Tyypin 2 diabeteslääkkeiden korvaustaso säilytettävä

Kommentoitu viesti


Vieras

#114

29.06.2016 12:21

Nyt pitää päättäjien muistaa, että 2-tyypin diabetes ei aina ole elämäntapasairaus. Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta usein aiheuttaa diabeteksen, varsinkin kun sitä ei hoideta ajoissa/hoito on riittämätöntä tai väärää, usein myös taustalla vahva perinnöllisyys. Lapseni sairastui 10-vuotiaana 1-tyypin diabetekseen, jolloin lääkärit sanoivat, että myös minun verensokeria on syytä seurata, koska jostain 1-tyyppikin periytyy. Nyt 15 vuotta myöhemmin minulla todettiin diabetes. Usein diabeetikoilla on hyvin paljon muita sairauksia myös ja elintärkeitä lääkkeitä käytössä. Jos lääkekorvausta pienennetään, jostain hyvin tärkeistä lääkkeistä on luovuttava. Tämä varmasti tuo lisäkustannuksia lisääntyvinä sairaalahoitojaksoina.

Vastaukset


Vieras

#254 Re:

2016-09-03 17:44:54

#114: -  2-tyypin diabetes ei ole aina elämäntapasairaus

Äidilleni puhkesi 2-tyypin diabetes, kun hän ei enää pystynyt juoksemaan paikasta toiseen. Hän oli lähes 80-vuotias. Olisiko hänen pitänyt juosta vielä kahdeksankymppisenä samaan tahtiin? Totta kai hänellä tuon ikäisenä jo elintavat muuttuivat! Sitä ei voida pitää hänen sairastumisensa syynä, kyllä hänellä vahva geeniperimä on ollut!
 
Omasta diabeteksestäni diabeteslääkärini on sanonut minulle, että tauti olisi taatusti iskenyt jossain vaiheessa, geeniperimäni on niin vahva (veljelläni ja pojallani on myös diabetes). Minulla on aina olleet terveet elämäntavat, en ole lihava. Tosin minulle on sanottu, että diabetekseni on jotain 1 ja 2 väliltä. Mutta puhuttaessa diabeteksestä mainitaan aina vain nuo kaksi muotoa - ja että 2 on elämäntapasairaus!!! Minä kuulun tuohon jälkimmäiseen ryhmään - joten minut leimataan, että elintapani on vaikuttanut  sairauteeni! En usko siihen! Kyllä diabeteksesta täytyy ryhtyä antamaan oikeaa tietoa!