Mopon viritys lailliseksi suomessa

Kommentoitu viesti


Vieras

#70 jos mopojen sallittaisin kulkea kovempaa .. -

29.06.2010 14:31

- niissä ei olisi alkujaankaan rajoittimia / kureja jonka kaikki varmasti ymmärtää. Suomi on toisaalta tällänen hyssyttelevä persläpi ja muualla Euroopassa pääsee ajamaan mopolla kovempaa. (osittain sen takia että kurit laitetaan vasta Suomeen tuotaessa.)

Itse olen ajanut 80cc krossimopoa 9v lähtien ja kaadunnut kourallisen verran, tuo 45-60km/h tuntuu naurettavalta vaikka alaikäisenä tässä vielä ajelen. Suositeltavaa olisi järjestää kaupunkilaiselle Maijalle ja Matille ajo-opetusta mikäli heillä ei ole riittävää kokemusta tielle ajoon. Samalla mopoista voisi ottaa kurit pois kun kaikki asiansa hallitsevat.

Pähkinänkuoressa; ajo-opetusta halvalla ja mopojen maksiminopeutta 10km/h lisää. Kukkahattutädit jotka puhuvat tätä vastaan saavat miettiä että mitäs sitten kun vuoden (16v) vanhempana saa 125cc KTM-merkkisen kevarin alleen joka kulkee 150km/h niin miten löyhällä se henki on ja päästöt 3 kertaa suuremmat. Rakenteeltaan kun esim. Derbi Senda R (mikä itsellä on) on LÄHES samanlainen kuin 125cc endurokevarit.

PS: vaikka tästä tulikin tälläinen avautuminen niin rumpujarrumonkeyt- ja pv:t on ihan hyvä rajoittaa kulkemaan sen 45 sillä niistä kehkeytyy melkoisia tappopelejä kun niihin laittaa 80 pyttyjä ja vauhia tulee 20-30km/h lisää. Itse en siis näe mitään sitä vastaan että modernit isot enskamopot sais kulkee 60-70km/h ilman itkuja

Vastaukset

Vieras
Vieras

#73 Re: jos mopojen sallittaisin kulkea kovempaa .. -

2010-07-14 22:44:14

#70: - jos mopojen sallittaisin kulkea kovempaa .. -

Missähän euroopassa on sallittua rikkoa EU-direktiiviä, jossa määritellään mopon nopeudeksi 45km/h??

Ainakin vuodesta -92 alkaen nimittäin mopodirektiivi on ollut olemassa, ja nimenomaan siinä rajoitetaan mopon suurimmaksi rakenteelliseksi nopeudeksi 45 km/h.

Ja tämä "rakenteellinen" nopeus EI tarkoita sitä, että mopo ei kestäisi kovempaa nopeutta, vaan sitä, ettei se alkuperäisessä kunnossa hyväksytyin osin tietyllä omalla direktiivillä määritetyllä tavalla mitattuna kulje kuin sen 45 km/h.