Äitiä ja kolmevuotiasta Sämää ei saa käännyttää Suomesta.

Riihimäellä asuva autonkuljettajana työskentelevä Huner Ali Muhammed on asunut perheineen Suomessa jo seitsemän vuotta. Huner sai turvapaikan, koska oli ammattiurheilija Irakissa  ja pyöräilyjoukkue johon hän kuului oli vaarassa. Joukkueen 15 jäsenestä 11 on tapettu, neljä on saanut turvapaikan Euroopasta. Hunerille on jo aiemmin myönnetty turvapaikka ja pysyvä oleskelulupa Suomessa.

Maahanmuuttovirasto on nyt päättänyt käännyttää Hunerin vaimon Gashaw Khaleel Hamad ja kolmevuotiaaan lapsensa Sämä Huner Ali Muhammedin Irakiin. Heidän on lähdettävä Suomesta viimeistään perjantaina. Perheen kolmikuinen Klara -vauva saa toistaiseksi jäädä Suomeen, sillä vauvan oleskeluluvasta ei ole vielä päätöstä.

Huner haki oleskelulupaa perheelleen kahdella eri tavalla. Hän haki ensin perheenyhdistämistä, myöhemmin turvapaikkaa. Molempiin hakemuksiin tuli Maahanmuuttovirastosta kielteinen päätös. Perheenyhdistäminen ei onnistunut, koska perheen tulot ovat liian matalat. Perheen isä on tehnyt työtä ravintolan autonkuljettajana, mutta hänen palkkansa on päätöksen mukaan liian pieni.

On kohtuutonta  lähettää pienten lasten äiti Irakiin ja  erottaa äiti vauvastaan. Käännytyspäätöksessä ei ole millään tavalla huomioitu kolmivuotiaan ja kolmikuisen lapsen  etua. Lasten oikeuksien sopimuksen yhdeksäs artikla edellyttää, että lasta ei eroteta vanhemmistaan kuin poikkeustapauksissa.

Perheen äiti ja lapset voisivat lain mukaan saada oleskeluluvan myös ”yksilöllisestä, inhimillisestä syystä”, mutta maahanmuuttovirasto ei pidä sitä perusteltuna . Maahanmuuttovirasto perustelee kielteistä päätöstä mm. sillä, että perheen äiti ja kolmevuotias Sämä eivät ole vaarassa Irakissa, vaikka perheen isä onkin. Todellisuudessa koko perhe on vaarassa Irakissa, jos perheen isää on uhattu, ja hän on vaarassa. Perhe odottaa korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä valitusluvasta ja käännytyspäätöksen täytäntöönpanokiellosta. Jos perhe ei saa käännytyspäätökseen täytäntöönpanokieltoa, äiti ja kolmivuotias Sämä joutuvat lähtemään Suomesta jo perjantaina 10.6. 2016.

TÄMÄ ON VÄÄRIN. Äitiä ja isää ei saa erottaa pienistä lapsistaan.

VAADI MAAHANMUUTTOVIRASTOA KUMOAMAAN KÄÄNNYTYSPÄÄTÖS JA MYÖNTÄMÄÄN OLESKELULUPA PERHEEN MOLEMMILLE LAPSILLE  JA ÄIDILLE  YKSILÖLLISESTÄ INHIMILLISESTÄ SYYSTÄ.