Ilotulitteiden myynti- ja käyttökielto Kajaanin kaupungissa

Ota yhteyttä adressin tekijään

Adressi kuntalaisaloitteen tueksi

2023-01-01 08:07:46

Olen tahnyt samasta asiasta kuntalaisaloitteen Kajaanin kaupungille. Tavoitteena on saada hallintaan ilotulitteiden laiton tai muuten asiaton käyttö, jota tehdään yksityishenkilöille myydyillä ilotulitteilla.

Syystä tai toisesta ilotulitteita päätyy myös joidenkin alaikäisten käsiin, vaikka ikäraja on 18 vuotta. Se kertoo siitä, että alaikäiset saavat ilotulitteita käyttöönsä niitä välittäviltä täysi-ikäisiltä. Kun ilotulitteita hankkivat tahot ovat tiedossa, ilotulitteita alaikäisille välittävä henkilö tai taho on nykyistä helpommin tavoitettavissa. Alaikäisten lisäksi on myös sellaisia täysi-ikäisiä, jotka eivät välitä ilotulitustensa aiheuttamista haitoista tai mitä heidän välittämillään ilotulitteilla tehdään.

Ilotulitusten järjestäminen ja ilotulitteiden hankkiminen tulisi sallia luvan tai ilmoituksen varaisena ainoastaan tunnistettaville organisaatioille julkisella, yksityisellä tai kolmannella sektorilla. Uskon niidenkin heräävän ajan saatossa todellisuuteen, jossa ilotulitukset ovat tarpeettomia ja ilotulitukset loppuvat luonnostaan.

Kokonaisuutena ilotulitukset ovat mielestäni jäänne menneisyydestä, jonka ympäristöhaitat ihmisille ja ympäristölle ovat huomattavasti etuja suuremmat. Mikäli ihmiset haluavat itselleen hyviä, mukavia ja mieleenpainuvia kokemuksia, niitä saa varmasti muilla huomattavasti mielekkäämmillä keinoilla.

Mikäli tiedät ihmisen, joka on samaa mieltä kanssani, jaa tämän linkin adressi hänelle.

Esko Väyrynen