Elävä keskusta ilman toriparkkia
Kommentoitu viesti
Vieras |
#2109.05.2012 12:22Kaikkein eniten olen ihmetellyt sitä, miksi kukaan ei ota esiin ongelmia bussiliikennöinnille mahdollisen toriparkin rakentamisen aikana, ei sen paremmin parkin puolesta kuin sitä vastaan olevat. Kauppatori on Turun keskus monessakin merkityksessä, ja jos se kaivetaan auki, siitä tulee valtava määrä työmaaliikennettä - mihin silloin laitetaan kaikki bussit? Jo nyt oli vaikeaa Kultatalon remontin aikana, ja se koski vain minimaalisen pientä osaa Turun busseista. Miten kävisi bussinvaihto esim. aamuisin, kun ihmiset vaihtavat bussia torilla päästäkseen työpaikoilleen (ja koululaiset kouluihinsa), löytyykö jatkolinja oikeaan aikaan ja miten lähellä on sen pysäkki? Toriparkin rakentaminen veisi aikaa arkeologiset kaivaukset huomioon ottaen monta vuotta, miten Turun arkielämää pyöritettäisiin sinä aikana? Täysin käsittämätöntä ja lyhytnäköistä hommaa tämä toriparkin maaninen ajaminen Turkuun! |
Vastaukset
Mikko Laaksonen |
#22 Re:2012-05-09 17:16:40Onhan niitä joukkoliikenteen ongelmia tuotu esille. Ote muistutuksestani: Rakennusaika on arvioitu selostuksessa olevan 4-4,5 v. Tämä perustuu 2007 tehtyyn selvitykseen, jossa ei ole aukottomasti todettu arkeologisten kaivausten (30 roudatonta kk) vaikutusta. Nopeuttamistoimiin sisältyvien riskien toteutuessa rakentamisaika on 22 kk pidempi eli 6 v 4 kk. Asemakaava mahdollistaa toria ympäröivien katujen alle liiketilat. Tämän vuoksi asemakaavan arvioinneissa olisi todettava toriparkin ja liiketilojen rakentamisaikana Turun ja seudun joukkoliikenteelle (liikevaihto noin 40 miljoonaa euroa /v) aiheutuvat kustannukset. Nämä kustannukset ovat toriparkin toteuttamisaikana kokonaan kaupungin vastuulla, koska Turku on 1.1.2012 alkaen koko seudun joukkoliikenneviranomainen. Taloudellinen vastuu myös seutulinjoista siirtyy Turulle viimeistään 1.7.2014. Esimerkiksi vain 5% heikkeneminen koko liikevaihdosta menetettyinä lipputuloina ja lisääntyneinä liikennöintikuluina on 2 miljoonaa euroa / v, 4,5 – 6 v vuodessa siis 9-12 miljoonaa euroa. Jos vahinko arvioidaan 10%, kustannus on noin 4 miljoonaa euroa/v (18 – 24 M€), jos 20%, vahinko on noin 8 miljoonaa euroa vuodessa (36-48 M€). Mikäli toripysäköinti johtaa joukkoliikenteen käytön vähenemiseen lisääntynyttä pysäköintikapasiteettia vastaavasti, toteutettuna toripysäköinti alentaa joukkoliikenteen käyttöä pysyvästi noin 5%, alentaen joukkoliikenteen tuloja n. 900 000 € vuodessa. Toteuttamisen kustannusarviossa, selvityksissä tai selostuksessa ei ole huomioitu joukkoliikenteelle aiheutuvia lisäkustannuksia. Lisäksi liitteessä on jopa arvioitu, että työnaikaisten liikennejärjestelyjen kustannus olisi pienempi vaihtoehdossa, jossa toriparkki tehdään kuin jos tori vain kunnostetaan.
|
JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ!
Itämeri EI ole akkuteollisuuden kaatopaikka
Lohjan synnytyssairaalaa ei saa lakkauttaa!
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Nyt riittää! Orpon hallituksen on erottava
8365 Luotu: 15.07.2023
Termit äiti ja isä säilytettävä lainsäädännössä, palveluissa ja yhteiskunnassa
17739 Luotu: 01.03.2023
Revonlahden koulun säilyttäminen
534 Luotu: 16.04.2024
Aso-asukkaita ei saa säätää vuokralaisiksi
1608 Luotu: 08.04.2024
Adressi Kaukajärven terveyspalveluiden säilyttämisen puolesta
388 Luotu: 15.04.2024
Maaningan sotepalveluiden säilyttäminen ennallaan ja lähipalveluina.
370 Luotu: 13.04.2024
Pelastetaan Peltosaaren koulu tehdään yhdessä Itäinen koulu lapsille
391 Luotu: 12.04.2024
Orpon hallituksen on erottava
1687 Luotu: 21.02.2024
Ounasvaaraa ei saa rakentaa!
5997 Luotu: 29.11.2023
ADRESSI TAMPEREEN SEUDUN VINTTIKOIRARATATOIMINNAN SÄILYTTÄMISEN PUOLESTA
5972 Luotu: 08.04.2024
Vastustamme Nousiaisten kunnan lomautuksia
112 Luotu: 17.04.2024
Riikka Purran on erottava
827 Luotu: 30.03.2024
Patrikkasuon turvetuotantohankkeesta on luovuttava
516 Luotu: 02.04.2024
Prisma Koivukylään!
95 Luotu: 10.04.2024
Itämeri EI ole akkuteollisuuden kaatopaikka
67858 Luotu: 15.02.2024
Suomi ei saa luovuttaa tosiasiallista päätösvaltaa kansanterveydestään Maailman terveysjärjestölle / Finland får inte ge bort sin faktiska beslutsrätt angående folkhälsan till WHO
12030 Luotu: 25.08.2023
Epäluottamuslause: Orpon hallituksen on erottava - Orpos regering måste avgå!
734 Luotu: 15.07.2023
ADRESSI PUIDENKAADON LOPETTAMISEKSI HELSINGISSÄ LINTUJEN PESIMÄAIKANA
318 Luotu: 09.04.2024
Kevyen liikenteen väylä Tikkakosken moottoritien ylityspaikalta Asontien risteykseen.
77 Luotu: 11.04.2024
Lehtivuoren alue säilytettävä luontokohteena ja lähiluontopalveluna
224 Luotu: 07.04.2024