Kankaisenmäkeä koskevan tuulipuistohankkeen pysäyttäminen

Tuulivoimayhtiö suunnittelee tuulipuistoa luontoarvoiltaan rikkaan Kankaisenmäentien seudun ylitse, puisto jatkuu Pielavedelle. Yhteensä 3200 hehtaarin alueen puistoon on suunniteltu 18 korkeaa tuulimyllyä, korkeus 350 m, joista 5 Kankaisenmäen välittömään lähimaastoon Sika- ja Kaijanmäelle sekä Kankaisen ja Murto-Pajusen järvien välittömään läheisyyteen. Tuulimyllypuisto muodostaa yhtenäisen melualueen Kuopion Kaupungin hiljaiseksi tilaksi määrittämälle alueelle.

Kankaisenmäen seudun Kuopion kaupunki on määritellyt kartoissaan hiljaiseksi alueeksi. Hiljaisuus on muuttunut globaalisti merkittäväksi pääomaksi.

Alue tunnetaan marja-aittana, missä lähialueen ihmiset Kuopion kaupunkia myöten virkistyvät marjastaessaan ja sienestäessään. Tämä tuo alueelle ihmisiä keväästä pitkälle syksyyn. Alueen pienissä järvissä kalastetaan sekä alueella metsästetään. Paikallinen metsästysseura on Petsamon Erä.

Metsähoidolla on todettu olevan myönteisiä vaikutuksia mitattaviin lääketieteellisiin arvoihin, mitkä ovat havaittavissa heti, kun astut metsään. Pitkäaikainen oleskelu nostaa ihmisen ns. hoitotasolle, milloin hyvät vaikutukset säilyvät ihmisen poistuessa metsästä. Alueen sijainnin vuoksi siellä voi nauttia luonnon todellisesta äänimaailmasta mahdollisimman vähäisin ihmisen aiheuttamin äänin.

Alueella on nykyisten sukujen asutusta ollut sadan vuoden ajan. Vanhemmilta ajoilta tiedetään asuinpaikkojen pohjia ja kiviraunioita. Varhemmin alueella tiedetään sijainneen lappilaisten kotia.

Alueen hyönteis- ja muu pölyttäjäkanta on runsas.  Alueelta on havaintoja Suomessa harvinaiseksi luokitellusta hyönteisestä. Alueella asuu paljon eläimistöä, joista osa kuuluu uhanalaistuneisiin lajeihin, mm. lepakkoyhdyskunta näyttää voivan hyvin.

Tuulipuiston rakentaminen vaatii massiivisia muutoksia ympäristöön; metsää aukkohakataan, painavia kuljetuksia kestävän tiestön rakentaminen syö pala palalta tilaa luonnolta. Tavallista painavampien myllyjen perustusten rakentamiseen tarvitaan paljon maa-ainesta, kiveä ja hiekkaa. Se tarkoittaa massiivisia maansiirtotöitä ja kuljetuksia.

Rakennusvaihe aiheuttaa ympäristöön melua. Toiminta aiheuttaa jatkuvaa melua. Lisäksi on tiedostettava muut vaikutukset. On selvää, että sekä luonto että alueella liikkuvat tai osan vuotta asuvat ihmiset voivat paremmin, mikäli alueeseen ei puututa.

Hankkeen toteuttajalla ei ole kokemusta näin korkeiden tuulimyllyjen rakentamisesta, Suomessa ei ennen ole näin korkeita myllyjä rakennettu. Rahoituksen hankkeeseen yhtiö kertoo tulevan Keski-Euroopasta.

Anne Hyvärinen, kesäasukas, maanomistaja    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Anne Hyvärinen, kesäasukas, maanomistaja voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…