BUSSILINJOJEN 16 JA 18 LIIKENNÖINTI
Kommentoitu viesti
Pertti Uomala |
#6508.01.2012 17:39HSL LIIKENNÖINTISUUNNITELMA 2012 – 2013 Pertti Uomalan kommentit 8.1.2012 Helsingin Seudun Liikenne HSL haluaa Liikennöintisuunnitelmassaan 2012 - 2013 heikentää kantakaupungin julkista liikennettä poistamalla muun muassa linjat 16 ja 18 Kruununhaasta ja huonontamalla muitakin liikenneyhteyksiä. Kruununhaassa on n. 7.000 asukasta ja työpaikkoja n. 8.000. Lisäksi Kruununhaassa on useita kouluja ja runsaasti Helsingin yliopiston opetustiloja. Vironniemen peruspiirin alueella (Kruununhaka, Kluuvi ja Katajanokka) on yhteensä yli 11.000 asukasta ja yli 38.000 työpaikkaa. Linjojen 16 ja 18 poisto Kruununhaasta heikentää näiden kaikkien tahojen julkisen liikenteen palveluja oleellisesti ja suorastaan pakottaa siirtymään omien autojen käyttöön. Kruununhaassa laskettiin pikaisesti, että asukkaiden lukumäärän mukaan kortteleittain painotettu keskimääräinen etäisyys lähimmälle julkisen liikenteen pysäkille (raitiovaunu: Snelmanninkatu/Liisankatu) olisi keskimäärin n. 590 metriä suuntaansa. Tällainen etäisyys lähimmälle julkisen liikenteen pysäkille on kantakaupungin alueella lapsiperheiden, ikääntyneiden ja tavallisten kulkijoidenkin kannalta kohtuuton ja järjetön. Tällaisen julkisen joukkoliikenne-ehdotuksen tekijäkin olisi muualla maailmaa saanut potkut välittömästi. Linja 16 Liikennöintisuunnitelman 2012-2013 mukaan ”kantakaupungin läpi kulkeva linja 16 on kärsinyt monista vakavista liikennöintiongelmista, joita ovat aiheuttaneet etenkin Esplanadien, Mannerheimintien ja Erottajan ruuhkaisuus sekä Korkeavuoren-kadun ahtaus. Kaupungin keskustan läpi kulkevan reittinsä vuoksi linjan täsmällisyys onkin ollut erittäin huono.” Esplanadeilla liikennöimisongelmia ovat aiheuttaneet jo vuosien ajan kestäneet katu-, putki- ja muut rakennustyöt sekä huonosti toimivat liikenteenohjausjärjestelmät. Ongelmia on ollut etenkin Pohjoisesplanadilla. Miksi Mannerheimintielle voi kääntyä nykyisin vain yhdeltä kaistalta? Miksi katurakennustöitä ei tehdä ripeämmin ja tärkeimmillä paikoilla esim. 3-vuorotyönä? Eteläesplanadikin on ollut jo vuosien ajan työmaana, joka on häirinnyt liikennettä. Samoin huonosti toimivat liikenteenohjausjärjestelmät ovat olleet kaikkien muidenkin kulkijoiden riesana. Linjan 16 vakituisena käyttäjänä en ole kokenut, että ”linjan täsmällisyys onkin ollut erittäin huono.” Täsmällisyys on ollut mielestäni varsin hyväksyttävää tasoa. Linja 16 palvelee Kruununhaan läpi kulkiessaan reitin varrella asuvia ja työssä käyviä hyvin. Reitti kulkee myös molempien suurten kauppahallien ja torien (Hakaniemi, Kauppatori) läpi. Halutaanko nämäkin hallit toripalveluineen näännyttää ja lakkauttaa? Herttoniemen päässä linjaa olisi jatkettava ulottumaan Herttoniemen sairaalaan, jonka käyttö lisääntyy jatkuvasti. Mielestäni linjan 16 poistolle Kruununhaasta ei ole mitään järjellisiä syitä. Linja 18 Linja 18 on jo vuosikymmenten ajan asukkaita ja työssäkäyviä hyvin palvellut ja paljon käytetty yhteys Kruununhaasta Munkkivuoreen, välietappeina mm. rautatieasema, linja-autoasema, Töölön sairaalat ja Meilahden sairaala-alue. Liikennöintisuunnitelman 2012 – 2013 mukaan ”linja 18 muutetaan talviliikennekauden alussa reitille Eira – Kamppi – Munkkivuori. Reittimuutoksen lähtökohtina ovat liikennöinnin nykyinen vakava epäluotettavuus ja matkustuksen jakautuminen. Linjan 18 Kampin ohittava osuus on ollut heikosti kuormitettu ja Kruununhaan nousijamäärät melko vähäiset etenkin ruuhka-ajan ulkopuolella. Linjan epäluotettavuus on aiheutunut pääosin ongelmallisesta Kampin ja Kruununhaan välisestä osuudesta ja erityisesti Kaivokadusta. Koko linjan huono luotettavuus onkin aiheutunut osuudesta, jota käyttää vain murto-osa matkustajista. Nykytilanne on toimimaton sekä matkustajien valtaosan palvelun että yhteiskunnalle aiheutuvien kustannusten kannalta. Tästä syystä onkin katsottu parhaaksi, ettei linja enää liikennöi Kaivokadulle.” Selityksessä mainitaan linjan muutosperusteina mm., että ”lähtökohtina ovat liikennöinnin nykyinen vakava epäluotettavuus ja matkustuksen jakautuminen. Linjan 18 Kampin ohittava osuus on ollut heikosti kuormitettu ja Kruununhaan nousijamäärät melko vähäiset etenkin ruuhka-ajan ulkopuolella.” Linja 18 on vuosien ajan ollut luotettava ja varsin hyvin aikataulussaan pysyvä linja. Linja tosiaan ohittaa Kampin mennen tullen kulkiessaan pitkin Arkadiankatua. Väite, että Kampin ohittava osuus Kruununhaasta Munkkivuoreen olisi heikosti kuormitettu, ei pidä lainkaan paikkaansa. Kruununhaasta päätepysäkiltään lähdettyä bussi täyttyy varsin nopeasti ja viimeistään Rautatieaseman pysäkillä bussi alkaa olla kapasiteettiasteeltaan n. 75 % -prosenttisesti täynnä. Postitalon (Postikatu 1?) pysäkillä bussi täyttyy työpäivien aikana yleensä viimeistä istumapaikkaa myöten. Ruuhka-aikoina bussit ovat täysiä, eikä istumapaikkoja ole usein edes saatavilla. Bussiin tulee ja siitä poistuu matkustajia Töölössä jokaiselta pysäkiltä, eniten poistuu Töölön sairaaloiden ja Meilahden sairaala-alueen kohdalla. Munkkivuoreen on bussissa hieman väljempää ja miellyttävää kun pääsee istumapaikoille. Munkkivuoresta Kruununhakaan tultaessa bussi täyttyy hiljalleen Ulvilantien päätepysäkiltä alkaen ja on lähes täynnä Meilahden sairaala-alueelle tultaessa, jossa siitä poistuu ja tulee sisään matkustajia runsaasti. Ruuhka-aikoina bussi on yleensä niin täynnä, että istumapaikkoja ei usein löydy lainkaan. Töölön läpi kulkiessaan bussista poistuu ja tulee matkustajia yleensä jokaiselta pysäkiltä. Bussin ohittaessa Kampin Arkadiankadulla muutamia matkustajia tulee tai poistuu molemmilla pysäkeillä bussista, joka on yleensä tupaten täynnä työpäivän aikana. Bussin päästyä Arkadiankadulta Mannerheimintien yli Sokoksen viereen (Postikatu?) siitä poistuu paljon matkustajia. Bussin 18 pysähtymistä vaikeuttavat usein linjan 21v ”päätepysäkillä” seisovat tyhjät bussit (1 – 3 kpl). Miksi Postikadulle (Sokoksen vierusta entistä postitaloa vastapäätä) on sijoitettu bussilinjan 21v päätepysäkki. Väylä on ainoa Töölöstä ja Mannerheimintieltä rautatieasemalle ja Rautatientorille ja sieltä eteenpäin johtava linja. Pahimmillaan linjan 21 busseja seisoo Sokoksen edessä jopa 2 tai peräti 3 peräkkäin ja tukkii toisen liikennekaistan kokonaan jopa jatkuvasti. Joskus linjan 18 bussit eivät voi pysähtyä lainkaan, kun niiden pysäkkialueella seisoo pahimmillaan 3 linjan 21 bussia tyhjänä. Ei tämä voi olla sopiva paikka linjan 21 päätepysäkiksi saati ajantasauspysäkiksi. Se tukkii toisen kaistan kokonaan liikenteeltä ja hidastaa sekä linjan 18 että kaikkea muuta liikennettä aivan turhaan. Voisiko linjan 18 pysäkin siirtää esim. Sokoksen/Vaakunan eteen asema-aukion puolelle ja linjan 21v päätepysäkin muualle? Ylipäänsä linja 18 on toiminut varsin hyvin ja luotettavasti. Mistä lienee selvityksen laatija keksinyt, että se on muka ”toimimaton sekä matkustajien valtaosan palvelun että yhteiskunnalle aiheutuvien kustannusten kannalta”. Ei sellaiseen lausuntoon voi löytyä mitään järkeviä ja todellisia perusteita. Linja 18 voisi hyvin kulkea aikaisempaa reittiään Kamppia ohittamatta Simonkadun kautta, mutta jollain konstilla Arkadiankadun asukkaiden ja mm. Luonnontieteiden museon lapsivieraiden olisi päästävä museon lähelle. Miksi muuten jatkuu yhä käytäntö, jossa jotkut linjan 18 kuljettajat saapuessaan Kruununhaan päätepysäkille haluavat tyhjentää auton matkustajista jo Liisankadulla puistikon laidalla Sotakorkeakoulua vastapäätä olevalla linjan 16 pysäkillä ja pakottavat pysäkiltä jatkavat matkustajat siirtymään Liisanpuistikon päässä (Pohjoisranta) olevalle päätepysäkille n. 100 metrin matkan muhkuraista jalkakäytävää pitkin jalkaisin? Samalla seisova bussi tukkii kokonaan toisen kaistan ennen Liisankadun ja Pohjoisrannan risteystä. Siellä sitten noustaan uudestaan samaan bussiin, kun se siirtyy päätepysäkilleen, johon mahtuu peräkkäin jopa 3 bussia! Linjat 14 ja 55 Linjamuutokset huonontavat osittain julkista liikennettä ja sen palveluja. Miettikää uudestaan. Toivottavasti alueiden asukasyhdistykset, asukkaat, työyhteisöt ja työssäkäyvät antavat kommentteja. Vironniemen terveysasema siirtynee lähivuosina Marian sairaalaan, mitenkähän sinne tulevaisuudessa pääsee, jos linjan 18 jatkolinja 55 poistuu. Korvaako taksikulut jatkossa kaikille? Johtopäätöksiä Julkisen liikenteen tehtävänä on palvella sen piiriin kuuluvia asukkaita mahdollisimman hyvin ja teknistaloudellisesti järkevästi. Julkinen liikenne on heikentynyt valitettavasti vuosien varrella niin huonoksi, että monet ydinkeskustassakin asuvat joutuvat siirtymään henkilöautokuljetuksiin parkkipaikkaongelmista huolimatta. Liikennesuunnittelijat valittavat ruuhkautumisia ydinkeskustassa. Ruuhkista Suomessa ei ylipäänsä tiedetä juuri mitään. Suurimmat ruuhkautumiset kantakaupungissa ja ydinkeskustassa johtuvat huonosta liikenteen ohjauksesta ja tolkuttomista liikenneratkaisuista, jotka aiheuttavat ja luovat jatkuvasti lisää liikenneongelmia. Liikennesuunnittelu on ollut jo vuosien ajan osaamattomissa käsissä. Liikennöintisuunnitelman 2012 – 2013 tekijät väittävät laatineensa suunnitelmansa julkisten liikennepalvelujen parantamiseksi ja kustannussäästöjen vuoksi. Säästöjen vuoksi julkisen liikenteen voisi lopettaa kokonaan! Asukkaiden palvelu jäisi tällöin tosin olemattomaksi. Koko rautatieaseman seudun liikennejärjestelyt (Postikatu, Kaivokatu, Keskuskatu, Sokoksen kortteli, Rautatientori, Mikonkatu) tulisi suunnitella uudelleen. Nykyisellään alue on huonosti suunniteltujen liikennejärjestelyjen sumppu, jollaisia kantakaupunkiin on tehty muuallekin. Parantamistarpeita olisi runsaasti myös muun muassa Kampin keskuksen alueella. Näyttää siltä, että Liikennöintisuunnitelman 2012 – 2013 laadinnan lähtökohtana eivät ole olleet asukkaiden ja työssäkäyvien tarpeet, vaan jotkin aivan muut tekijät. Yhteiskunnalle liikennöintisuunnitelmasta ei koidu säästöjä, päinvastoin: matkustusajat kasvavat, työajan menetykset lisääntyvät ja asukkaille sekä työssäkävijöille ja työnantajille koituu merkittäviä lisäkustannuksia. Helsingin kaupungilla on käytössään muun muassa valtavat tilasto- ja kiinteistötiedot asukaslukuineen, työpaikkoineen, katuleveyksineen, liikennetietoineen, terveyden/sairaudenhoitopisteineen, suosituimmista käyntikohteista lukuisine monine suunnittelussa käytettävissä olevine lähtötietoineen. Niitä ei ole ilmeisesti edes käytetty tai edes ymmärretty käyttää. On suorastaan pöyristyttävää, että tällaisia useita kymmeniä tuhansia asukkaita ja työssäkäyviä koskevia laajakantoisia liikennöintisuunnitelmia pyritään tekemään salassa ja asukasjärjestöjä saati asukkaita, työssäkäyviä ja työpaikkoja kuulematta sekä Helsingin kaupungin strategiasuunnitelmien vastaisesti. Helsingissä 8. tammikuuta 2012 Pertti Uomala Rauhankatu 5 D 19 00170 Helsinki Puhelin: 09-1357 711 Matkapuhelin: 0400447840 |
Vastaukset
Krunalainen |
#67 Re:2012-01-08 21:38:22 |
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Suuri kulttuuriadressi Maamme hallituksen lyhytnäköiset ja suhteettomat leikkaukset uhkaavat perusoikeuksiamme, oikeuttamme kulttuuriin ja hyvinvointiin. Taide ja kulttuuri ovat eri muodoissaan läsnä kaikkialla. Kulttuuria ovat esitykset, kirjastot, museot, näyttelyt ja konsertit, tv-sarjat ja elokuvat, kirjat, tanssi ja laulu. Taiteilijat ovat luoneet myös talomme, huonekalumme, vaatteemme ja muotoilleet arjen esineet tai kulkuvälineet. Taide ja kulttuuri ovat niin monin eri tavoin mukana elä...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
#pelastetaanpyöräetu ADRESSI ON SULJETTU 2.9.2025 JA LUOVUTETAAN HALLITUKSELLE 3.9.2025 SE KERÄSI 51401 ALLEKIRJOITUSTA. Hallituksen budjettiesityksessä ehdotetaan työsuhdepyörien veroedun poistamista vuoden 2026 alusta. Tämä muuttaisi merkittävästi nykyistä järjestelmää, joka on Tilastokeskuksen mukaan ollut käytössä jo yli 115 335 suomalaisella. Työsuhdepyöräetu on luotu lainsäädännön kautta, ja yritykset sekä yksityishenkilöt ovat tehneet siihen perustuvia päätöksiä useaksi vuodeksi eteen...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
Joka vuosi ilotulitteet aiheuttavat silmävammoja, käsivammoja, tulipaloja ja hirvittävän määrän roskaa, jota kukaan ei vaivaudu keräämään. Vaikka ilotulitteiden ampumisaika on lailla rajoitettu uudenvuodenaatosta klo 18:00 uudenvuodenyöhön kello 02:00 saakka, alkaa pommitus päiväkausia aiemmin ja loppuu alueesta riippuen joskus vuoden ensimmäisen viikon aikana. Tunnelma on kuin ilmataistelussa. Vaikka mitään ilotulitteita ei saisi käsitellä huumausaineiden tai alkoholin vaikutuksen alaisena ta...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Me allekirjoittaneet vastustamme Kaarinan kaupungin suunnitelmaa lakkauttaa musiikkiluokkatoiminta ja korvata se suppeammalla valinnaisainetarjonnalla. Vaadimme, että lähes 40 vuotta jatkunut musiikkiluokkatoiminta säilytetään nykyisessä laajuudessaan Valkeavuoren koulussa. Miksi musiikkiluokat tulee säilyttää: Musiikkiluokat ovat olleet keskeinen osa Kaarinan koulutus- ja kulttuuritarjontaa vuodesta 1986. Niiden lakkauttaminen tuhoaisi vuosikymmenien aikana rakennetun osaamisen ja toimintamall...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Suomen on aika tunnustaa Palestiinan valtio
Arvoisa Suomen tasavallan presidentti Alexander Stubb, Me, Palestiinan tilanteen johdosta huolestuneet ja turhautuneet suomalaiset, kirjoitamme Teille vedotaksemme oikeudentajuunne ja pyytääksemme Suomelta vihdoin konkreettisia toimia: Palestiinan valtion tunnustamista ja historian oikealle puolelle siirtymistä, kuten totesitte 21.5.2025. Olemme joukko asiantuntijoita, tutkijoita, julkisuuden henkilöitä ja ihan tavallisia suomalaisia, jotka ovat viimeisen kuukauden ajan kampanjoineet Palestiina...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Israel boikottiin Euroviisuissa! Vetoomus Ylelle 2025
Israel boikottiin Euroviisuissa! Vetoomus Ylelle 2025 Muista varmentaa allekirjoitus sähköpostissa! Me allekirjoittaneet vetoamme Yleen, että se 1. vaatii Euroopan yleisradiounionia (EBU) sulkemaan Israelin ulos Euroviisuista ja 2. boikotoi kisoja eikä lähetä UMK-voittajaa 2025 Euroviisuihin, mikäli EBU sallii Israelin osallistumisen. On arvojemme vastaista, että valtio, joka on syyllistynyt kansanmurhaan ja harjoittaa miehityspolitiikkaa, saa näkyvän tilaisuuden parantaa imagoaan musiikin v...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille! Matkailu tuo satojen miljoonien tulot Rovaniemelle ja sesongin majoituskapasiteetista suuri osa on asuntoja. Jos matkailijoiden yöpyminen asunnoissa kielletään, Rovaniemi menettää ainakin kolmanneksen matkailijoista, matkailun työpaikoista ja matkailun verotuloista. Kaupungille se tarkoittaa miljoonien eurojen säästötarvetta ja valtakunnallisissa tilastoissa näkyvää heikennystä työllisyyteen. Me rovaniemeläiset palkansaajat, yrittäjät, opiskelija...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Vastustamme Karhen Kalliomäen tuulivoimahanketta (Ylöjärvi)
Me allekirjoittaneet vastustamme Karhen Kalliomäen tuulivoimahanketta. Meidän tahtomme on elää, asua ja toimia maaseudulla luonnonrauhassa. Ylöjärven Karhella, Kalliomäen alueella, Ikaalisten Luhalahden rajan tuntumassa, on käynnissä seitsemän tuulivoimalan hanke, jossa jokaisen yksittäisen voimalan korkeus tulisi olemaan 300 m (vrt. Näsinneula 168 m) ja teho 6-9 MW. Hankealueen kokonaispinta-ala on 1500 hehtaaria eli 15 km2 (vrt. Särkänniemi 5 hehtaaria eli 0,05 km2). Tuulivoimaloiden ja...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Puhtaan veden ja terveyden puolesta - Ei kaivosta Heinolaan
Adressi oli avoinna uudelleen ennen kunnallisvaaleja 22.3.-13.4. Ensimmäisen kerran se oli allekirjoitettavissa helmikuussa 5.2.-17.2. Kiitos kaikille allekirjoittajille Heinolan puhtaan luonnon, ympäristön ja harvinaisten luontokohteiden säilymisen puolesta! Mikä tärkeää - asian saama näkyvyys edistää myös monen odottamaa kaivoslain uudistamista. Me allekirjoittaneet toteamme, että Stedle Exploration AB:n Kuusisuon suunnitelmalle kaivostoimintaan ei tule antaa malminetsintälupaa. Suunnitelm...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Silvola, Vantaa: Ei punaista asfalttia Kahluuniityn halki – Suojellaan niittyä, kunnioitetaan asukkaita
Me allekirjoittaneet vaadimme, että Vantaan kaupunki peruu suunnitellun punaisen asfalttipäällysteisen pyöräbaanan rakentamisen Kahluuniityn halki ja säilyttää tämän ainutlaatuisen luonnonalueen tuleville sukupolville. Kannatamme pyöräilyä ja kestävää liikkumista — mutta emme toimivan viheralueen tuhoamisen, päällekkäisen infrastruktuurin rakentamisen ja paikallisten asukkaiden mielipiteiden sivuuttamisen kustannuksella. 🌿 Harvinainen ja arvokas niittyalue Kahluuniitty on yksi Vantaan viimeisis...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Vetoomus: Ei tuulivoimapuistoa Helvetinjärven kansallispuiston viereen (Natura-alue FI0341003), arvokkaaseen kansallismaisemaan. Patakorpi, Kuru, Ylöjärvi. Pirkanmaa.
Me allekirjoittaneet toteamme, että Ylöjärven Kurun Patakorven tuulivoimalahanke ei sovellu tuulivoimarakentamiseen. Ylöjärven kaupungin tulee tehdä kielteinen päätös Patakorven tuulivoimarakentamisen osalta ja Pirkanmaan liiton maakuntavaltuuston tulee poistaa kyseinen alue vaihemaakuntakaavasta (Elonkirjo ja energia) soveltumattomana tuulivoimarakentamiselle. Ylöjärven kaupunginhallitus on 15.5.2023 päätöksellään käynnistänyt osayleiskaavan Ylöjärven, Kurun Patakorven tuulivoimalahankkeeseen...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Hei! Turun kaupunki valmistelee kaavamuutoshanketta, jossa osia nyt virkistyskäyttöön kaavoitetusta alueesta muutettaisiin kerrostalojen rakennusalueeksi. Hanke etenee nimellä Katariinanlaakson asuntomessualueen täydennysrakentamista koskeva asemakaavamuutos (Jagellonicankatu 3 ja 4). Kyseinen alue on poikkeuksellisen arvokas niin luonnon, historian kuin kaupunkikuvan kannalta, ja kaavamuutoksen toteuttaminen aiheuttaisi merkittävää haittaa näille arvoille. Arvokas ympäristö tuhottaisiin peruut...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Ei tuulivoimaloita Seitsemisen kansallispuiston rajalle
Seitsemisen kansallispuisto on yksi Etelä-Suomen tärkeimmistä luontoalueista, tunnettu hiljaisuudestaan, monimuotoisesta luonnostaan ja perinteisistä metsämaisemista. Metsähallituksen suunnitelma rakentaa 24 jättimäistä, jopa 320 metriä korkeaa tuulivoimalaa aivan puiston rajalle tuhoaisi nämä arvot pysyvästi. Tuulivoimalat häiritsevät niin ihmisiä kuin eläimiä, ja ne vaarantavat erityisesti uhanalaisen metsäpeuran elvytyshankkeen, jota on vuosia toteutettu Seitsemisessä EU:n tuella. Kansallispu...
Mainostettu adressi
Mainosta tässä
Mainosta adressia "BUSSILINJOJEN 16 JA 18 LIIKENNÖINTI" tässä luettelossaForssan sairaalan palvelut turvattava
Kanta-Hämeen alueella toimiva hyvinvointialue OmaHäme on kaavaillut Forssan sairaalan vuodeosastojen sekä poliklinikoiden sulkuja, sekä siirtoa Hämeenlinnan Assi-sairaalaan. Me vaadimme Forssan sairaalan palveluiden pysymistä nykyisellä tasolla. Forssan sairaala palvelee Lounais-Hämeen alueella noin 50 000 asukasta. Se on mahdollistanut usealle seutukuntalaiselle palvelut lähialueella. Sen lisäksi Forssan sairaala toimii työllistäjänä Forssan seudulla. Palveluiden siirtäminen Hämeenlinna...
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Valiosauna osaksi Rovaniemeä
1419 Luotu: 08.09.2025
Ei tuulivoimaloita Seitsemisen kansallispuiston rajalle
819 Luotu: 07.09.2025
Suomenhevoselle liputuspäivä.
1208 Luotu: 19.04.2025
Ei ampumaratahanketta Kokkolan Hanhinevalle
568 Luotu: 11.09.2025
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
51406 Luotu: 02.06.2025
Onni-palveluliikenne on säilytettävä Yli-Ii - Kiiminki välillä
502 Luotu: 20.08.2025
Kymintehtaan koulun Pilkan toimipisteen säilyttäminen
402 Luotu: 11.09.2025
Säilytetään Puistolan ja Tapulikaupungin kirjastot
288 Luotu: 07.09.2025
Hius- ja kauneudenhoitoalan yritykset ja työpaikat ovat vaarassa! ALV 14% Heti!
21242 Luotu: 20.03.2025
Haminalaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava!
232 Luotu: 07.09.2025
Rajamäen terveysasema lähipalveluineen on säilytettävä!
988 Luotu: 12.06.2025
Ei tuulivoimaa Keuruun Lehmikorpeen
187 Luotu: 28.08.2025
Viialan koulun säilyttäminen!
174 Luotu: 11.09.2025
Vetoomus Veho Salon toimipisteen säästämiseksi
169 Luotu: 29.08.2025
Kustavin Keskustametsän säilyttäminen
161 Luotu: 12.09.2025
Sopeutumisraha lakkautettava kansanedustajilta
197 Luotu: 22.07.2025
STOP hanhien kokemalle väkivallalle!
246 Luotu: 09.08.2025
Loppu rasismille, yhdessä vahvempia!
796 Luotu: 17.03.2025
Suomen on aika tunnustaa Palestiinan valtio
11142 Luotu: 09.06.2025
Adressi Hason vastikekorotuksia vastaan
1120 Luotu: 25.07.2025
Adressit.com
Tarjoamme ilmaisen sivutilan nettiadresseille. Käyttäjiemme luomiin adresseihin viitataan päivittäin tiedotusvälineissä, joten nettiadressi on tehokas väline, kun haluat saada asiallesi suuren yleisön ja päättäjien huomion.