Atte ja pomot ulos yle:stä!

Eduskunnalle

Kansalaisten luottamus Yleisradion riippumattomuuteen on mennyt. Ongelman ydin ovat poliitikot ja YLEn järjetön johtohimmeli, jotka käyttävät valtaansa väärin. Terrafame -uutiset pääministeri Sipilän kanssa suhmuroinut päätoimittaja Atte Jääskeläinen tuntuu edelleen nauttivan YLEn johdon luottamusta??? Iltalehden mukaan ruma peli YLEn hallinnossa ulottuu aluetoimituksiin. Pelolla johtava hallintohimmeli harjoittaa laajaa työpaikkakiusaamista sekä jakelee aiheettomia potkuja ja varoituksia. Poispotkittuja ostetaan valtion YLEn rahoilla hiljaisiksi. Resurssit on suunnattu käytännön työn sijasta johtobyrokratiaan, jossa on palkkiotehtäviä.

1) Päätoimittaja Atte Jääskeläinen ja Pohjois-Suomen YLEn Aki Karjalainen on erotettava.
2) Yle:n väärinkäytöksistä on viipymättä tehtävä puolueeton selvitys, jossa on käytettävä riippumattomia kansainvälisiä journalismin käytännön ja akateemisia huippuammattilaisia sekä hallinto- ja oikeusoppineita.
3) Väärinkäytöksiin syylliset on saatettava juridiseen ja moraaliseen vastuuseen väärinkäytöksistä. Asemaansa väärinkäyttäneet johtohenkilöt on erotettava.
4) Poliitikot ja poliittiset nimitykset täytyy sulkea pois YLEn hallinnosta ja johdosta, johon ylimmäksi hallintoneuvostoon ja hallitukseen tulee ottaa kansainvälisiä ja kotimaisia journalismin käytännön ja akateemisia huippuammattilaisia.
5) Rahoituksen riippumattomuus valtioneuvostosta on myös taattava lailla.

Lisätietoja: