Koirakuiskaaja Cesar Millan pois TV:stä

Kommentoitu viesti

Koiran ehdoilla
Vieras

#200 Re: Re: Koira ei ole susi eikä laumaeläin

30.01.2011 20:15

#199: Vieras - Re: Koira ei ole susi eikä laumaeläin 

Koirapuiston satunnainen kokoelma eri yksilöitä ei todellakaan ole lauma. Ne aggressiot ja dominoinnit mitä koirapuistossa tapahtuu johtuvat lähinnä resurssipulasta, tässä tapauksessa resurssi on tila, joka on kertakaikkiaan liian pieni joten hiukankin epävarmat koirat kokevat että joutuvat puolustautumaan herkemmin koska puiston ympärillä on aidat. Tämän lisäksi löytyy paljon koiria, jotka eivät saa muuta aktivointia kuin päivittäinen koirapuistoilu. Nämä koirat käyvätkin sitten hyvin herkästi "kierroksilla" koirapuistoissa, ja tästä johtuen helposti tilanteet kuumenevat. Asiaa ei helpota sekään, että monia koiria ei ole perusteellisesti sosiaalistettu pentuina - koirat eivät synnynnäisesti osaa käyttää elekieltä, vaan ne oppivat paljon lajitovereilta pentuaikana. Jos jotakin koiraa ei ole pentuna tutustutettu muihin koiriin, voi olla että se koira ei kertakaikkiaan osaa kommunikoida toisten koirien kanssa ja siitä syntyy väärinymmärryksiä.  Toinen ääripää on koira jota on pentuna viety paljon koirapuistoihin, ja se on saanut sieltä huonoja kokemuksia joiden takia sillä on negatiivisia ehdollistumia tai pelkotiloja liittyen puistoon. Ja kun tähän soppaan vielä lisätään koirat joiden fyysiset ominaisuudet tekevät niistä hankalat muille koirille "lukea" (esim. äänekäs hengitys lyttynenäisissä koirissa ymmärretään murinaksi, koiria joilla on paljon kasvoissa karvoja ja silmät/suu ei näy tai koirat joilla on typistetty tai luonnostaan lyhyt häntä on myös vaikea toisten koirien lukea) - soppa on valmis, eikä ole ihme että koirapuistoissa esiintyy paljon aggressiivista käyttäytymistä. Niin, ja eikä pidä unohtaa omistajia jotka eivät osaa lukea omaa koiraansa eivätkä osaa kouluttaa omaa koiraansa (ehdottomia juttuja olisi esimerkiksi toimiva luoksetulo koirapuistossa). Kuinkahan monta kertaa olen nähnyt koiranomistajia, joiden nuori uroskoira härnää muita uroskoiria niskakarvat pystyssä, haukkuen ja perässä juosten, korvat pystyssä ja häntä korkealla, ja omistaja on vain todennut että meidän Rekku vaan yrittää leikkiä...

Se susivideo missä toinen susi alistaa toista on todennäköisesti kuvattu keinotekoisessa tai vangitussa laumatilanteessa. Luonnontilaisessa susilaumassa tuollaista ei tapahdu - ja näin ovat todenneet useat kansainvälisesti tunnetut susitutkijat ja biologit.

Myöskin, jos kotona on useampi koira, nekään eivät silti muodosta laumaa sellaisessa hierarkisessa merkityksessä kuin perinteisesti on luultu. Yhä suosittelen tämän, Suomen eläinsuojeluyhdistyksen julkaiseman artikkelin lukemista tähän aiheeseen liittyen: http://www.sey.fi/elaintietoa/koira/koirien_ja_susien_johtajuudesta 

Se miksi "syydän" näitä linkkejä, on juurikin siksi että voin. Tästä maailmasta löytyy tuhansia koirankouluttajia, tutkijoita, eläinsuojeluyhdistyksiä ja eläinlääkäriyhdistyksiä joiden kanssa olen samaa mieltä, joiden tekemiä löytöjä ja havaintoja olen tällä palstalle yrittänyt jakaa ja joiden kirjoja ja nettisivuja olen tutkinut perehtyessäni siihen kuinka koira toimii ja oppii. Tässä muuten yksi linkki lisää, paljon infoa Cesar Millanin metodeista: http://nocesarmillan.weebly.com/

Ymmärrän kyllä, että varmasti suututtaa kun ei osaa enää argumentoida miksi Cesar Millanin metodeja kannattaa käyttää, ja siksi varmaankin ainoa keino pitää keskustelua yllä on suhtautua alentuvasti ja vähätellen toista mielipidettä edustaviin. Jätän muiden lukijoiden arvioitavaksi miten näiden joidenkin Cesar Millania tukeneiden kommentoijien sävy vaikuttaa heidän argumenttinsa uskottavuuteen. Onnea valitsemallesi tielle.

Vastaukset

Unknown
Vieras

#204 Re: Re: Re: Koira ei ole susi eikä laumaeläin

2011-01-31 17:44:39

#200: Koiran ehdoilla - Re: Re: Koira ei ole susi eikä laumaeläin 

"lainaus"

"Ymmärrän kyllä, että varmasti suututtaa kun ei osaa enää argumentoida miksi Cesar Millanin metodeja kannattaa käyttää, ja siksi varmaankin ainoa keino pitää keskustelua yllä on suhtautua alentuvasti ja vähätellen toista mielipidettä edustaviin. Jätän muiden lukijoiden arvioitavaksi miten näiden joidenkin Cesar Millania tukeneiden kommentoijien sävy vaikuttaa heidän argumenttinsa uskottavuuteen. Onnea valitsemallesi tielle."

Esitit tuossa edellisessä kommentissasi lukuisia ja kenties päteviäkin syitä koirapuistokäytökselle mutta hei,yksikään noista syistä ei poista sitä tosiasiaa että se on juurikin sitä vaistojen sanelemaa laumakäytöstä.

Nyt mun täytyy kysyä sulta että montako koiraa omassa laumassasi on?

Meillä on yli 40v:n ajan ollut 2-4 omaa koiraa + välillä muutama ylimääräinen.Tällä hetkellä kookkaita uroskoiria on 4 iältään 3-10v.

Mulle on turha tarjoilla susitutkimuksia tai väitteitä siitä että,laumahierarkiaa tai laumakäytöstä ei koirilla esiinny,sillä näen sen omin silmin jokapäivä.Meillä on selkeä alfa ,joka ei suinkaan ole vanhin vaan toiseks vanhin,vanhin on taas entinen alfa,rauhantekijä ja viilipytty.Alfa päättää milloin se viitsii leikkiä nuorempien kanssa ollen joko välittämättä leikkiin kutsusta tai kutsumalla itse leikkiin,alfa myös ottaa muilta haluamansa lelun tai luun vaikka pelkällä katseella eikä juniorit kyseenalaista tätä,jos ja kun junnut koittaa esittää alfalle haastetta tai leikit menee liian rajuks niin alfa tekee kyllä hyvin nopeasti selväks että nyt riitti.Jne.jne.(tämä siis koirien kesken,minä päätän muuten miten toimitaan remmissä tai ilman.Ja ei,yksikään näistä ei  pelkää minua,vaan luottaa ja kunnioittaa minua joka tilanteessa.)Sun teorioiden mukaan näiden pitäs sit olla passiivisia,alistuneita ja agressiivisia hermokimppuja ja saat minun puolesta olla siinä luulossa,todellisuus on kuitenkin jotain ihan muuta ;-)

Siis mitä ihmeen tekemistä kaiken maailman susitutkimuksilla on koko asian kanssa,tutkimuksia on tehty aina ja niistä on väännetty kättä ainakin 50v pääsemättä puusta pitkään.

Se nyt on ihan yks hailee vaikka koira ois polveutunut kirahvista,koira on silti vaan eläin ja koira joka käyttäytyy niinkuin koira käyttäytyy tai niinkuin ihminen haluaa sen käyttäytyvän,sitä ei mitkään susitutkimukset mikskään muuta.

Uskotko mieluummin hienon tittelin omaavia tutkijoita kuin omia silmiäs ja kokemuksias?

Ja ei suututa yhtään.Lähinnä kummastuttaa Cesarin vastustajien paatoksellinen ja palava tarve osoittaa hänen metodinsa vääriksi keinolla millä hyvänsä.Onko joku viemässä leipää "koulutuksen" ja diplomin saaneiden namipalakouluttajien suusta?Ihan kuin se koulutus tai kirjojen lukeminen kenestäkään tekisi pätevää kouluttajaa.Tietysti koirakouluttajan diplomin saanut osaa kyllä pistää kenen tahansa pään pyörälle puhumalla positiivisnegatiivishömppää sun muuta hienoa sanastokikkailua.Hei oikeesti!koiran koulutus ei vaadi mitään psykologin ammattitutkintoa vaan tervettä järkeä ja kykyä oppia lukemaan niitä omia otuksia.