1.-2 luokkalaisten turvallisen koulukyydin puolesta

Perusopetuslain 7 luku 32§ sanoo, että “Jos perusopetusta tai lisäopetusta saavan oppilaan koulumatka on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on oikeus maksuttomaan koulukuljetukseen”. Tätä pykälää kuitenkin ilmeisesti ei tarvitse totella vaan lapsen koulumatka saa sisältää itse kuljettavaa osuutta, vaikka siitä ei pykälässä mainitakaan. Esim. Meille kunnan antamassa lausunnossa sanotaan näin “1.-2. luokkien oppilaille myönnetään maksuton koulukuljetus, jos oppilaan koulumatka on yli 3km “ ja kuitenkin vähän myöhemmin asia kumotaan sanoilla “oppilaan itse kuljettava matka linja-autopysäkille/ sovitulle pysähtymispaikalle tai taksireitin varteen voi olla enintään kolme kilometriä“

Meillä lapsi aloittaa ensimmäisen luokan ja  lapsen koulumatka on 6,5km. Lapsi tulee saamaan koulukyydin kun ensin kävelee valaisematonta hiekkatietä, jossa ei ole kevyenliikenteen väylää 2,5km.  Mielestäni jos lapsi laitetaan varsinkin talvella kulkemaan kyseistä matkaa, niin vastaa heitteillejättöä. Meillä vanhemmilla ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin lasta saattamaan koulutielle. Lisäksi kunta ei järjestä kouluikäisille aamuhoitoa, joka ratkaisisi meidän perheen ongelmat ja varmasti monen muunkin perheen ja veikkaan, että moni vanhempi olisi varmasti valmis maksamaan kyseisestä palvelusta. Omakustanteisesti tuo 2,5km tulisi maksamaan meille lähes 20€/päivä.

1.-2. luokkalaiselta on kohtuutonta vaatia kävelemään 3km. Sen ikäisellä ei kuitenkaan ole vielä kunnolla ajantajua, eikä monella tahdo keskittyminen riittää vain siihen koulumatkan suorittamiseen, vaan saatetaan havainnoida kukkia ja perhosi tai jäädä talvella vaikka rakentamaan lumiukkoa ja kun sitten on jääty sitä lumiukkoa matkalle rakentamaan, niin koulubussi onkin jo kerennyt mennä ohi. Aikansa sitten odotettuaan bussia lapsi kävelee takaisin sen 3km, eli matkaa tulee yhteensä 6km, joka on pimeässä ja pakkasessa pitkä matka aikuisellekin.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288643872066.html Näilläkin taksirahoilla maksettaisiin monen pienen oppilaan turvallisen koulumatka

1.-2. luokkalaisten lasten koulumatkojen turvallisen kulkemisen takia lapset pitäisi noutaa kotoa tai ainakin kodin läheisyydestä tai kunnan tulisi järjestää lapsille aamuhoito mahdollisuus koulun lähettyviltä.