Yleisradion on esitettävä ”Seinäjoen arabikevät” -dokumentti leikkaamattomana

Elokuvaosuuskunta Siperian dokumenttielokuva ”Seinäjoen arabikevät” esitettiin kutsuvieraille maaliskuun 1. päivänä Helsingissä. Yleisradio on osallistunut Matti Reinikan ohjaaman elokuvan rahoitukseen ostamalla ennakkoon sen esitysoikeudet. Alun perin dokumentti piti näyttää lokakuussa 2018, mutta Yleisradio vaati sisältöä karsittavaksi. Dokumentti on saanut tukea myös Suomen elokuvasäätiöltä, joka perui äärivasemmistolaisen Varisverkoston vaatimuksesta kutsuvierasnäytöksen tiloissaan viime hetkillä. Onneksi korvaava tila löytyi ja dokumentti näytettiin läsnäolleille kutsuvieraille.

Ylen Dokumenttiprojektin tuottaja Erkko Lyytinen kertoo, että ohjaaja Matti Reinikan kanssa ei ole päästy yhteisymmärrykseen elokuvan sisällöstä. Tällaisenaan Yleisradio ei elokuvaa pysty julkaisemaan, sanoo Lyytinen. Seinäjoen arabikevät kertoo syksyn 2015 turvapaikanhakijakriisistä kolmen eri näkökulman kautta, tapahtumat keskittyvät pääosin Seinäjoelle. Seinäjoen vastaanottokeskuksen johtaja, Henrik Mujusen, lisäksi dokumentin päähenkilöitä ovat turvapaikanhakija Shihab sekä maahanmuuttoa vastustava Antti-Jussi Hirsimäki. Ohjaajan mukaan Yle olisi tahtonut vähentää maahanmuuttokriittistä näkökulmaa.

Elokuvan 1.3. katsoneet olivat Helsingin Sanomien elokuvakriitikkoa lukuun ottamatta yksimielisen ihmeissään siitä, mitä siinä on sellaista, jota ei voisi kaikelle kansalle näyttää. HS:n Juho Typpö olisi toivonut ainakin ex-muslimi Mona Walterin ja libyalaistaustaisen Alex Karkosen puheita kyseenalaistettavan, hänen mielestään ”vastapainona” olisi pitänyt olla mielipiteitä tai tutkimuksia islamisaation todenperäisyydestä. Muutkin huomasivat poliitikkojen, tutkijoiden ja tunnettujen voimakkaasti maahanmuuttomyönteisten tahojen puuttumisen. Se oli useimpien mielestä dokumentin positiivisimpia asioita, ei ylitse pursuavia mielipiteitä vaan neutraalia ja tasapuolista vuoropuhelua.

Katsojien mielestä Matti Reinikka on onnistunut. Elokuvaa ei pidä leikata lyhyemmäksi, siinä ei ole mitään sellaista mitä ei voisi näyttää suomalaisille. Yleisradio on verovaroin ylläpidettävä media, jonka on palveltava tasapuolisesti kaikkia kansalaisia. Koska dokumentin esityksen ajankohtaa on Yleisradion toimesta siirretty eteenpäin, tulee maallikolla väistämättä mieleen kysymys, halutaanko tällä vaikuttaa eduskuntavaaleihin?

Dokumentti on valmis. Yleisradion tulee näyttää se jo ennen vaaleja, oman puolueettomuutensa selventämiseksi. Me allekirjoittaneet vaadimme Yleisradiota esittämään ”Seinäjoen arabikevät” -dokumentin leikkaamattomana niin pian kuin mahdollista.

Terhi Kiemunki

Mika Schwach

Tero Ala-Tuuhonen

Timo Keski-Heikkilä