Kohtuus opiskelijoille

Jälleen kerran useat opiskelijat ympäri Suomea saivat Kelalta karvaan ystävänpäivämuistutuksen: päätösehdotuksen opintotuen takaisinperinnästä.

Onko valtion budjettialijäämää tarkoitus leikata rankaisemalla opiskelijoita työn tekemisestä, josta on saatu palkkaa ja palkasta on jo kertaalleen maksettu verot vai mitkä ovat järjelliset perusteet opintotukien takaisinperinnälle sekä niihin lisätylle 15% korolle?

Jos opiskelija pystyy valmistumaan määräajassa, osa-aika- tai kesätöistä huolimatta, siitä on valtiolle ainoastaan positiivisia seurauksia: valtio saa verotuloja ja opiskelijat yritysten vaatimaa työkokemusta.

Tällä hetkellä opiskelijaa rankaistaan, mikäli hänen tulonsa ylittävät tulorajan. Tämä tapa aiheuttaa ainoastaan katkeruutta Kelaa ja verolaitosta kohtaan. Kun opiskelet saat valtiolta nettona n. 450€/kk, jolla hädin tuskin saat vuokran maksettua. Kesäisin yliopistot eivät tarjoa mahdollisuutta opiskella täysipäiväisesti, joten sinun täytyy hankkia töitä. Mikäli teet esimerkiksi teollisuusyrityksessä vuorotöitä 4-5 kuukautta, on hyvinkin mahdollista, että ansiotulosi ylittävät Kelan asettaman tulorajan. Takaisinperittävän summan lisäksi, Kela karhuaa sinulta 15% korkoa. Tällaista korkoa ei tarjoa edes Kreikan valtion velkakirjat, mutta opiskelijoilta sellaista voidaan häikälemättä periä.

Toinen hävytön esimerkki on tapaus, jossa vanhemmat hankkivat lapselleen henkivakuutussopimuksen, jonka lopuksi lapselle maksetaan alkupääoma sekä tuotto. Mikäli lapsi sattuu opiskelemaan sopimuksen päättyessä, ei häneltä ainoastaan veloiteta pääomaveroja, vaan hän todennäköisesti menettää sen vuoden opintotuet. Mikäli nuori ei edes tiedä sopimuksesta ennen sen päättymistä ja on nostanut kyseiseltä vuodelta opintotukia, peritään häneltä verojen lisäksi opintotuet takaisin 15% korolla. Tämän jälkeen vanhempien lapselleen säästämästä elämän alkupääomasta jää enää murto-osa.

Miksi hyvinvointivaltiossa, jossa kovasti painotetaan koulutuksen ja työnteon tärkeyttä, rankaistaan ihmisiä, jotka tekevät molempia: opiskelevat sekä tekevät töitä? Miksi tulevat veronmaksajat halutaan jo ennen työllistymistä saada vastahakoiseksi verolaitosta sekä verojen maksamista kohtaan? Samalla kun itse opiskelet sekä työskentelet, maksat verot ja Kelan takaisinperimät opintotuet, tapaat ihmisiä, jotka hyväksikäyttävät järjestelmää nostamalla tukia Suomesta ja työskentelemällä samaan aikaan ulkomailla. Tapaat ihmisiä, joita ei työnhakeminen eikä työntekeminen erityisesti kiinnosta, kun valtio tarjoaa jo halutun elintason.

Opintotukikuukaudet täytyisi muuttaa kiinteäksi summaksi, esimerkiksi 55 kuukautta, kuten nyt on esitetty. Mikäli opiskelija tekee töitä tuona aikana, hän maksaisi palkastaan normaalisti verot, mutta ei Kelan pitäisi opiskelijaa rankaista siitä. Jos opiskelija ei onnistu valmistumaan määräajassa työnteon vuoksi, on hänellä todennäköisesti säästöjä, joilla hän voi omatoimisesti rahoittaa loput opiskelustaan.

Opiskelijan pääoma- tai ansiotulot eivät saa vaikuttaa hänen opintotukeensa, mikäli opiskelija onnistuu valmistumaan määräajassa. Hyvinvointivaltion etuudet, kuten ilmainen koulutus, terveydenhuolto, lapsilisät ja eläkkeet täytyy kuulua kaikille, vanhempien tai omasta varallisuudesta riippumatta.