naimalakko
Kommentoitu viesti
sannavain Vieras |
#194 Re: sannavain,04.04.2011 02:03”Vastustan ainoastaan ehdollisesti: ehto on se, minkä johdonmukaisuus vaatii, eli jos homoille, niin silloin myös sisaruksille.” Adressit-sivustoa selaillessa löysin muun muassa vetoomuksen, jossa vastustettiin viisikerroksisten kerrostalojen rakentamista Lietoon sillä perusteella, etteivät ne sovi paikkakunnan maalaiskaupunkilaiseen ilmeeseen, eivätkä ne ole sopusoinnussa lähialueen matalan rakennuskannan kanssa. Kieltäydyin kirjoittamasta adressia, koska siinä ei mainittu mitään viisikerroksisten kerrostalojen rakennuskiellosta Turun puutaloalueille, eikä siinä myöskään vaadittu tällaisen rakennustoiminnan kieltämistä Porvoon vanhankaupungin ranta-alueella. Johdonmukaisuuden vuoksi adressi olisi pitänyt ulottaa koskemaan kaikkia sellaisia rakennettuja ympäristöjä, joiden maalaiskaupunkilaiseen ilmeeseen tällaiset tornitalot eivät soveltuisi. En todellakaan lähde tukemaan vain Liedon alueen matalan rakennuskannan säilyttämistä harmonisena, vaikkeivät viisikerroksiset kerrostalot todennäköisesti sovikaan sinne pätkän vertaa. Entäs jos unohdetaan kerrostalot ja kuvitellaan omakotitalon tulipalosta selvityneet mies ja poika. Talon omistava mies on hankaloittanut pojan elämää laittamalla tämän nukkumaan kellariin, josta pojan onnistuu päästä ulos juuri ja juuri hengissä, muttei mitään omaisuutta mukanaan kantaen – hädässä hänen ei ole onnistunut kiskoa päälleen edes vaatteita. Tapauksen jälkeen ompeluseuran kahvittelupäivänä järjestetään pienimuotoinen keräys, jonka tarkoituksena on ostaa pojalle edes lämmin villapaita. Ompeluseuran voimahahmot kieltäytyvät kuitenkin jyrkästi keräyksestä, sillä kolehti voitaisiin aivan samalla perusteella kerätä myös kenkien, sukkien, lakin, housujen, takin ja kintaiden hankkimista varten. Johdonmukaisuuden ansiosta poika jää siten vaille mitään vaatteita. ”Kerrot, että mielestäsi vaihtoehto C on looginen. Osaatko kertoa, mikä on se peruste, joka käy sukupuoliesteen poistamineen mutta ei sovellu sukulaisuusesteen poistamiseen (ja näin välttämättä korvaa C:n B:llä)?” Kirjoitin, että mielestäni kummatkin vaihtoehdot ovat loogisia. Ehkä on tarvetta avata tämän ajattelun taustalla olevaa logiikkaa. Avioliitto on nykyään juridisessa mielessä varallisuusoikeudellinen oikeustoimi kuuden kuukauden irtisanomisajalla. Se on julkisen vallan tunnustama tapa järjestää omaisuus sekä sukulaisuussuhteet (esim. isyysolettama). Kirjoittamallasi avioliiton historiallisella taustalla (yhteiskunta ottaa erityissuojelukseensa parit, jotka (oletettavasti/toivottavasti) tuottavat ja kasvattavat yhteisiä biologia jälkeläisiä) ei ole merkitystä, kun avioliittoa tarkastellaan nykymuodossaan. Kysyt, ”[m]illä perusteella pidät avioliittotapauksessa vaihtoehtoa A epäloogisena?” Suomessa on nykyisellään voimassa kaksi rinnakkaista instituutiota eli rekisteröity parisuhde sekä heteroille avioliittolaki, jonka säännöksiä pitkälti sovelletaan jo nyt nais- ja miespareihin. Johdonmukaisesti ajatellen ainakin minun on vaikea nähdä, miksi tällaisen varallisuusoikeudellisen oikeustoimen sopijaosapuolien sääntely on tarpeellista. Sekä miehen että naisen kanssa seurusteleva lapseton nainen elää samanlaista elämää kummankin seurustelukumppaninsa kanssa. Kun nainen menee naimisiin miehen kanssa, asia on muitta mutkitta selvä. Avioeron jälkeen nainen löytää kumppanikseen naisen, jonka kanssa haluaisi mennä naimisiin, mutta silloin toimituksen nimi onkin parisuhteen rekisteröiminen ja siihen on kasattu kaikenlaista pikkukiusaa esimerkiksi maksullisen sukunimen muodossa. Päälinjoiltaan kumpikin instituutio on kuitenkin identtinen. Miksei identtisyyttä voida saman tien viedä loppuun saakka? Eihän kaukasialaisten ja aasialaisten välisiin avioliittoihinkaan sovelleta erilaista lainsäädäntöä. Samaa voidaan halutessa kysyä myös sisarusavioliitojen kohdalta. Sisaravioliiton vaatiminen nais- ja miesparien avioitumisoikeuden yhteydessä tietäisi väistämättä sitä, että koko hanke kaatuisi raivokkaaseen vastustukseen. Kun parisuhdelakia koskeva esitys aikoinaan tuotiin valtiopäiville, siitä jätettiin tarkoituksella adoptio-oikeus pois, koska tiedettiin, että kokonaista pakettia ei tultaisi saamaan läpi. Lakia on sittemmin paikkailtu esimerkiksi sisäisen adoption mahdollistamisella. Samoin tehtiin aiemmassa viestissäni mainitsemani muutoksen kohdalla, jossa naimattomat naiset saivat täysivaltaisuuden. 1860-luvulla tehty muutos ei todennäköisesti olisi ollut mahdollinen, jos naistenkin arvon tunnustava alkulainsäädäntö olisi jo silloin antanut naisille äänioikeuden tai sisältänyt kiellot raiskata ja pahoinpidellä puolisoaan avioliitossa. Nämä asiat on käyty yksitellen läpi – kyllä vain – niitä koskevassa kansalaiskeskustelussa. Samalla tavalla avioliiton tasa-arvoistamisen kanssa nähdäkseni tullaan toimimaan. Omasta puolestani voin tosin rehellisesti sanoa, etten ihan oikeasti ajatellut adressia allekirjoittaessani sisarusavioliittoja saati niiden tarpeellisuutta, mutta kuten nähtyä, olen kuitenkin näyttänyt niille varovaisesti vihreää valoa – en tosin tämän adressin puitteissa (koska tässä adressissa kiinnitettiin huomiota juuri rekisteröidyn parisuhteen epäloogisuuksiin suhteessa avioliittolakiin, ja adressin tekstiä tuskin lähdetään lennossa muuttamaan kattamaan myös sisaravioliittojen vaatimisen). Taas palataan kunkin askeleen kohdalla käytävään kansalaiskeskusteluun: jos suomalainen yhteiskunta haluaa joskus sallia veljen ja siskon avioitumisen, niin silloin se sallitaan. Nais- ja miesparien avioliiton sallimisesta ei kuitenkaan automaattisesti seuraa, että jonkin toisen ihmisryhmän avioitumisaikeet siunattaisiin yhteiskunnan tasolta.
|
Vastaukset
v ronski Vieras |
#197 Maanantaita sannavain,2011-04-04 16:12:51#194: sannavain - Re: sannavain, Kommentoit seksin ja avioliiton sekoittamista keskenään ja päädyt jakamaan jo lausumani päätelmän: avioliittolailla ei ole mitään tekemistä seksin säännöstelyn kanssa. Siksi seksin nostaminen esiin sisarusten välisestä avioliitosta keskusteltaessa ei ole asiaan kuuluvaa vaan asiatonta, vähintäänkin epäjohdonmukaista. |
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Itämeri EI ole akkuteollisuuden kaatopaikka
Lohjan synnytyssairaalaa ei saa lakkauttaa!
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Ympärivuorokautinen päivystys on säilytettävä Kouvolan Ratamossa
18235 Luotu: 25.04.2024
Juankosken yläkoulu on pidettävä toiminnassa
492 Luotu: 15.05.2024
Pelastetaan Pihkainmäen koulu
1984 Luotu: 04.05.2024
Pikku-Neulamäen metsä säästettävä rakentamiselta
2052 Luotu: 05.05.2024
Kannanotto AVEKin toiminnan turvaamiseksi
1043 Luotu: 12.05.2024
Ruotsinkylän kyläkoulu säilytettävä!
718 Luotu: 27.04.2024
Särkiniemi tarvitsee uuden koulun ja päiväkodin!
688 Luotu: 08.05.2024
Mortin männikön puolesta
127 Luotu: 16.05.2024
Vaatimus sako- ja umpikaivolietteiden vastaanottopisteen rakentamiseksi Lestijärven kunnan alueelle
9 Luotu: 19.05.2024
Ounasvaaraa ei saa rakentaa!
6430 Luotu: 29.11.2023
Lohjan synnytyssairaalan lakkautuspäätös peruttava
1329 Luotu: 06.05.2024
Muuruveden alakoulua ja päiväkotia ei saa lakkauttaa!
1061 Luotu: 04.05.2024
Oulun Nokelan asuinalueen radanvarren metsä on säilytettävä luonnontilaisena ulkoilualueena
1445 Luotu: 13.01.2024
Palonurmen alakoulun, esiopetuksen sekä päivähoidon säilyminen
488 Luotu: 08.05.2024
Pirkkalan ja Lempäälän välinen virkistysmetsä ja ekologinen käytävä tulee säilyttää sellaisena myös tulevaisuudessa.
10506 Luotu: 13.12.2020
Pajulahden koulun ja päiväkodin säästäminen ja Kuopion kaupungin talouden tasapainotusohjelman muuttaminen
620 Luotu: 07.05.2024
KOY MÄNTYTIE 1 ASEMAKAAVAN SÄILYTYSVETOOMUS
379 Luotu: 14.04.2024
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
12818 Luotu: 15.07.2023
Käärmelahden koulun säilyttämisen puolesta.
1128 Luotu: 03.05.2024
Itämeri EI ole akkuteollisuuden kaatopaikka
68058 Luotu: 15.02.2024