Maahanmuuttajien tuet

Kommentoitu viesti

t. pian nuorisotyöntekijä

#814 On se kumma...

26.03.2013 13:33

Paljon puhutaan, että Suomi on hyvinvointivaltio, jossa ihmiset ovat sivistyneitä, mutta miksi helvetissä suomalaiset ovat niin sulkeutuneita etteivät usein edes yritä ymmärtää maahanmuuttajia? On tietysti totta, että Suomeen tulee niitä maahanmuuttajia jotka ovat ainoastaan helpon rahan perässä. Sitä ei voi kukaan estää. Mutta on paljon niitä, jotka oikeasti haluavat tehdä töitä, koska omassa kotimaassa ei ole mhadollisuutta työntekoon ja niitä, jotka haluavat opiskella Suomessa, koska Suomessa on hyvä koulutusjärjestelmä ja tasokas opetus. Toiset taas tulevat Suomeen siksi että he haluavat aloittaa elämänsä uudestaan puhtaalta pöydältä. Eikö suomalaisten pitäisi tavallaan olla ylpeitä tästä, että Suomi on hyvä maa missä ihmiset voivat toteuttaa unelmansa ja elää elämäänsä rauhassa?
Tunnen itse muutamia maahanmuuttajia, jotka opiskelevat tällä hetkellä Suomen kieltä, tai ovat ammattikoulussa. Mikään sossuntäti ei maksa heille koko asuntoa, vaan tuki on lähes sama kuin suomalaisilla. Opintotuki on mitattu suurinpiirtein samalla mittapuulla ja he saavat usein täyden opistotuen, koska heidän perheensä asuu ulkomailla. Olen itse täysi-ikäinen opiskelija, mutta en saa senttiäkään tukia Kelasta. Tosin, minä asun ilmaisessa asuntolassa ja saan koululta aamupalan, lounaan ja päivällisen. Vanhempieni tulot ylittävät opintotuen rajan, joka on 60000 euroa vuodessa, joten sekin sulkee minulta opintotuen pois. Saan vanhemmiltani käyttörahaa noin 40-60 euroa kuussa, koska he eivät voi antaa enempää omien velkojensa takia. Tarkemmin ajatellen, voisin haukkua koko Kelan maan rakoon, jos se olisi tämän tekstin tarkoitus. Opintotuen ei pitäisi olla niin paljon sidonnainen vanhempien pelkkiin tuloihin, vaan myös menoja voisi joku joskus vähän vilkaista...mutta niin.
Ihmisten pitäisi osata asettaa itsensä maahanmuuttajan asemaan, joka on lähtenyt kotimaastaan vapaaehtoisesti tai vastentahtoisesti. Hän tulee yksin Suomeen, ei osaa Suomen kieltä eikä kulttuuria, ei mitään. Jos hän menee opiskelemaan, se on hyvä. Hän oppii puhumaan Suomea, saa rahallista tukea ja ymmärtämään, minkälainen suomalainen yhteiskunta oikeasti on. Jos hän ei mene opiskelemaan, hän ei luultavasti saa töitä ainakaan hetkeen, sillä suomalaiset työnantajat ottavat hyvin vastahakoisesti työntekijän, joka puhuu esimerkiksi persiaa ja vähän englantia. Siksi hän saa tukia, että pystyy elättämään itsensä niin kauan kunnes hän saa töitä tai pääsee koulutukseen. Ja mielestäni heidän on pakko hakea töitä tai opiskelupaikkaa.
Samalla voisimme kääntää katseen juuri näihin suomalaisen yhteiskunnan riippakiviin: alkoholisteihin ja narkkareihin ym. hoitoa tarvitseviin ryhmiin. Tarvitseeko heidän tehdä töitä ja mennä kouluun? Jos joku sanoo, että maahanmuuttajat pitää häätää Suomesta, koska he imevät vain suomalaisten verorahoja, miten tehdään Suomen omille elämässään epäonnistuneille ihmisille? Viedään saunan taakse vai? Varsinkin suomalaisten nuorten katkolle joutuminen ym. laitoshoito on ehkäistävissä, koska Suomessa on tämä hieno nuorisotyön muoto: etsivä nuorisotyö. Ennalta ehkäisevää nuorisotyötä pitäisi vain olla paljon enemmän, jotta vuosittaisia laitoshoidon kustannuksia saataisiin leikattua.
Ja vielä tähän loppuun voin kertoa, että Suomen kielen oppiminen vie oikeasti aikaa, vaikka kävisi joka päivä koulussa sitä opettelemassa. Olen itse ollut työharjoittelussa maahanmuuttajien luokassa, ja tiedän kuinka vaikeaa se on heille, mutta he silti yrittävät. Yleensä maahanmuuttaja oppii puhumaan Suomea ymmärrettävästi noin yhdessä tai kahdessä vuodessa, jos hän käy maahanmuuttajien Suomen kielen kurssilla. Entä sitten ilman koulussa käymistä? Suomen kielioppi on jopa suomalaisille itselleen hankalaa, joten emme voi olettaa että ulkomailta tuleva, täysin eri kieltä puhuva henkilö oppisi sen hetkessä.
Ajatelkaa te mitä ajattelette, mutta minä ajattelen näin ja seison sanojeni takana.

Vastaukset

SUOMI SUOMALAISILLE

#815 Re: On se kumma...

2013-03-26 14:06:57

#814: t. pian nuorisotyöntekijä - On se kumma...

Tietenkin kaikki on vastaan maahanmuuttoa, koska maahan tulee erittäin paljon pummeja ja ne heistä jotka haluaisivat tehdä työtä, eivät saa työtä, koska OIKEA PALKKAISIA TYÖPAIKKOJA EI OLE SUOMALAISILLEKKAAN. Jos täällä olisi oikea työvoima pula, niin sitten tervetuloa, mutta kun ei ole. Helevetti mitä sievistelyä ja jeesustelua tämä on aina, ettekö te "kultturin rikastuttajat" näe, että Suomessa on päivä päivältä enemmän työttömiä Suomalaisia jotka haluaisivat tehdä oikealla palkalla työtä ja elättää itsensä ja perheensä palkallansa, mutta työtä ei ole, koska joku tai jotkin tekevät työn lähes ilmaiseksi. Tämmöinen turha jatkuva työttömien maahantuonti aiheuttaa sen, ettei täällä ole riittävällä palkalla kenellekkään työtä, vaan alipalkka työt lisääntyy, koska tekijöitä kyllä riittää, mutta palkkaa ei. Ihan oikeasti, minuakin alkaa vitut.aa tämä tilanne ja olen jo valmis vaikka lyömään jokaista vastaantulevaa palkkojenpolkijaa turpaan ja jos minun työni menee palkkakilpailuun, niin silloin tapahtuu jo enemmän. Mitä hyötyä te kuvittelette tästä Suomelle ja Suomalaisille olevan ?  Jos työstä saatavalla palkalla ei yksinkertaisesti voi elää, eli se ei riitä edes peruskuluihin, niin se ei tarkoita sitä, että Suomessa olisi työvoimapula, vaan se tarkoittaa sitä, että täällä on liikaa työttömiä työnhakijoita joille työnantajat voivat sanoa, että tuntipalkka on 5 euroa, ota tai jätä, halpatyövoimaa kyllä riittää.