Elävä keskusta ilman toriparkkia
Kommentoitu viesti
Vieras |
#2109.05.2012 12:22Kaikkein eniten olen ihmetellyt sitä, miksi kukaan ei ota esiin ongelmia bussiliikennöinnille mahdollisen toriparkin rakentamisen aikana, ei sen paremmin parkin puolesta kuin sitä vastaan olevat. Kauppatori on Turun keskus monessakin merkityksessä, ja jos se kaivetaan auki, siitä tulee valtava määrä työmaaliikennettä - mihin silloin laitetaan kaikki bussit? Jo nyt oli vaikeaa Kultatalon remontin aikana, ja se koski vain minimaalisen pientä osaa Turun busseista. Miten kävisi bussinvaihto esim. aamuisin, kun ihmiset vaihtavat bussia torilla päästäkseen työpaikoilleen (ja koululaiset kouluihinsa), löytyykö jatkolinja oikeaan aikaan ja miten lähellä on sen pysäkki? Toriparkin rakentaminen veisi aikaa arkeologiset kaivaukset huomioon ottaen monta vuotta, miten Turun arkielämää pyöritettäisiin sinä aikana? Täysin käsittämätöntä ja lyhytnäköistä hommaa tämä toriparkin maaninen ajaminen Turkuun! |
Vastaukset
Mikko Laaksonen |
#22 Re:2012-05-09 17:16:40Onhan niitä joukkoliikenteen ongelmia tuotu esille. Ote muistutuksestani: Rakennusaika on arvioitu selostuksessa olevan 4-4,5 v. Tämä perustuu 2007 tehtyyn selvitykseen, jossa ei ole aukottomasti todettu arkeologisten kaivausten (30 roudatonta kk) vaikutusta. Nopeuttamistoimiin sisältyvien riskien toteutuessa rakentamisaika on 22 kk pidempi eli 6 v 4 kk. Asemakaava mahdollistaa toria ympäröivien katujen alle liiketilat. Tämän vuoksi asemakaavan arvioinneissa olisi todettava toriparkin ja liiketilojen rakentamisaikana Turun ja seudun joukkoliikenteelle (liikevaihto noin 40 miljoonaa euroa /v) aiheutuvat kustannukset. Nämä kustannukset ovat toriparkin toteuttamisaikana kokonaan kaupungin vastuulla, koska Turku on 1.1.2012 alkaen koko seudun joukkoliikenneviranomainen. Taloudellinen vastuu myös seutulinjoista siirtyy Turulle viimeistään 1.7.2014. Esimerkiksi vain 5% heikkeneminen koko liikevaihdosta menetettyinä lipputuloina ja lisääntyneinä liikennöintikuluina on 2 miljoonaa euroa / v, 4,5 – 6 v vuodessa siis 9-12 miljoonaa euroa. Jos vahinko arvioidaan 10%, kustannus on noin 4 miljoonaa euroa/v (18 – 24 M€), jos 20%, vahinko on noin 8 miljoonaa euroa vuodessa (36-48 M€). Mikäli toripysäköinti johtaa joukkoliikenteen käytön vähenemiseen lisääntynyttä pysäköintikapasiteettia vastaavasti, toteutettuna toripysäköinti alentaa joukkoliikenteen käyttöä pysyvästi noin 5%, alentaen joukkoliikenteen tuloja n. 900 000 € vuodessa. Toteuttamisen kustannusarviossa, selvityksissä tai selostuksessa ei ole huomioitu joukkoliikenteelle aiheutuvia lisäkustannuksia. Lisäksi liitteessä on jopa arvioitu, että työnaikaisten liikennejärjestelyjen kustannus olisi pienempi vaihtoehdossa, jossa toriparkki tehdään kuin jos tori vain kunnostetaan.
|
Sakset seis! Suuri kulttuuriadressi
Vastustamme Karhen Kalliomäen tuulivoimahanketta (Ylöjärvi)
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
Puhtaan veden ja terveyden puolesta - Ei kaivosta Heinolaan
Ei tuulivoimaloita Seitsemisen kansallispuiston rajalle
Sallitaan asuntojen vuokraus matkailijoille!
Silvola, Vantaa: Ei punaista asfalttia Kahluuniityn halki – Suojellaan niittyä, kunnioitetaan asukkaita
Vetoomus: Ei tuulivoimapuistoa Helvetinjärven kansallispuiston viereen (Natura-alue FI0341003), arvokkaaseen kansallismaisemaan. Patakorpi, Kuru, Ylöjärvi. Pirkanmaa.
Ei kaavamuutoshankkeelle, jolla Katariinanlaakson virkistysalueelle kaavoitetaan kerrostaloja!
Forssan sairaalan palvelut turvattava
Kielletään ilotulitteiden myynti yksityishenkilöille
Adressi Kaarinan musiikkiluokkien säilyttämisen puolesta
Suomen on aika tunnustaa Palestiinan valtio
Israel boikottiin Euroviisuissa! Vetoomus Ylelle 2025
Haluaisitko muuttaa jotakin?
Mikään ei muutu jos kaikki ovat hiljaa. Tämän adressin kirjoittaja ryhtyi toimiin. Teetkö itse saman? Aloita kansanliike luomalla adressi.
Aloita oma adressiMuita adresseja, joista saattaisit olla kiinnostunut
Valiosauna osaksi Rovaniemeä
1525 Luotu: 08.09.2025
Ei tuulivoimaloita Seitsemisen kansallispuiston rajalle
972 Luotu: 07.09.2025
Suomenhevoselle liputuspäivä.
1215 Luotu: 19.04.2025
Ei ampumaratahanketta Kokkolan Hanhinevalle
640 Luotu: 11.09.2025
Onni-palveluliikenne on säilytettävä Yli-Ii - Kiiminki välillä
502 Luotu: 20.08.2025
Pidetään kiinni pyöräedusta – hyvinvoinnin ja luottamuksen puolesta 🚴♂️
51406 Luotu: 02.06.2025
Kymintehtaan koulun Pilkan toimipisteen säilyttäminen
492 Luotu: 11.09.2025
Säilytetään Puistolan ja Tapulikaupungin kirjastot
345 Luotu: 07.09.2025
Hius- ja kauneudenhoitoalan yritykset ja työpaikat ovat vaarassa! ALV 14% Heti!
21257 Luotu: 20.03.2025
Rajamäen terveysasema lähipalveluineen on säilytettävä!
1020 Luotu: 12.06.2025
Haminalaisten lasten keskittäminen yhä suurempiin yksiköihin on loputtava!
235 Luotu: 07.09.2025
Kustavin Keskustametsän säilyttäminen
212 Luotu: 12.09.2025
Viialan koulun säilyttäminen!
204 Luotu: 11.09.2025
Ei tuulivoimaa Keuruun Lehmikorpeen
188 Luotu: 28.08.2025
Vetoomus Veho Salon toimipisteen säästämiseksi
175 Luotu: 29.08.2025
Sopeutumisraha lakkautettava kansanedustajilta
201 Luotu: 22.07.2025
LAITEVAPAATA KASVURAUHAA NURMIJÄRVELLE
122 Luotu: 14.09.2025
Loppu rasismille, yhdessä vahvempia!
798 Luotu: 17.03.2025
STOP hanhien kokemalle väkivallalle!
247 Luotu: 09.08.2025
Kevyen liikenteen väylä Rasuasta Haavistoon ja edelleen Koskenpäälle
95 Luotu: 15.09.2025