Pelastushelikopteri ASLAKin toiminnan jatkuminen keskeltä Lappia

Kommentoitu viesti

Antti Nevalainen
Vieras

#7 Aslak pelastuskopteri

15.12.2010 10:13

Ihmetyttää tämä varain keruu näille pelastus koptereille? koska kyseessä on useimmiten ihmishengistä niin miksi rahoitusta ei ole ohjattu valtion budjetista? Varsinkin lapissa ja kainuussa etäisyydet ovat pitkät ja useimmiten tiettömien taipaleiden takana sattunut tapaturma ja väestö määrä on suppea mutta laajalla alalla, paitsi kesä aikaan kun lomalaiset on liikkeellä. Tämä jo puoltaa asian viemistä hallituksen tiedoksi ja sen myötä saada asia sille mallille, että rahoitus hoituisi budjetin kautta.
Ei näköjään operaattorin vaihtokaan auta jos henkilökunnan palkkaus ei kulje ajan tasalla? (copterlinen konkurssipesän tilalle tullut operoija) (Sepe ja Ilmarinen)

Eli ehdottomasti kopteri sodankylään ja rahoitus kuntoon.

Vastaukset

Vieras
Vieras

#17 Re: Aslak pelastuskopteri

2010-12-15 15:18:28

#7: Antti Nevalainen - Aslak pelastuskopteri 

Lopultakin kerjääminen loppuu:

Suomen pelastushelikoterit siirtyvät ensi vuonna valtion talousarvion piiriin ja niiden helikopterikulut sisällytetään valtion budjettiin.

Vieras
Vieras

#93 Re: Aslak pelastuskopteri

2010-12-28 02:18:15

#7: Antti Nevalainen - Aslak pelastuskopteri 

 Moni muukin on ihmetellyt miksi lääkäri- ja pelastushelikoptereille kerätään rahaa kansalaisilta. Se on johtunut siitä yksinkertaisesta syystä, että yhteiskunta ei ole halunnut rahoittaa toimintaa täysimääräisesti. RAY on antanut vuosittain jokaiselle tukiyhdistykselle avustuksen jolla on saatu katettua lentotoiminnasta ja ensihoitajien palkasta aiheutuneet kulut. Nämä kulut eivät ole valitettavasti ainoita kuluja joita toiminnan järjestämisestä koituu. Koptereille ja miehistölle täytyy olla asialliset tilat. Lisäksi jokaisella kopterilla on ns. maayksikkö eli auto jolla mennään lähellä sijaitseviin kohteisiin ja kauemmaksikin jos lentosäätä ei ole. Näiden lisäksi on monia muita pienempiä kuluja jotka ovat myös pakollisia.

Toiminnan vetovastuu on siirtymässä sairaanhoitopiirien perustamalle yhtiölle jolloin tästä kerjäämisestä päästään onneksi eroon. Yhtiö saa rahoituksen RAY:ltä STM:n kautta. Summa on kuitenkin vain se sama jonka yhdistykset ovat yhdessä saaneet eli se ei tule riittämään nykyisen mallin mukaiseen toimintaan. Miten yhtiö tulee ratkaisemaan tämän muutaman miljoonan puutumisen jää nähtäväksi. Kerjääkö yhtiö valtiolta, RAY:ltä vai sairaanhoitopiireiltä lisää rahaa vai jättääkö se yhden tai kaksi kopteria maahan?

Maantieteellisesti Sodankylä on ehdottomasti Rovaniemeä parempi sijoituspaikka kopterille. Asian taustalla on kuitenkin se, että Aslakistakin haluttaisiin lääkärihelikopteri ja siksi sen sijoituspaikaksi on suunniteltu Rovaniemeä. Eri asia on sitten minkä verran lääkärille olisi töitä Aslakissa? Olisiko lääkärit halukkaita ajamaan töihin Sodankylään? Olen melko varma siitä, että lääkärille ei ole järkevässä määrin käyttöä Aslakissa ja siksi sen toiminta pitäisi pysyttää nykyisellään ja sen tukikohdan tulisi olla Sodankylässä.