Ei kansallispuistoa Porkkalaan / Nej till Porkala nationalpark

Vastustamme kansallispuiston perustamista Porkkalaan seuraavin perusteluin:

Yhtenäistä kansallispuistoa ei voida muodostaa, sillä sen tulisi sijaita valtion mailla. Valtion omistamat maa- ja vesialueet ovat Porkkalan alueella hajanaisia. Kansallispuisto ei tuo mitään myönteistä, eikä se anna mitään lisäarvoa jo suojelluille luonnonsuojelualueille. Sen sijaan kymmenet tuhannet turistit kuluttaisivat ja tuhoaisivat Porkkalan haurasta saaristoa. Porkkalan meriympäristö muodostaa erittäin tärkeän lisääntymisalueen usealle eurooppalaiselle uhanalaiselle direktiivilajille, joka tarkoittaa että maihinnousu täytyisi kieltää suurimmalle osalle alueista juuri turistikauden aikana.

Porkkalantie luokitellaan jo nyt vaaralliseksi koulumatkaksi eikä se kestäisi liikenteen kasvua. Lisäksi Porkkalantie on museotie, eli sitä ei saa leventää tai suoristaa. Kapeat yksityistiet Dragetintie ja Tullandintie jotka vievät Porkkalantieltä niemen kärkeen, ovat myös vaarallisia ja entistä kapeampia ja mutkikkaampia. Liikenteen kasvu näillä pikkuteillä olisi hengenvaarallista.

Porkkalan alueelle ei voida rakentaa kansallispuistolle vaadittavia pysäköintialueita, kävelyteitä, rakennuksia ja muuta infrastruktuuria, ilman että osa luontoa tuhoutuisi, luontoa jota juuri halutaan suojella ja varjella. Lisäksi tämä edellyttäisi valtavia kustannuksia, ei ainoastaan valtiolta vaan myös kunnilta.

Upinniemen varuskunta sekä Porkkalan merialueet ja saaristo ovat erittäin tärkeä osa maamme puolustusta, alue tulee pysyä puolustusvoimilla eikä näin ollen voida muuntaa kansallispuistoksi.

Maanviljely, metsästys ja kalastus ovat Porkkalan alueella osa luonnollista elinkeinoa ja keskeinen osa Porkkalan maaseutukulttuuria. Kansallispuistolla olisi tuhoisa vaikutus alueen paikallisiin yrityksiin.

---------------------------------------------

Vi motsätter oss inrättandet av Porkala nationalpark med följande motiveringar:

En enhetlig nationalpark kan inte bildas, eftersom det bör ske på statsägd mark. De statsägda mark- och vattenområdena i Porkala är splittrade och osammanhängande. En nationalpark skulle inte tillföra någonting positivt; den ger inget mervärde till redan skyddade naturområden. Däremot skulle slitaget från tiotusentals turister med tiden förstöra Porkalas ömtåliga skärgårdsmiljö. Porkala havsmiljö utgör ytterst viktiga häckningsområden för flera europeiska hotade direktivarter, varför man skulle vara tvungen att förbjuda landstigning på största delarna av området under turistsäsong.

Porkalavägen klassas redan nu som trafikfarlig skolväg och skulle inte klara av en omfattande ökning av trafiken. Vägen är också museiväg, d.v.s. den får inte bräddas eller uträtas. De små privatvägarna Dragesvägen och Tullandsvägen som leder från Porkalavägen till udden är också trafikfarliga och ännu smalare och krokigare. Ökad trafik på dessa små vägar skulle vara livsfarlig.

Parkeringsplatser, gångvägar, byggnader och annan infrastruktur som en nationalpark skulle kräva kan inte byggas ute på Porkala udde med mindre än att man förstör just den miljön man vill skydda. Dessuton skulle detta kräva enorma kostnader inte bara av staten utan också av berörda kommuner.

Obbnäs garnison jämte Porkala havsområden och holmar är viktiga för landets försvar; området bör behållas hos försvarsmakten och kan inte ombildas till nationalpark.

Jordbruk, jakt och fiske är hävdvunna naturliga näringar i och omkring Porkala. En nationalpark skulle ha en förödande effekt för närområdets näringsidkare.

Porkala Uf puolesta