Helsingin terveysasemapalveluja ei saa ulkoistaa!

Helsingin kaupunki suunnittelee julkisten terveysasemien sulkemista ja hoitopalvelujen ulkoistamista. Ensimmäisenä listalla ovat Kannelmäen ja Viiskulman terveysasemat. Suunnitelman tarkoituksena on, että esimerkiksi Kannelmäen aseman terveyspalvelujen hankinta toteutettaisiin Kaarelan alueella rajatun ajan kokeiluna ja palvelut annettaisiin ulkoisen palveluntuottajan toteutettavaksi 4-6 vuodeksi. Kilpailutuksella hankittu yksityinen taho hankkisi toimintaa varten oman henkilöstön ja tilat, kaupungin henkilöstö siirrettäisiin muihin toimipisteisiin.

Vaadimme, että Helsingin kaupunki luopuu suunnittelemistaan ulkoistamistoimenpiteistä ja aloittaa selvityksen peruspiirien julkisten terveydenhoitopalvelujen parantamiseksi ja tehostamiseksi. Ulkoistamislistalla ensimmäisenä olevan Kannelmäen terveysaseman palvelualueen 30 000 asukkaalla on oikeus omaan julkiseen terveydenhuoltoon, laadukkaaseen hoitoympäristöön ja toimivaan terveyskeskukseen.

Terveysasemien jonojen hännille ovat jääneet sairaimmat, autottomat ja vähätuloiset vanhukset, maahanmuuttajat ja pienten lasten perheet. Ongelmaa vähättelevät ovat joko yksityisen työterveyshoidon piirissä tai käyvät itse hoitamassa terveyttään jonottamatta asemilla, joiden kävijämäärät ovat suhteellisesti pienempiä ja hoitoa saa samana päivänä.

Läntisen Helsingin suurimman peruspiirin kohdalla kyse on selvästi rahasta ja haluttomuudesta panostaa uuteen terveyskeskukseen Kaarelan alueella. Kannelmäen terveysaseman ongelmat on tiedetty jo vuosia, mutta niiden ratkaisemiseksi ei ole tehty riittävästi. Ulkoistamisen ja keskittämisen sijaan kaupungin pitäisi vahvistaa alueidensa julkisia terveydenhuoltopalveluja. Yksityisiä terveyspalveluja on tarjolla laaja kirjo jo ennestään.

Ensimmäisenä lakkauttamisuhan alla oleva Kannelmäen terveysasema tarvitsee sulkemisen sijaan uudet julkiset toimitilat ja on kaupungin tehtävä hoitaa toiminnan rahoitus ja ratkaista mahdolliset logistiset tai rekrytointiin liittyvät ongelmat, jotta keskus pystyy palvelemaan tasapuolisesti koko aluetta. Vastaavaa kehityskulkua ei saa päästää tapahtumaan yhdelläkään kaupungin asuinalueella.

Yleinen terveydenhuolto kuuluu kaikille Helsingin kaupungin asukkaille!

Jauri Varvikko ja Petteri Auvinen

Jauri Varvikko ja Petteri Auvinen    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Jauri Varvikko ja Petteri Auvinen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…