Kilparatsastus ja hevosten hyvinvointi/Tävlingsritt och hästens v

Ota yhteyttä adressin tekijään

VASTAUS ADRESSIIN KOSKIEN KILPARATSASTUSTA JA HEVOSEN HYVINVOINTIA

2012-09-21 21:01:55

VASTAUS ADRESSIIN KOSKIEN KILPARATSASTUSTA JA HEVOSEN HYVINVOINTIA

Hevosen hyvinvointi on Suomen Ratsastajainliiton toimintaa ohjaava arvo. Urheilulliset ja kaupalliset tavoitteet eivät milloinkaan saa ohittaa hevosen etua.  Hevosen hyvinvoinnin on oltava etusijalla sekä valmennuksessa että kilpailutuksessa.   Se koskee talliolosuhteita, hoitoa, valmennusmenetelmiä, kengitystä, varusteita ja kuljetuksia.  Hevosen hyvinvoinnin varmistamiseksi liitto kehittää jatkuvasti kilpailusääntöjään, kouluttaa toimihenkilöitään ja ylläpitää eri toimintaa ohjaavia järjestelmiä, kuten kilpailu- ja tallijärjestelmät.  Ratsastajainliitto noudattaa kilpailutoiminnassaan Kansainvälisen Ratsastajainliiton, FEI:n, yhteisiä kansaivälisiä pelisääntöjä. Ratsastajainliitto on sitoutunut FEI:n Code of Conduct - säännöstöön.  Liiton eri toimielimet, mm. koulutusvaliokunta, sääntövaliokunta ja kurinpito- ja valituslautakunnat, työskentelevät hevosen hyvinvoinnin edistämiseksi sekä kilpailusääntöjen kehittämiseksi.  Adressi on toimitettu kyseisille toimielimille sekä liiton hallitukselle.

Liitto osallistuu aktiivisesti valtakunnalliseen ja kansainväliseen hevosen hyvinvointiin tähtäävään työhön.   Siihen kuuluu ratsastuskoulutoiminnan ja ratsastuksen opetuksen sekä hevosalan koulutuksen kehittäminen.  Liitto on julkaissut alan järjestöjen kanssa yhteistyössä hevosen hyvinvointia käsittelevän nettisivuston , www.hevoseni.fi, joka jakaa tietoa hyvästä hevosen- ja tallinpidosta.  Ratsastajainliiton jäsenjulkaisussa, Hippos-lehdessä, on säännöllisesti hevosen hyvinvointia käsitteleviä artikkeleita, jotka on suunnattu alan harrastajille ja ammattilaisille. Artikkelit käsittelevät aiheita aina ruokinnasta, terveydenhuollosta ja talliolosuhteista hevosen käsittelyyn ja koulutukseen.  Hevostaitoja opetetaan tallien ohella hevoskerhoissa, johon liitto kouluttaa ohjaajia.  Hevostaitomerkit mahdollistavat oman osaamisen seuraamisen sekä ohjaavat oppimista.

Kilpailutoiminnassa toimihenkilöillä ja kilpailijoilla on sääntöjenmukainen velvollisuus huolehtia hevosen hyvinvoinnista ja puuttua epäkohtiin. Liiton kurinpitosäännöt on tarkastettu vuonna 2009, ja kilpailusääntöjen yleinen osa uudistettiin tänä vuonna. Kurinpitoon liittyviä asioita täsmennetään edelleen ensi vuoden aikana, ja ne otetaan vielä selvemmin esille liiton toimihenkilökoulutuksissa. Viime syksyn urheilufoorumissa hevosen hyvinvointi nostettiin esille mm. avauspuheenvuorossa ja keskustelua käytiin laajasti myös lajien omissa suunnittelupalavereissa.

Kilpailuissa sääntöjenvastaiseen toimintaan puututaan ja siitä rankaistaan välittömästi. Asiohin voidaan myös puuttua Ratsastajainliitolle osoitetun kirjallisen valituksen kautta. Ratsastajainliitto edellyttää, että toimihenkilöt ja kilpailijat tarttuvat epäkohtiin.  Liiton hallitus on myös kokouksessaan vastikään asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on laatia esitys käytöstapojen ja hevostaitojen edistämiseksi.

Suomen Ratsastajainliiton  mielestä on tärkeää pitää yllä keskustelua siitä, missä kulkee rajanveto liian voimakkaan/hyväksyttävän avun käytön välillä. Näissä kysymyksissä on tulkinnanvaraisuutta ja eri katsantokantoja.  Kiitos, että kannatte huolta yhteisestä asiasta ja nostatte tärkeitä kysymyksiä keskusteluun.  Toivottavasti välitätte vastauksemme adressin allekirjoittaneille.

Helsingissä 14.9.2012

Suomen Ratsastajainliitto ry.

Fred Sundwall                                                          Marian Seppälä

Pääsihteeri                                                                Kilpailu- ja koutuspäällikkö