Vastustamme murskealueen perustamista Huntinvuorelle Mikkelin Tuukkalaan

Ota yhteyttä adressin tekijään

Vastineitten laatiminen Destian valitukseen

2022-03-13 10:05:25

Destia valitti lokakuussa Mikkelin seudun ympäristölautakunnan kielteisestä päätöksestä. Vaasan hallinto-oikeus on pyytänyt lautakunnalta vastinetta kielteisen päätöksen perusteista, joista päätetään 24.3.2022. Hallinto-oikeus on pyytänyt myös asianosaisilta naapureilta vastineita Destian valituksesta 18.3.2022. Vastineissa kiinnitetään huomiota mm. Destian melukartotuksen puutteisiin, osayleiskaavaan, huoltotien liittymän puuttumiseen ja Naapuruussuhdelain 17. pykälässä mainittuihin haittoihin. Valituskierre kestänee vuoden verran ellei pidempäänkin.
Risto T. Nieminen

Huntinvuoren asia tulossa ympäristölautakunnan päätettäväksi 13.10.

2021-10-10 19:01:01

Hei! Pitkän valmistelun jälkeen Destian murskealuehanke Mikkelin Huntinvuorelle on tulossa päätettäväksi 13.10.. Nyt on vaikuttamisen aika. Olen kirjoittanut alla olevan tekstin noin puolelle lautakunnan päättäjälle eli niille, jotka ovat ilmoittaneet yhteystietonsa. S-postiosoitteet ja puhelinnumerot löytyvät osoitteesta mikkeli.fi/päätöksenteko/lautakunnat/seudullinen ympäristölautakunta.

Asian esittelyteksti löytyy ympäristölautakunnan sivulta. Olen kiinnittänyt päätäjien huomiota alla mainittuihin asioihin.

Nyt pyydän allekirjoittajia ottamaan ko. päättäjiin yhteyttä ja vetoamaan heihin esimerkiksi seuraavan tekstin perusteita käyttäen:

1)      Pohjois-Savon Ely-keskus on edellyttänyt, että ennen päätöksen tekoa murskealueelle on rakennettava uusi tieliittymä valmiiksi. Liittymästä ei ole päätöksentekijöiden käytettävissä hyväksyttyä suunnitelmaa. Vuonna 2014 Destian edellinen anomus alueelle kaatui, koska uuden tieliittymän rakentaminen alueelle todettiin liikenteen kannalta mahdottomaksi.

2)      Ely-keskus on edellyttänyt, että ennen päätöksentekoa Destian tulee laatia uusi meluarvio, jossa otetaan huomioon uuden liittymän aiheuttamat meluhaitat. Uutta meluarviota ei ole tehty.

3)      toisin kuin esittelyssä mainitaan maakuntakaavan EO1 merkintä (alueen soveltuvuus maa-ainesten ottoon) ei ole enää voimassa (ks. Maakuntaliiton lausunto). Kaava-asiassa noudatetaan kaupungin hyväksymää osayleiskaavamerkintää.

4)      kaupunginarkkitehti Tarkkasen lausunnon mukaan murskealue ei sovi Tuukkalan maalaismaisemaan ja on hyväksytyn osayleiskaavan vastainen.

5)      melu-, pöly- ja liikennehaitat ovat mittavat luonnolle, paikallisille asukkaille ja Syysjärven kesäasukkaille vuosikausiksi. Naapuruussuhdelain 17 §:n vaatimus, että naapurikiinteistöille ei saa aiheuttaa kohtuutonta haittaa, on otettava huomioon.

6)      hankkeella on merkittävän suuri vastustus: hyvin perustellulla adressilla on 527 allekirjoittajaa (adressit.com/Vastustamme murskealueen perustamista Huntinvuorelle Mikkelin Tuukkalaan). Asiasta on jätetty yli 40 paikallisen asukkaan muistutusta.

7)      alueen murske ei hyödyttäisi mikkeliläisiä, vaan käytettäisiin VR:n ratahankkeisiin.

8)      Destia on siirtymässä ranskalaiselle sijoitusyhtiölle, jonka ensisijainen tavoite on taloudellisen voiton maksimointi välittämättä paikallisten asukkaiden eduista ja mielipiteistä ja luontoarvoista.

9)      Destian ehdotusta työn aloittamisesta laillisesta valitusajasta välittämättä ei pidä hyväksyä. Valitusoikeuden säilyttäminen on kansalaisten perusoikeus.

Risto T. Nieminen, Huntinvuori-liikkeen yhdyshenkilö

Murskealueen vastustaminen eteneminen

2021-05-27 17:08:22

Hei! Mikkelin ympäristölautakunta teki eilen 26.5. katselmuksen Huntinvuorella. Asia etenee nyt virkamiesvalmisteluna. Kahdentoista asianosaisen kanssa esitimme vaatimuksen ympäristöasioiden viranhaltijoille ja lautakunnan puheenjohtajalle, että valmisteluun liittyvät välipäätökset ja lausunnot olisivat julkisia. Samoin vaadimme, että asiasta tulee järjestää avoin kuulemis- ja keskustelutilaisuus ennen päätöksen tekoa. Ympäristölautakunnan puheenjohtaja kannattaa vaatimuksiimme suostumista. Asia ratkennee alkusyksystä.

Risto T. Nieminen

Huntinvuoren murskeasemaa koskeva adressi luovutettu

2021-04-13 19:11:51

Hei! Kiitos osallistumisestasi Mikkelin Tuukkalaan suunnitellun murskeaseman vastustamiseen. Siihen oli tullut luovutusvaiheessa yhteensä 503 allekirjoitusta. Sen jälkeenkin muutama lisää. Kaupungin puolesta adressin otti 30.3. vastaan ympäristöpäällikkö Hanna Pasonen ja ympäristölautakunnan pj. Petri Pekonen. Asia menee virkamiesvalmisteluun ja lausuntokierroksille. Kesäkuussa lautakunta tekee maastokatselmuksen. Todennäköisesti asian käsittelee uusi lautakunta syyskuussa. Jos lautakunta tekisi Destialle myönteisen päätöksen voimme valittaa Vaasan hallinto-oikeuteen.

Luovutustilaisuudessa ympäristöpäällikkö totesi, että hänen virkakautenaan kymmenen vuoden aikana kertaakaan ei ole tällaista hanketta näin voimakkaasti vastustettu. Kiitos ja hyvää kevättä!
Risto N.