Opetusvelvollisuudet oikeudenmukaisiksi

Kommentoitu viesti

Kokemusta on...

#13 Re: Yhtenäinen opetusvelvollisuus ei tasaa työn määrää

11.08.2014 13:13

#5: Puurtava biologi - Yhtenäinen opetusvelvollisuus ei tasaa työn määrää 

 Totuushan on se, että työmäärä ei ole sama kaikissa aineissa, joten opetusvelvollisuuskaan ei voi olla sama. Kotitöiden määrä riippuu hyvin paljon aineesta, jota opettaa. Toinen opettaja lähtee työpäivän päätyttyä kotiin viettämään vapaailtaa, toisella on laukku täynnä korjattavaa... 

Vastaukset

Egu - lukiosta

#15 Re: Re: Yhtenäinen opetusvelvollisuus ei tasaa työn määrää

2015-02-12 05:51:54

#13: Kokemusta on... - Re: Yhtenäinen opetusvelvollisuus ei tasaa työn määrää 

"Totuushan" on, etta asia riippuu yksinomaan opettajasta - ei opetettavasta aineesta. Opetusvelvollisuudethan ovat jäänne 70-luvun maailmasta, tai paremmin jo sitä vanhemmasta.

Kaikissa aineissa voi teettää paljon kotona  tarkastamista vaativia tehtäviä tai teetättää tietyt tarkistukset osana tuntityötä helpottaen omaa kotityötään = tarkistuttaa sana/termikokeen oppilailla (tai korjata sen ainekirjoituksen/esseekirjoituksen,  lukutunnin, kuuntelun, piirtämisen tms aikana). Jokainen voi itse miettiä, tarvitseeko kaikkea aina korjata itse, kun usein korjauksen teettäminen opiskelijalla/oppilaalla tai pelkkä itse tehtävän tekeminen on oleellisempaa oppimisen kannalta, kuin opettajan tekemä pikkutarkka tarkistaminen. Ja voihan esim kokeet esitarkastuttaa oppilailla - tällöinkin voi helpottaa omaa kotityötään inan verran ja tarjota opiskelijoille välittömän palautteen kokeen jälkeen.

Esim. luonnontieteissä tehdään, paitsi kokeellisuutta myös paljon termikokeita (haastavampi versio sanakokeesta),  suppeita ja laajoja tutkielmia, esseitä, yms. Usein tuntuu, että oman aineen ohella pitää opettaa myös suomea, kun osalla  jopa lukiolaisista kielitaito ei ole kelvollisella tasolla. Pakkohan niihin räikeimpiin virheisiin on puuttua ja teetättää tätä yhä tärkeää kirjoitustyötä, vaikka oma opetusvelvollisuus on monta kymmentä prosenttia suurempi kuin esim. äidinkielenopettajalla.

Kaiken tämän ohella pitää muistaa myös, että tietotekniikan lisääntyminen yms seikat muuttavat opetusta entisestään - eivätkä kaikki opettajat ole tämän kehityksen eturintamassa. Eikä tässäkään menneä eteenpäin opetusvelvollisuuksien mukaan - monesti eturintamassa on niitä suurilla opetusvelvollisuuksia olevia opettajia.

Valitettavasti "pieniopetusvelvolisia" opettajia on yläkoulussa ja lukiossa niin paljon suuremma opetusvelvollisuuden opettajiin nähen (kiitos tuntijaon ja opetusvelvollisuuden), että korjausliike ylöspäin kaikille esim 20 vvt on liki mahdotonta ja pudottaminen vaikka äidinkielen tasolle kuntatalouden takia liki mahdotonta, ellemme sitten myönnä todellisuutta, totea maailman muuttuneen ja tehdään tuota oikeudenmukaista korjausliikettä, esim iltalukioiden tapaan toteutettuna (opetusvelvollisuus siellä lähempänä nykytodellisuutta = myöhempää perua kuin yk/ppvälukiossa).