Adressi Jyväskylän Kuohun päiväkoti-koulun lisätilojen ja 1.-4. l

Adressi Jyväskylän Kuohun päiväkoti-koulun lisätilojen ja 1.-4. luokkien kouluna säilymisen puolesta

Jyväskylän kaupungin sivistyslautakunnalta pyydetään 20.3.2013 kokouksessa lausuntoa Jyväskylän Tilapalvelun laatimaan Kuohu-Vesanka

alueen päiväkoti-koulujen hankesuunnitelmaan. Suunnitelma on laadittu, koska Kuohun ja Vesangan koululaisten määrän tiedetään kasvavan nykyisestä alle 200 oppilaasta lähivuosina yli 300 oppilaaseen.

Hankesuunnitelmassa esitetään Kuohun päiväkoti-koulun muuttamista 1-4 -luokkaisesta koulusta 1-2 luokkien kouluksi, ja sitä ettei Kuohun koulu tai päiväkoti saisi lisätilaa, vaikka alueen lapsimäärä on kasvava. Tämä tarkoittaisi Kuohun 3.-4. -luokkalaisten kuljettamista jo ensi syksystä alkaen Vesangan kouluun, jonne jouduttaisiin rakentamaan väliaikaista lisätilaa sekä Kuohulta tuleville lisäoppilaille, että kasvavaan oman koulun tarpeeseen.

Lautakuntaan 20.3. lausunnolle ja sieltä Jyväskylän Tilapalvelun johtokuntaan huhtikuussa päätettäväksi menevä suunnitelma paljastettiin vanhemmille 12.3. järjestetyssä keskustelutilaisuudessa, ilman että vanhempia oltiin kuultu missään vaiheessa asian valmistelua.

Tilaisuudessa kävi selväksi, etteivät vanhemmat hyväksy suunnitelmaa. He eivät hyväksy myöskään tapaa, jolla hankesuunnitelma on valmisteltu ilman päiväkotilasten ja koululaisten vanhempien, tai heidän edustajiensa, kuulemista.

Me, tämän nettiadressin allekirjoittaneet, vaadimme asian palauttamista uudelleen valmisteluun ja tuomaan päätöksentekoon sellainen tilasuunnitelma, jossa Kuohun koululaiset saavat lisätilaa omalta koululta ja voivat myös jatkossa jatkaa koulua omalla kylällä vähintään neljänteen luokkaan asti. Tällaista vaihtoehtoa varten on vuoden 2013 talousarvion investointiohjelmaan joulukuussa kaupunginvaltuustossa hyväksytty miljoona euroa (1 000 000 €).

Luotamme Tilapalvelun ammattitaitoon, että hyvin suunnittelemalla tuo budjetissa jo oleva miljoona euroa riittää ratkaisemaan Kuohun 1.-4. luokkien päiväkotikoulun akuutin luokka- ja ruokailutilatarpeen lisäksi myös kasvavan Vesangan päiväkoti-koulun tilatarpeet suunnitelluksi muutamaksi vuodeksi eteenpäin.