Ei näköalatornia Björkuddenille!

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tornihanke ei etene

2023-11-19 07:54:14

Kiitos kaikille allekirjoittaneille! Nyt on hyviä uutisia: Kunnanhallituksen pöytäkirjassa 7.11. kerrotaan, että hankkeen aloitteentekijät ovat ilmoittaneet kunnanjohtajalle vetäytyvänsä hankkeesta. "Kyseiselle hankkeelle oli varattu 100 000 € vuoden 2023 talousarviossa. Tätä määrärahaa ei ole käytetty, koska hanketta ei aloitettu." Nyt raha vapautuu käytettäväksi "toimialan rakennusvalvonnassa olevan alijäämän kattamiseksi".

Kuntalaisten huoli ei toki lopu. Terästehdashanke uhkaa Inkoon luontoa, ympäristöä  ja asumisviihtyvyyttä paljon rajummin kuin absurdeinkaan torni. Päättäjät lupaavat töitä saadakseen vasta-argumentit hiljennettyä. Kuitenkin realistinen ymmärrys niin päästöjen vaikutuksista kuin markkinoiden tulevaisuudesta on poliitikkojen perusteluista puuttunut.

Kuntalaisten ja kaikkien, joille Inkoo oikeasti on tärkeä, pitää näköjään koko ajan olla valveilla puolustamassa toistaiseksi vielä kaunista, puhdasta ja rauhallista idylliä.

Susanna

Susanna Akkila

Päivitys 19.8.

2023-08-19 11:15:59

Kulunut viikko on päivittänyt tietojani tornihankkeesta. Olen lukuisten ihmisten kanssa juteltuani ymmärtänyt, että hanke on niin absurdi, ettei moni usko sen toteutuvan - eikä siksi kuulemma ole vielä kiirehtinyt allekirjoittamaan adressia. Kannattaa kuitenkin ajoissa tutustua vuodentakaiseen kunnanvaltuuston kokouksen pöytäkirjaan: https://paatokset.inga.fi/ktwebscr/pk_asil_tweb.htm?bid=637 . (Jos pöytäkirja katoaa kunnan sivuilta, minulta voi pyytää kuvat asiaan liittyvästä päätöksestä.) Sieltä voi lukea, että kunta on tehnyt tornihanketta suunnittelevan yrityksen kanssa aiesopimuksen. Siksi kunta on aloittanut hankkeen selvitys- ja kaavoitustyöt, jotka jo pelkästään kustantavat n. 100 000 euroa. Se on valtava summa Inkoossa. Lisäksi pöytäkirjasta ilmenee, että itse asiassa tornihanke on tornia paljon massiivisempi hanke: Björkuddenilta halutaan rakentaa silta Lilluddenille. Tornin ja sillan jälkeen Björkuddenista halutaan tehdä elämysmatkailua tukeva puisto. Paviljonki vuokrattaisiin yritykselle.

Jokainen voi päätellä, mitkä seuraukset suunnitelmista ja niiden toteutumisesta on tavalliselle kuntalaiselle. Ensinnäkin kyseessä on nimenomaan infrahanke, jonka kustannukset ovat valtavat. Yritys rahoittaisi omia menojaan ottamalla sisäänpääsymaksun aitaamalleen tornialueelle. Inkoo siis luovuttaisi siivun kauneinta luontoaan täysin kaupalliseen käyttöön. Lisäksi idyllinen Björkudden ei voisi mitenkään säilyä muutosten jälkeen puhtaana, luonnonrauhasta nauttivien retkeilijöiden paratiisina. Ja tässä on vasta ihmisen näkökulma!

Yritys on hurmannut päättäjät lupaamalla tuoda Inkooseen kymmeniä tuhansia turisteja mm. Finnairin ja risteilyalusten kanssa tehtävän yhteistyön kautta. Yrityshän myös vakuutti kunnanvaltuuston kertomalla ottaneensa Björkuddenin lähinaapureihin yhteyttä. Olen jutellut aika monen kanssa eikä vastaan ole tullut vielä ketään, joka infoa olisi suoraan yritykseltä saanut. Mihin yrityksen sanassa siis voi luottaa, kun ei ihan pienimpäänkään juttuun? Sitä paitsi kun kymmenet tuhannet turistit eivät Inkooseen löydäkään, yritys voi aina hakeutua konkurssiin. Mitä sitten jää käteen? Pilattu luonto ja kunnantalouden romahduttava lasku.

Moni ajattelee, että puinen ja kaikille avoin näköalatorni olisi itse asiassa kiva vaikkapa satama-alueella, jota voisi hyvin edelleen kehittää turismia palvelevaan suuntaan. Björkuddenille taas voisi keskittää ei-kaupallista kehitystyötä: Upeassa paviljongissa voisi olla keikkoja, teatteria ja vaikka leirikouluja. Kentälle voisi rakentaa esim. liikuntarataa. Nuorten vapaa-ajan toimintaa voisi tukea lisää, mikä toisi tulevaisuuteen enemmän näköalaa kuin mikään muu. Sillä sadalla tonnilla olisi saanut jo vaikka mitä…

Susanna Akkila