Nokian Viholan kaavamuutos kerrostalokyläksi estettävä

Kaavamuutos: Satama- ja kylpyläalue, Paratiisikatu 2

2021-12-09 13:04:13

Hei,

Huomenna on viimeinen päivä tehdä mahdolliset muistutukset uutta kaavamuutosta koskien. Mahdolliset muistutukset tulee toimittaa kirjallisesti osoitteella: Nokian kaupunki, Kaupunkikehityspalveluiden kirjaamo, Harjukatu 21, 37100 Nokia TAI sähköisesti -> kaupunkikehityspalvelut@nokiankaupunki.fi.

Kaavamuutosehdotus on muuttunut hiukan edellisestä esim. arvioitu asukasmäärä on laskenut 800:aan. Sen vuoksi siitä on uusi kuuleminen. Kaavamuutosehdotus kaikkine dokumentteineen on löydettävissä kaupungin nettisivuilta tämän linkin takaa: https://www.nokiankaupunki.fi/asuminen-ja-ymparisto/kaavoitus-ja-maankaytto/nahtavilla-olevat-kaavat/satama-ja-kylpylaalue-paratiisikatu-2/#bce6ed85

Toivottavasti mahdollisimman moni tekisi muistutuksen em. sähköpostiosoitteeseen. Muisutus voi olla oma, vaikka muutamankin sanan pituinen mielipide asiaan. Tärkeää olisi, että asialle saataisiin vaikuttavuutta ja volyymiä monen lähettäjän taholta, jotta merkitys huomattaisiin myös kunnassa - tämän asian takana ei ole vain muutamia ihmisiä. Sähköisen adressin on allekirjoittanut tällä hetkellä 427 henkilöä.

Otsikoksi voi laittaa esim. Satama- ja kylpyläalue, Paratiisikatu 2

Muistutusviestiksi voisi laittaa joitain alle listatuista adressin allekirjoittaneiden näkemyksistä. Tekstejä saa muutella oman näköisiksi. Myös kaikki omat ja uudet näkökulmat ovat toivottuja!

- Nokialle muutetaan osaksi siksi, kun täällä on väljempää ja viher-ja virkistysalueita on paljon. Toivottavasti näin on jatkossakin.
- Väljyys luo viihtyisyyttä ja on arvo sinällään.
- Nokian tärkeimpiä näkymiä ovat nämä Edenin läheiset rannat joista päivittäin kulkee paljon ihmisiä.
- Frisbeegolf rata on tärkeä lajin harrastajille ja se palvelee koko Etelä-Nokiaa. Matalan kynnyksen harrastamista kerrassaan.
- Ulkoilualue on ollut kovassa käytössä lapsiperheiden ja nuorison osalta. Mistä korvaava lähiulkoilualue Etelä-Nokialle?
- Yksi Pirkanmaan parhaista pulkkamäistä, minne tullaan naapurikunnista asti.
- Liian tiheä rakentaminen pilaa alueen ja myös maisemat.
- Suunniteltu kaavoitus alueella on usealta osin ristiriidassa Nokian kaupungin rantojen käyttö- ja kehityssuunnitelman kanssa.
- Mittavat maa-ainesten vaihdot entisen saha-alueen ja sen läjitysalueen osalta todennäköisiä, jotta edes raja-arvot täyttäviin lukemiin päästään ennen mahdollista rakentamista.
- Pilaantuneiden maa-ainesten myllääminen aivan rantaviivan tuntumassa. Pilataanko myös Pyhäjärvi ja koko Kokemäenjoen vesistö kaloineen?
- Alueen houkuttelevuus asuinpaikkana kärsii, Viholaan suunniteltu katuinfra ei kestä sellaista asukasmäärää ja jo nykyisellään puistot pursuaa käyttäjiä huolimatta siitä, ettei kaupungin viheralueita kyetä hoitamaan säännöllisesti.
- Alueelta on jo nyt muuttanut joitakin asukkaita pois.
- Näkymä rantaan vietäisiin koko yhteisöltä.
- Nokia aiotaan edelleen markkinoida järvien kaupunkina, niin antakaa nyt niiden rantojen näkyä.

- Pysäköintipaikat ovat jo nyt kiven alla Viholassa, mutta kaavan mukaan sille olisi vain huonompaa luvassa.
- Pirkkalan Soljan asuinalue voisi toimia varoittavana esimerkkinä siitä, miten ei ainakaan kannata asuinaluetta rakentaa.
- Huutava pula parkkipaikoista, Paratiisikadun kerrostalojen asukkaat ohjeistaa vieraansa viemään autonsa Edenin parkkipaikalle.
- Pääsy VT12:lle on jo nyt hankalaa. Helpotusta ei ole luvassa vuosiin.
- Joutomaata tulee kehittää, mutta suunniteltava alue on tärkeässä virkistyskäytössä.
- Vihola on asuinalueena nyt rauhallista. Jos siihen lisätään 800 ihmistä, alueesta tulee rauhaton ja häiriöt lisääntyy.
- Kehitettävä alue vaikuttaa tulevan slummiksi.
- Uusi Häpesuon kaatopaikka? Onko jätemaakustannuksia kaupungille arvioitu?
- Viholan koulu on jo nyt tupaten täynnä, oppilaita ei voisi enempää lisätä kouluun
- Nykyisellään Nokian koulujen ja päiväkotien käytössä ympäri vuoden.
- Hiihtoa, fribaa, laskettelua, leijan lennätystä, tyhy-päiviä, tapahtumia...
- Virkistysalueet Viholassa vähenevät entisestään. Mitä alueen nuoriso tekee iltaisin kun frisbeegofkenttäkin viedään.
- Tyrmistyttävä näkymä Edenin hotellivieraille.
- Luontoarvot eivät tunnu painavan vaan grynderien voitot.
- Kunta on erityisesti asukkaita varten, eikä tilapäisiä ilmiöitä, kuten nopeat finanssi-ilmiöt, pikavoitto, hieman arveluttavat kiinteistöyhtiöt ja jne...
- Suomen hyvinvointi perustuu nyt ja vielä enemmän tulevaisuudessa siihen, että meillä on hienoa ja puhdasta luontoa paljon ja siksi ei tarvitse ylitäyttää kaikkein hienoimpia luontopaikkoja.
- Suomalainen rikkaus on tila ja puhtaus, EI RAHA.
- Rannat kuuluu kaikille, ei ainoastaan rahakkaille ostajille tai sijoittajille.
- Koekaivaukset tehty pintamaasta. Tiettävästi myrkkyjä on 10 m syvyydessä. Mitä sille on ajateltu tehtävän?
-
Koekaivauksia on tehty, mutta kummun koekaivauspisteet loistaa poissaolollaan. Onko hotellin alta kaivettu maa jätetty tietoisesti testaamatta?
- Hotellin jääminen asuinalueen sisään on monissa muissa kaupungeissa pudottanut sen hintatasoa ja vaikeuttanut sen myyntiä. Nähtävyyden ja aktiviteetit hotellin lähellä helpottaa myyntiä.
- Edenin edustan alue on innokkaassa frisbeegolf käytössä, talvisin ulkoilualueena kauempaakin poikkeaville. Turuntien pohjoispuoli - sahan alue - sen sijaan olisi paljon tyhjempi kanvas, keskeneräinen ja kehittämistä vailla, johon voisi näin isoa muutosta vakavammin harkita ja kohdistaa.
- Rannasta mieluummin viihtyisä ulkoilualue siihen kuuluvineen palveluineen (kahvilaa yms) paikallisille asukkaille ja kylpylän asiakkaille, kuin tiukkaan rakennettu kerrostalokommuuni.
- Ranta- ja satama-aluetta pitäisi kehittää kaupunkilaisten virkistystä sekä matkailua tukevaksi.
- Vierasvenesatama, vessat, kioski/kahvila/terassi, toripäivät, SUP lauta, polkupyörä, yms. vuokraus, jne hotellinkin toimintaa tukeva kehitys.
- Edenin aluetta tulee kehittää, mutta ei rakentamalla sitä täyteen. Näin toimimalla, teette siitä vain täyden lähiön ongelmineen. Alue antaa puitteet tehdä siitä oikeasti kaunis ja siisti satama-alue, johon pystyy kehittämään ravintola- sekä liikuntatoimintaa ja luontonähtävyyksiä. Täyteen rakennettuja lähiöitä voi tehdä muuallekin.
- Aluetta tuli kehittää puistona ja samoin myös veneiden paikkoja muun muassa uusimalla laiturit ja asentamalla aallonmurtaja. Kerrostaloja tähän ei tähän kohtaan enää lisää tarvita.
- Viheraluetta voisi kehittää istuttamalla sinne puita tai pensaita. Nurmikkokin kiittäisi varjosta helteillä.
- Maisemoimalla ja satamaa kehittämällä voisi olla jopa uusi "keulakuva" Nokialle.

Lämmin kiitos jokaiselle muistutuksen lähettävälle!

Ystävällisin terveisin,

Reeta Heikkinen

Vaikuta Nokian Edenin puistoalueeseen äänestämällä kuntavaaleissa!

2021-06-01 12:24:50

Hei!

Ja hyvää kesän ensimmäistä päivää! Väliaikatietoja Edenin alueen kaavamuutoksesta.

Vielä kaavamuutos ei minun tietääkseni ole edennyt Edenin satama- ja puistoalueen osalta. Nyt onkin erityinen tilaisuus päästä vaikuttamaan tähän asiaan - äänestämällä! Ennakkoäänestys on jo käynnissä ja päättyy 8.6. minkä jälkeen virallinen äänestyspäivä on su 13.6.2021. Kannattaa käydä jo ennakkoon äänestämässä, jotta varmasti saa oman äänensä annettua, jos virallisena päivänä sattuukin olemaan estynyt tai toisella paikkakunnalla.

Ennen äänestämistä suosittelen lämpimästi vielä tarkistamaan omalta ehdokkaaltasi (puolueesta riippumatta) mitä hän ajattelee Edenin alueesta ja sen suunnitelmista. Voit myös kysyä ehdokkaaltasi miten muut puolueessa Edenin kaavamuutoksesta ajattelevat.

Vaikka ehdokas olisi vastannut vaalikoneessa kannattavansa rantojen kaavoittamisesta kaikkien yhteiseen käyttöön, se ei valitettavasti päde Edenin osalta. Minulle ainakin tuli huijattu olo, kun tämä selvisi minulle. Osasyyksi epäilen sitä, kun talojen ja veden väliin olisi jäämässä "bulevardi" eli noin 7 m leveä kulkuväylä, jolloin ranta olisi kaikkien käytössä.

Mutta hyvää kesää ja pysytään terveinä!

Ystävällisin terveisin,

p. 0503637338

Ps. Adressi on edelleen avoinna, siihen voi allekirjoittaa ja sitä on luvallista jakaa.

Adressi viety tänään ma 17.8.2020 kuntaan

2020-08-17 16:20:24

Hei,

Kiitos panoksestasi Edenin kaavamutosta vastaan! Kommentteja tuli mukavasti ja ne kaikki on huomioitu. Adressi on viety tänään Nokian kaupungin kaavoitukseen ja luovutettu Jorma Hakolalle henkilökohtaisesti.

Kun selviää, milloin tästä asiasta ollaan päättämässä kunnanhallituksessa, olisi ajatus jälleen viestiä teitä asiasta kiinnostuneita, jotta mahdollisimman moni halukas voisi tulla kunnantalolle seuraamaan äänestystä - kuka äänestää ja miten.

Jätän tämän adressin avoimeksi, eli tähän pääsee vielä lisäämään nimensä. Erittäin harmillista on se, ettei monikaan tiedä tästä hirvittävästä hankkeesta mitään eikä sen vuoksi osaa edes kaivata tällaista adressia. Tätä saa siis mielihyvin jakaa.

Pysytään kuulolla.

Ystävällisin terkuin,