Helsingin bussilinja 55:n reitti Intiankadun kautta pidettävä entisellään

HSL:n hallitus päätti yksipuolisesti kokouksessaan 17.4.2018 muuttaa Helsingin bussilinja 55:n (Koskela-Rautatientori) kulkemaan Kumpulan Intiankadun sijasta Hämeentietä pitkin Vanhankaupungin, Toukolan ja Arabian kautta entiselle reitilleen Kalasataman, Merihaan ja Hakaniemen kautta Rautatientorille kuulematta lainkaan linjan niitä käyttäjiä, joita muutos eniten koskettaa eli koskelalaisia. Koskelassa tieto kokouksessa tehtävästä esityksestä tuli täysin puun takaa, ja saatiin vahingossa toisen kaupunginosayhdistyksen tiedotteen kautta juuri kokouksen alla, eikä asiaan ehditty vaikuttaa ajoissa. Reittimuutoksen motiivina on, että Vanhankaupungin-, Toukolan- ja Arabian väki pääsee tulevaisuudessa yhdellä kulkuneuvolla vaihtamatta Kalasatamaan terveysasemalle. Saadun tiedon mukaan reittimuutos astuu voimaan syksyllä.

Koskela on suhteessa Arabiaan ja Toukolaan sivussa, ja sen asukkaat joutuvat käyttämään eri bussilinjoja kuin Hämeentien loppupään kaupunginosien asukkaat päästäkseen haluamiinsa paikkoihin, siksi linjan 55 kulku Intiankadun kautta on välttämätöntä. Vanhankaupungin, Toukolan ja Arabian kautta kulkee bussi 71 keskustaan. Tämän voisi muuttaa kulkemaan Kalasataman kautta. Arabianrannasta kulkevat myös raitiovaunulinjat 6, 6T ja 8. Edellä mainittujen kaupunginosien asukkaat voivat vaihtaa pysäkillä "Kumpulan kampus" lukuisiin keskustaan ajaviin busslinjoihin tai busseihin 55 ja 56, jotka ajavat Kalasatamaan.

Koskelassa on useita vammaisjärjestöjen asuintaloja, erityisasumista ja senioritaloja, joiden asukkailta viedään esteetön vaihto tasamaalla bussista 55 alueen asukkaille  tärkeille bussilinjoille 52, 56, 57, 506, 69 ja 65. Linjoille 65 ja 69 vaihdetaan molempiin suuntiin juuri Intiankadun ja Koskelantien kulmauksessa. Samalta pysäkiltä Intiankadulla taas onnistuu vaihto linjoille 52, 56 ja  506. Bussi 506:n reittiä käyttävien matka-aika hidastuu entisestään kun vaihto 55:n linjasta linjaan 506 siirtyy Intiankadulta Hämeentielle, josta 506 kiertää Arabian ja  Kumpulan kampusalueen kautta Intiankadulle, ja siitä Koskelantielle ja Meilahteen. Vaihto-ongelmat lisääntyvät entisestään talvella kun on liukasta. Lisäksi Koskelassa on HOAS:n opiskelijoille suunnattuja asuintaloja, ja nyt opiskelijoiden pääsy Kumpulan- ja Meilahden kampusalueille sekä hidastuu ja vaikeutuu. Monet koululaiset vaihtavat linjasta 57 linjaan 55 Valtimontien pysäkillä molempiin suuntiin. Jos 55:n reitti muuttuu, lapset joutuvat vaihtamaan ruuhkaisessa ja vaarallisessa Koskelantien, Viikintien ja Hämeentien risteyksessä  jossa ajetaan jatkuvasti "vanhoilla vihreillä".

Nyt suunniteltu reittimuutos vaikuttaa negatiivisesti myös monen kumpulalaisen ja käpyläläisen elämään, sillä Kumpula ja Käpylä ovat Koskelan rajanaapureita.

Me koskelalaiset, käpyläläiset ja kumpulalaiset vaadimme, että bussi 55:n reitti on pidettävä ennallaan.

Alla kokouspöytäkirjan linkki:

Viktoria Welling, Koskela-Forsby-Seura ry.    Ota yhteyttä adressin tekijään