovat nimenomaan ulkosuomalaiset. Miksipä kukaan Suomen rajojen sisäpuolella asuva katsoisi piennellä läppärillä kuvaa, jossa usein kuva ja puhe tulevat eritahtiin eikä kuvanlaatu muutenkaan ole häävi, kun samassa huushollissa on iso, piakkoin täysin digitaalinen TV-vastaanotin?

Ymmärrämme, että tekijänoikeuskysymykset ovat usein esteenä ohjelman lähettämiseen ulkomaille. Kyseessä on kuitenkin maailmanlaajuisesti katsottuna suhteellisen pieni katsojajajoukko. Tuskinpa Kiinan piraattiteollisuus on kiinnostunut suomenkielisistä draamoista tai keskusteluohjelmista. Ulkosuomalaisille voitaisiin luoda joku kohtuullinen vuosimaksu, josta maksettaisiin ohjelman tekijöille tekijänoikeuskorvaukset.

YLE Areenan ohjelmien katselumahdollisuus olisi ulkomailla eri syistä lyhyempään tai pidempään, mahdollisesti loppuelämänsä, oleskeleville ulkosuomalaisille arvokas keino pysyä mukana suomalaisessa kulttuurissa, viihteessä ja yhteiskunnan tapahtumissa. Heidän lapsilleen se olisi myös oiva keino petrata suomen tai ruotsin kieltä. Kaikenkaikkiaan palvelusta olisi pidemmän päälle monenlaista positiivista hyötyä.

Me allekirjoittaneet pyydämmekin YLEä kehittämään YLE Areenan palvelua siten, että ulkosuomalaisetkin voivat sen annista nauttia.