Poroäidit, naiset ja tyttäret porotalouden puolesta

Kommentoitu viesti

Porojen vihaaja

#38 Re: Re: Re: Re: Omalle pihalleen aidattu

14.05.2012 21:04

#36: - Re: Re: Re: Omalle pihalleen aidattu

Toki ei kaikki ole, mut mätiä omenoita on Kuusamossa liikaa. Ja olisi paliskuntien tehtävä laittaa nämä kuriin ennen kuin porottomat ottavat oman lain käsiinsä.

Tiedän todella paljon täyskypsiä porottomia jotka taistelee poromiesten mielivaltaa vastaan.

Onneksi on jo periaatepäätös että jos poromies ei poista poroja pihalta ne saa tehdä omin kustannuksin ja lähettää laskun paliskuntaan, jonka toki laista piittamatta aluksi jättävät maksamatta. Tämän jälkeen pitää uhkailla käräjillä kunnes poromiehet paskovat housuihinsa ja maksavat lakisääteisen velvoitteensa.

Summa summarum tähän keskusteluun: Poronhoitolaki ei enää vaan toimi ja se täytyy kirjoittaa uusiksi, jossa maanomistajat otetaan huomioon paremmin. Petoja pitää olla muttei niin  paljon että tulevat pihoihin.

Mutta ei ole kestävä tilanne sekään että poronhoitoalueelta tapetaan poikkeusluvin/salaa kaikki sudet. Kertooha se järkiki ettei poroa ole tarkoitettu luontoon, jos se on noin helppo saalis kaikille pedoille.

Ps. Älkää kaikki porolliset loukkaantuko tunnen myös täyspäisiä teikäläisiä mutta liian paljon mätiä keskuudessanne

Vastaukset


Vieras

#39 Re: Re: Re: Re: Re: Omalle pihalleen aidattu

2012-05-14 21:18:04

#38: Porojen vihaaja - Re: Re: Re: Re: Omalle pihalleen aidattu

Itse olen jo asunut vuosia muualla ja edelleen tämä ihmetyttää. Asennemuutos on toki saatava. Kuten sanoin, olen itse porotaloudesta lähtöisin ja meillä on varmasti joka ikinen karannut koira viety joko koiratarhalle, ilmoitettu poliisille tai omistajalle itselleen. Muistan lapsuudesta kuinka sitä vaikka iltamyöhällä isä lähti poroja ajamaan mökkiläisten tai kylän maanviljelijän pihalta, jos niitä oli sinne eksynyt. Jos oltiin reissussa niin sitten asia oli mahdoton hoitaa, mutta kyllä niitä hoidettiin, itsekin olen ollut mukana. Mätiä omenoita voi olla, mutta ne taitaa olla ne vanhat patut jotka tällä asenteella menee. Mutta on sitä kyllä asennevammaa siellä vastapuolellakin välillä. Kun itsekin kerran koiran palautin omistajalle, olin sen ruokkinutkin kotona ja antanut vettä, niin sitten syytellään että ollaan ajatettu koiraa tietenkin kelkalla takaa ja aivan ihmeellinen asenne. Että kyllä itelläkin siinä vaiheessa jo kävi mielessä että mitä minä tyttöparka koetan näitä koiria pelastaa.