Turvetuotantoa/turvepeltojen raivaamista ei saa lopettaa

Kommentoitu viesti


Vieras

#510 Re: Re: Re:

08.01.2013 20:59

#503: Jukka Finni - Re: Re:

Oletko Jukka hyvä ajatellut, että tuhosit niiden asuinympäristön ja ne tulevat sinne suremaan menetystään näyttäen sinulle olemassolonsa kauneuden!

Ei tuo elukoiden esillä olo ole mitenkään sidoksissa turvesuohon. Itse asustelen täällä metsän/pellon keskellä ja saan seurata vastaavaa luonnon näytelmää ihan ilman koneiden pärinääkin (vielä). Joutsenet ja kurjet käyskentelevät pihanurmikolla eivätkä välitä edes meidän kahdesta isohkosta koirastakaan mitään - koiratkin kunnioittavat niitä eivätkä häiritse tai aja niitä pois. Kurkipariskunta saattaa kevätaamuna tulla makuuhuoneen ikkunan alle ja hihkaisee hiihaa, niin varmasti huomaat itsekkin, että on aamu! Teeriä olen parhaillaan laskenut (on valokuvakin) tuvan ikkunasta katsoen 98 kpl samalla kertaa. On näkynyt kettuja, kauriita, hirviä, jäniksiä, kaikenlaisia lintuja jne - siis ihan omassa pihapiirissä ...  tästä luonnon näytelmästä saisi kirjoitettua monta kirjaa. Kaupungissa tätä ei näe eikä osaa edes kuvitella.

 

 

Vastaukset

Jukka Finni
Adressin tekijä

#512 Re: Re: Re: Re:

2013-01-08 21:50:04

#510: - Re: Re: Re:

Kyllä olen ajatellut asiaa ja tullut siihen tulokseen että eläimmet kunnioittavat ja turvetuotanto kunnioittaa niitä. Västäräkkiä käy sääliksi kun se yritti edellis keväänä tehdä traktorin pakoputkeen kahdeksan kertaa pesän. Nopein pesän rakentamis tapahtuma kävi tunnissa. Lopulta sen pesä löytyi ojajyrsimen heittosiiven kolosta. Selvästi turvelintu.

Eläimmet tykkää tulla turvesuolle itikoita karkuun. Valmiilla turpeennostosuolla ei ole itikoita ja se on selvästikkin eläimmien mieleen.

Siinä nähdään kuinka kaupungit on tuhonnut eläimmien elinympäristön.