Ei tuulivoimaa Virroille Kummunmäen suunnittelualueelle nro 104.

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tuulivoimasuunnittelu Virroilla jatkuu

2022-11-05 08:18:40

Kiitos jo kaikille allekirjottaneille suunnittelualueen nro 104 suhteen!

Uusi suunnittelualue Hanhisuo-Vehkamäki nro 4 on tulossa seuraavaksi käsittelyyn. Tämä alue on myös melko lähellä Virtain keskustaa sekä Toisveden vasenta haaraa. Lue lisää adressista ja allekirjoita, jos koet tarpeelliseksi. Kiitos!

Pirjo Ala-Kaarre

Tuulivoimaan liittyviä terveisiä, Virrat Kummunmäki (suunnittelualue 104).

2022-08-09 07:30:11

Tervehdys,
Haluan lämpimästi kiittää kaikkia tämän adressin allekirjoittaneita henkilöitä. Allekirjoituksellanne on väliä!
Adressille tuli tarvetta, kun ryhmä Virtain kaupunginvaltuutettuja tekivät 21.3.2022 valtuustoaloitteen kaavoitusprosessin käynnistämisestä Pirkanmaan maakuntakaavassa osoitetulle tuulivoimalle soveltuvalle alueelle Kummunmäessä (alue 104). Tuon aloitteen allekirjoittajineen näet täältä:

Siitä lähti melkoinen vastustus ja merkittävä osa sitä on tämä adressi. Adressin lisäksi ko. valtuustoaloite poiki yli 80 kpl allekirjoitettua kannanottoa maanomistajilta ja asianosaisilta kaupungille siitä, että Kummunmäen alue ei ole soveltuva tuulivoiman rakentamiseen ja että se tulisi ottaa huomioon alueen suunnittelussa ja mahdollisissa kaavoituspyynnöissä. Tämä adressi allekirjoituksineen otettiin ensimmäisen kerran esille Virtain kaupunginhallituksen kokouksessa 23.5.2022. Linkki kokouspöytäkirjan pykälään:

Adressin allekirjoittaneita oli silloin 279 ja tieto tästä toimitettiin niin ikään ennen pykälän käsittelyä Virtain kaupungin kirjaamoon, jotta se voitiin ottaa asian käsittelyssä huomioon. 23.5.22 kokouksessa Virtain kaupunginhallitus totesi, että aloite on loppuun käsitelty. Eli Virtain kaupunki ei sillä hetkellä ottanut merkittävää roolia edistääkseen tuulivoiman tuloa alueelle 104. Se oli ikään kuin ”ottelu- ja erävoitto” asiaan. Tilanne on siis tällä hetkellä ns. stabiili.
Jatkokäsittelyn asia sai Virtain kaupunginvaltuuston kokouksessa 13.6.2022, jolloin aloite tuulivoima-alueen kaavoituksen aloittamisesta todettiin taas loppuun käsitellyksi. Tämänkin kokouksen yhteydessä adressin allekirjoitukset otettiin esille, samoin kuin kaupungille tulleet muut huomiot ja kannanotot. Linkki kokouspöytäkirjan pykälään:

Kesäkuun 13. päivän kaupunginvaltuuston kokous oli pitkä ja kantaa ottava. Tuulivoimasta ja adressistakin keskusteltiin varsin värikkäästi. Pääset katsomaan kokouksen kulkua tämän linkin kautta:

Samassa kokouksessa 13.6.2022 Virtain Perussuomalaisten valtuustoryhmän jäsenet jättivät valtuustoaloitteen tuulivoima-alueen nro 104 (Kummunmäki) poistamiseksi Pirkanmaan maakuntakaavasta. Aloite ei mennyt läpi, eikä Virtain kaupunki näin ollen lausunut maakuntakaavaan, että alue 104 pitäisi poistaa, mutta toivottavasti aloitteella oli joku julkisuusarvo ja viesti vahveni siitä, että Toisveden kylkeen ei kaivata jättimäisiä tuulimyllyjä. Linkki kokouspöytäkirjan pykälään:

Tällä hetkellä adressin allekirjoittaneita on 306- kiitos! Vielä on mahdollisuus allekirjoittaa!
Kummunmäen tuulivoiman suunnittelualue on tällä vain paperille piirretty alue ilman kaavoitushanketta, mutta asian suhteen on hyvä olla hereillä. Tuulivoimayhtiöt ovat varsin selkeästi ilmaisseet tahtotilansa tuulivoimaloiden rakentamiselle ja Virroille tuulivoiman suunnittelualueita on piirretty surullisen paljon ja järkyttävän lähelle asutusta ja kesämökkejä.
Mutta tällä hetkellä voimme olla iloisia siitä, että mitään aktivoitumista alueelle 104 ei ole. Toisvesi ja sen rannat merkittävine mökki- ja virkistysalueineen sekä vakituisine asuinrakennuksineen muuttuisivat merkittävästi huonompaan suuntaan, jos tuulivoimaa alueen välittömään läheisyyteen tulisi.

Loppuun vielä infoa: Virroilla on tällä hetkellä kaksi aluetta, mihin on tuulivoiman kaavoitusaloitteet hyväksytty ja kaavoitushankkeet käynnistyneet, ja ne ovat Myyränkangas ja Tuuramäki. Molemmat sijaitsevat Virtain Kurjenkylän läheisyydessä. Tuuramäki on lähempänä Virtain Toisvettä. Päättäjien pitäisi ehdottomasti vaatia jokaiselle tuulivoimahankkeelle ympäristölupa, jos lopulta hyväksyvät tuulivoiman rakentamisen alueelle. Jos jotain haittoja tulee, niin paikallisesti vaikuttamismahdollisuudet ovat todella vähäiset, jos ympäristölupaa ei ole vaadittu. Ympäristölupa ei ole sama asia kuin YVA-menettely.

Tässä lisätietoa Myyränkankaan alueesta:

Tässä lisätietoa Tuuramäen alueesta:

-Pirjo Ala-Kaarre-
  9.8.2022