Hävittäjä hankinnan päättää kansanäänestyksen tulos.

Aloitteen sisältö

Lakialoitteella vaadimme kansanäänestyksen toteuttamista, eli Suomen kansa valitsee tulevan hävittäjän tarjoajan. Eri hävittäjistä on tehty yhteenveto tietopaketti, jonka pohjalta Suomen kansan on helppo perehtyä eri hävittäjien vaihtoehtoihin netin välityksellä, jo kuukautta ennen äänestystä. Lehtien tekemien julkaisujen kautta saa lisää tietoa. Eduskuntavaaleissa on ollut käytössä netissä vaalikone ja sitä ovat monet kansalaiset käyttäneet, joten tietoa osataan kansalaistasolla hakea. Ne kansalaiset, jotka aikovat äänestää, ovat etsineet tietoa hävittäjistä tai muuten asiaa pohtineet tarkoin.

Suomen valtio maksaa kansan valitseman hävittäjän hankinnan. Tässä on mukana tarjouksen kokonaan sisältämä paketti, mistä on sovittu Puolustusministeriön kanssa.

HX-hanke Hävittäjä tarjouksessa on ollut mukana alusta lähtien myös Suomalainen Hävittäjä omalla tarjouksellaan, vaikka siitä ei ole uutisoitu, sekä Boeing F/A-18 Super Hornet, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Lockheed Martin F-35 ja Saab Gripen E.

Kaikilla päivämäärään 31.1.2019 mennessä tarjouksen jättäneillä hävittäjillä on tasapuoliset oikeudet osallistua tarjouskilpailuun, mitään vaihtoehtoa sen enempää syrjimättä. Tähän asti on etumatkaa saaneet uutisoinnissa vain ulkomaiset vaihtoehdot.

HX-hankkeen hävittäjä vaihtoehdot ovat parantaneet tarjoustaan 31.1.2020 päivään mennessä, missä Suomalainen hävittäjä on ollut mukana omalla tarjouksella.

Suomalaisen hävittäjän vaihtoehdon kohdalla Suomen armeija/ilmavoimat, Suomen Hallitus ja Suomen Valtio mahdollistavat Suomalaisen hävittäjä vaihtoehdon osallistumisen hävittäjä kilpailuun siten, että kerrotaan tarkemmin, millaista hävittäjää halutaan, sekä valmistus mahdollistetaan. Suomalaisella hävittäjällä on Suomessa käyttöä muissa tehtävissä, vaikka ei tulisikaan valituksi.

Perustelut

Suomen Valtion velka ulkomaille on tällä hetkellä hälyttävän korkealla tasolla. Koska veronmaksajat maksavat hävittäjän hankinnan, ovat he siksi oikeutettuja päättämään siitä, mikä hävittäjä Suomen Ilmavoimille hankitaan. Suomalaisia ei tällä hetkellä kukaan uhkaa mistään suunnasta, joten voimme tehdä rauhallisin mielin hävittäjä valinnan ja miettiä samalla asioita pidemmälle, mikä hävittäjä vaihtoehto olisi järkevä valinta ja kustannuksiltansa kohtuullinen ylläpitää. Eduskunta viimekädessä päättää, miten kansan äänestys toteutetaan käytännössä ja miten kansalaiset saavat vertailukelpoista tietoa eri hävittäjistä.

Kerro tästä kansalaisaloitteesta ystävillesi. Kopioi tämän aloitteen sivu linkki, kun et ole sisäänkirjautumistilassa kansalaisaloite.fi sivustolla, sekä  jaa tämä linkki Facebook sivuillasi, myös voit sivulinkin jakaa Whatsapp, Twitter tai sähköpostissa.

Linkkien informaatiota:

Tulevaisuuden mallikuvana Boeing sivu linkki:

Matkustajalentokoneiden kysyntä määrästä kertoo tämä sivu linkki:

Tästä sivu linkistä näkee, kuinka paljon lentokoneita on ilmassa juuri nyt:

Verkkouutiset tekemä juttu matkustajalentokone määristä, sivu linkki:

Ilta-Sanomat tekemä juttu matkustajalentokone määristä, sivu linkki:

Suomen Valtion lentokonetehdas historian tietolähde, sivu linkki:

Suomen valtion velka, sivu linkki:

Tämä ei saa toistua veron maksajien rahoilla, sivu linkki:

Menkää ja antakaa myös tälle kansalaisaloitteelle kannatus äänenne, joka on kansalaisaloite sivustolla ja linkittäkää tämä aloite omille facebook sivustolle ja vihjatkaa kansalaisaloitteesta muille.

Suomalainen Hävittäjä    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Suomalainen Hävittäjä voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.