Kohtuus opiskelijoille

Kommentoitu viesti


Vieras

#3 Älkää allekirjoittako moista.

16.02.2014 12:24

Harvalla päätoimisella opiskelijalla ylittyy tulorajat etenkään opintojen alkuvaiheessa, jolloin ei vielä pääse oman alan töihin. Ketkä työskentelevät opintojen ohella, osaavat yleensä säännöstellä tunnit niin, että saa opintotuen lisäksi hieman tienatakin ilman palautuksia. Vinkki: omat vuotuiset tulonsa voi tarkastaa työeläkeotteesta netistä jo ennen esitäytetyn veroilmoituksen saapumista, ja näin voi hyvissä ajoin palauttaa ylimääräiset tuet tarvittaessa. Kaikille on samat pelisäännöt, ja ei niissä pitäisi olla mitään epäselvää. Taitaa adressin laatija olla ollut vain huolimaton?

Vastaukset


Vieras

#4 Re: Älkää allekirjoittako moista.

2014-02-16 12:46:02

#3: - Älkää allekirjoittako moista.

Olen AMK-opiskelija ja enää vuosi jäljellä. Joka kesä kun olen ollut töissä on tuloraja ylittynyt. Opiskeluvuosi on todella leppoista kun opinnot jotka on ennen voinut suorittaa kolmessa vuodessa (teknikko) on venytetty neljään vuoteen. Vuosi menee käytännössä melkein kokonaan kotona makoillessa, silloin tällöin on koulua (tällä hetkellä 2 kertaa viikossa). Minun mielestäni tämän makoilemisen voisi paremminkin hyödyntää, mutta ei tässä tilanteessa ole järkeä töihinkään mennä. Melkein ilmaiseksi joutuisi töitä tekemään. Ei tämä minusta aivan oikein ole ja jotaki on tehtävä! Mielestäni joko koulutus pakataan tiiviimmäksi tai tuloraja poistetaan/korotetaan reilusti.

Addressin laatija.

#5 Re: Älkää allekirjoittako moista.

2014-02-16 15:52:44

#3: - Älkää allekirjoittako moista.

Addressin laatijalle ei itselleen ole karhukirjeitä saapunut tulojen pienuudesta johtuen. Siitä huolimatta voin astua myös sellaisen henkilön saappaisiin, joka on työtä tekemällä ansainnut tulorajan ylittävän määrän ja maksanut siitä normaalisti verot tai, jonka vanhemmat ovat pienestä palkastaan laittaneet lapselle rahaa säästöön tulevaisuutta varten ja siitä valtio sakottaa opiskelijaa.
Minkä vuoksi veroja mielestäsi maksetaan, jollei niistä ole kaikille hyötyä? Eikö hyvinvointivaltion edut kuulu kaikille?
Pitäisikö mielestäsi Suomen valtion kannustaa ihmisiä työntekoon ja opiskeluun, eikä ainoastaan nostamaan opintotukia, työttömyystukia, yms. tukia sekä välttelemään veroja erinäisiä vähennyksiä tekemällä?