Pakilan siirtolapuutarhan lisärakentaminen on estettävä

Kommentoitu viesti

Antti

#22 NIMBY (Not in my backyard / Ei minun takapihalleni)

01.03.2013 09:38

Pakilan siirtolapuutarha on avoin. Sen alueelle pääsee useita eri teitä ja polkuja. Puutarha-alueen rajoilla ei ole portteja tai lukkoja. Kukaan ei kysele asiaasi. Puutarhakylän sisällä on pieniä idyllisiä viheralueita ja niittyjä, joille sopii jäädä piknikille tai vaikka heittämään frisbeetä tai pallottelemaan. Puutarhan polkuja pitkin pääsee Itä-Pakilan kaduilta Vantaanjokivarteen tai Lystimetsään tai Tuomarinkylän kartanoalueelle. Monien ihmisten vakituinen ulkoilulenkki kulkeekin siirtolapuutarhan läpi. Poluilla näkyy esim. omenapuiden kukkimisen aikaan paljon ihmisiä pysähtyneenä ihailemaan puutarhakylän valtaisaa kukkaloistoa. Pakilan siirtolapuutarhan suhteen ei tarvitse ajatella "Saakohan tuonne edes mennä?". Kaupunkilaiset ovat tervetulleita käymään viehättävässä puutarhakylässämme!

Emme ”nimbyile” kun haluamme suojata kauniin siirtolapuutarhamme. Samalla haluamme suojata tuholta myös läheisen arvokkaan metsäalueen Lystikukkulan ja Tuomarinkylän kartanomiljöön peltomaiseman,  jotka nekin ovat kaupunkilaisten ulkoilu- ja virkistyskäytössä.

Näemme myös vaaran, joka meidän ohellamme kohdistuu koko Pohjois-Helsingin ympäristöön.
Uhanalaisina ovat jatkossa Paloheinän, Tuomarinkylän ja Haltialan pellot ja metsät, tuhansien kaupunkilaisten ulkoilu- ja virkistysalueet. Haluamme olla osaltamme vaikuttamassa paitsi lähiympäristömme suojeluun myös koko alueen luonnon ja ympäristön säilymiseen.

Vastaukset

horze

#26 Re: NIMBY (Not in my backyard / Ei minun takapihalleni)

2013-03-11 14:58:48

#22: Antti - NIMBY (Not in my backyard / Ei minun takapihalleni)

Sain tiedon adressista ratsastusseurani kautta ja olin jo valmis allekirjoittamaan sen. Päätin kuitenkin tutustua lisärakentamissuunnitelmiin ja niihin liittyviin asiakirjoihin. Nyt olen hieman hämmentynyt enkä oikein tiedä kuinka suhtautua tähän adressiin.

Saamani sähköposti (allekirjoittaja Antti Henttonen) antoi ymmärtää että autoliikenne ja uudet mökit ovat uhka sekä Lystikukkulalle että viereisen peltoalueen ratsastuspoluille. Tällä asemakaavalla Lystikukkula ollaan suojelemassa eikä ratsastuspolkuihin olla kajoamassa, olemme jopa saamassa uuden siirtolapuutarhaa sivuavan ratsastustien.

Pakilan siirtolapuutarhayhdistys ry on hakenut kaavamuutosta Klaukkalantien pohjoispäässä sijaitsevan puistoalueen osan  muuttamiseksi pysäköintialueeksi (osa Lystikukkulaa?). Yhdistyksen johtokunta myös esittää huoltotietä uusille mökeille rakennettavaksi Lystikukkulan reunaa noudattavana polkuna sekä kaavassa olevan kääntöpaikan muuttamista pysäköintipaikaksi (lähellä Ratsupolkua). Siirtolapuutarha-alueen sisäinen liikenne toivotaan ohjattavaksi alueen reunoille (Lystikukkulan kupeeseen?).

Puutarha-alueen sisälle on esitetty uusia mökkipalstoja 6 kpl, 14 palstan haltijaa voi halutessaan jakaa palstansa, loput noin 40 uutta palstaa on sijoitettu Pakilan siirtolapuutarhan reunamille. Tästä ei sen enempää...

Asiakirjoja luettuani sain sen verran ristiriitaista tietoa, että jätän adressin allekirjoittamatta.