LINTUNEVAN PELASTAMINEN TURVETUOTANNOLTA / Help us to rescue a Lintuneva!

Kommentoitu viesti

lintubongari

#309 Lintulauantai 21.5.2011 Vapon lintutorneilla

16.05.2011 14:31

Nyt kaikki lintubongauksesta kiinnostuneet tulkaahan mukaan suurin joukoin Vapon lintutorneille. Aikaisempaa kokemusta eikä erityisiä välineitä tarvita koska torneilla on mahdollisuus tulla bongaamaan lintuja ohjatusti ja tutustumaan lintuharrastukseen. Paikan päälle on tietojeni mukaan tulossa kokeneita lintuharrastaja jotka esittelevät kiikarin ja kaukoputken käyttöä, lintukirjoja, muistiinpanojen tekemistä ja ovat auttamassa lintujen tunnistamisessa. Jotain pikkupurtavaakin kaiketi siellä on tarjolla.

Leivonmäen Haapatorni. Hirvinevan lintutorni Limingassa, Rastunsuon lintutorni Rautalammilla ja Satamakeitaan lintutorni Honkajoella ovat kyseiset paikat.

Kaikilla noilla edellä mainituilla torneilla paikalla on myös Vapon edustaja, jonka kanssa on mahdollista keskustella lintujen lisäksi turpeen tuotannosta ja käytöstä, vesiensuojelusta ja turvetuotantoalueiden jälkikäytöstä. Vapon lintutornithan sijaitsevat Haapatornia lukuun ottamatta käytöstä poistuneelle turvetuotantoalueelle tehdyn lintujärven rannalla.

Itse aion mennä Honkajoelle, jossa olen useasti käynyt. Tosi hienosti turvetuottaja on toteuttanut kyseisellä alueella suon jälkikäytön. Linnustoa on valtavasti ja samoin lintubongareita paljon. Koska täällä palstalla kovasti tuosta vesiensuojelusta kirjoitellaan, niin menkää ihmeessä jollekkin noista torneista ja kysykää ja tutustukaa turvetuotannon vesiensuojelun nykyaikaan, joka on erittäin hyvin toteutettu lainsäädäntöä ja ynpäristölupienkin edellyttämällä tavalla. Itse olen kymmenissä turvetuotantokohteissa käynyt paikan päällä katsomassa hienoja järjestelyjä. Imeytyskentät ym. ovat toimineet hienosti vastoin monen täälläkin vastakkaista ajattelutapaa kirjoittaneen mielipidettä.

Lintubongausmatkoilla ja muutenkin luonnossa liikkuvana olen samalla tutkinut myös turvetuotannon vaikutuksia luontoon ja tuotannon päästöihin. Turvetuotantoa syytetään aivan liikaa. Metsälle istutetut suoalueet ja niiden ojitukset ja samoin pelloilta tulevat ojitukset ovat varsinkin keväällä surkeata katsottavaa. Useimmiten niissä ei ole mitään pidättimiä ja ravinteet ja kiintoaineet huuhtoutuu suoraan vesistöihin. Turvetuotantoalueilla sentään on panostettu valtavasti vesiensuojeluun.

Nyt vaan lintuja bongaamaan!!!! Se on upea harrastus.

Ps. En ole itse mitenkään "kytköksissä" Vapoon, että lukijoiden ei tarvitse sitä ensimmäisenä miettiä.

Vastaukset

Krista Hakala

#310 Re: Lintulauantai 21.5.2011 Vapon lintutorneilla

2011-05-16 22:03:23

#309: lintubongari - Lintulauantai 21.5.2011 Vapon lintutorneilla

Nyt on kyse POHJAVESIALUEESTA, jota ei lain mukaan saa tuhota. Pohjavesialueen tuohoaminen on todella raskauttava rikos. Haluaisitko itse syyllistyä siihen? Ei siis ole kyse mistään ns.normaalista nevasta. Pohjavesialuetta ei voi palauttaa ikinä entiselleen.

On tottakai myös kyse yleensäkkin luonnosta ja linnuista,nekin ovat todella tärkeitä.Linnut ja muut eläimet EHKÄ voisivat joskus kymmenien vuosien päästä palata alueelle (siis siitä kun tuotanto on lopetettu). Mutta siis kun edelleen toistan, pohjavettä ei voi ikinä korvata, jos sen kerran pilaa.