Adressi Uutelan/Skatan koirapuiston säilyttämiseksi

Uutelan/Skatan koirapuisto on ainutlaatuinen koirien ulkoiluttamiseen ja kouluttamiseen soveltuva alue Suomessa.

Puiston käyttäjät ovat erittäin aktiivisia ja pitävät oma-aloitteisesti huolta puiston siisteydestä ja kunnossapidosta. Puistoon tulee käyttäjiä erittäin laajalta alueelta, aina Lauttasaaresta, Sipoosta Helsinkiin liitetyiltä alueilta ja myös laajemminkin Suur-Helsingin alueilta. Rotukerhot järjestävät puistoon kokoontumisia säännöllisin väliajoin. Kerran kuukaudessa jättiläismäiset irlanninsusikoirat täydentävät puiston suunnuntaipäiviä. Toisinaan taas pienet iloiset Tanskalais-ruotsalaiset pihakoirat ilahduttavat vauhdilla ja vipinällä muita puistossa kävijöitä. Myös näkövammaisten palveluskoiria vierailee suurin joukoin Uutelassa.

Kolmen vuoden ajan, puolivuosittain, ovat aktiiviset puistossakävijät vapaaehtoisesti järjestäneet talkoita puiston siisteyden ja viihtyvyyden parantamiseksi. Tekemämme työ ja investoinnit ovat olleet pois Helsingin kaupungin kustannuksista kaikkien kaupunkilaisten hyödyksi. Olemme omilla rahoillamme pystyttäneet sade- ja tuulisuojan sekä hankkineet jätösten korjaamiseen tarkoitettuja lapioita ja haravia. Lisäksi olemme parantaneet tontin kuntoa hankkimillamme ja asentamillamme salaojaputkilla, joilla on siirretty sadevedet ja keväiset sulavedet puistoa ympäröiviin ojiin. Nurmikon leikkuut hoidamme ammattimaisesti omin konein. Talkoissa olemme poistaneet aitaa rikkovat risukot ja pinnoittaneet hakkeella puistossa kulkevat polut useaan kertaan. Puiston penkkien edustat on laatoitettu omalla kustannuksellamme. Talvisin olemme omatoimisesti pitäneet puiston polut ja sisääntuloporttien kohdat puhtaina lumesta omin lumenluontivälinein. Kaksi edeltävää talvea ovatkin olleet varsin työteliäitä lumen suhteen. Puistoon on tehty talkootöinä ja omin varoin myös este- ja pujottelurata koirille virikkeiden lisäämiseksi.

Koirapuiston laaja käyttäjäkunta edustaa uutta kaupunkilaista elämäntapaa ja yhteisöllisyyttä. Koirapuistolla on oma Facebook-sivusto ”Uutelan koirapuisto 2.0”. Sivustoilla on jäseniä noin 140. Fanisivun jäsenmäärä edustaa kuitenkin vain pientä osaa puiston käyttäjäkunnasta. Puiston erityisyys on pitkälti puiston laajan koon ja luonnonläheisen sijainnin ansiota. Koiraharrastus on nykyisin laajojen ihmisjoukkojen harrastus. Yksi kaipaa koiransa kanssa juoksutilaa, toinen luontokokemuksia, kolmas agilityyn ja muihin uusiin harrastelajeihin sopivaa tilaa. Uutelassa tilaa ei ole jaettu erikokoisille koirille. Kaikille koiraharrastajille löytyy tilaa ja erikokoiset koirat pääsevät tutustumaan toisiinsa. Sekä isot että pienet koirat sopeutuvat loistavasti suuressa puistossa toisiinsa ongelmitta muutaman käyntikerran jälkeen.

Uutelan/Skatan koirapuiston käyttäjäkunta on sosiaalista, aktiivista ja toimeliasta. Samaa emme ole kohdanneet missään muussa kaupungin ylläpitämässä koirapuistossa. Vireästi toimivasta koirapuistosta on paljon hyötyä perinnetilan tulevia aktivitteetteja luotaessa, eikä vähiten alueen sosiaalisen kontrollin muodossa. Hyvähenkinen puisto eläinrakkaine ihmisineen ja perinnetila toimintoineen sopivat hienosti Helsingin kaupunkikuvaan.

Ymmärrämme Skatan perinnetilan läpiajo-ongelman, mutta se on ratkaistavissa rakentamalla suunnitelmanne mukainen uusi tieyhteys golf-kentän tielle.

Vetoamme adressillamme, että Helsingin kaupunki säilyttää Uutelan/Skatan koirapuiston sellaisenaan satojen kaupunkilaisten ja heidän koiriensa käytössä.