Käsiaseet kiellettävä siviileiltä (ml. kaikki muut ampuma-aseet, jotka eivät ole metsästysaseita)

Käsiaseiden kulttuuri uhkaa levitä Suomessa. Käsiaseet yleistyvät nuorilla. Jokelan tapahtuma saattaa toistua. Käsiaseet ovat turhaakin turhempia kapistuksia paitsi heillä, jotka tosissaan harrastavat kilpa-ammuntaa. Käsiaseet olisi kiellettävä ykistyishenkilöiltä. Aseet olisi rajattava vain kilpa-ammuntaan siten, että kilpa-ammunnassakin niitä saisi säilyttää vain ampumaratojen ja ampumaseurojen kassakaapeissa.

On toki totta, että Suomessa vain aniharva murha tehdään ampuma-aseella. Ampuma-aseet tekevät tappamisesta kuitenkin helppoa. Ampuma-aseella kuolema tulee miltei varmasti. Ampujaa on myös paljon vaikeampi juosta pakoon kuin puukottajaa. Puukottaja tuskin pystyisi tappamaan kahdeksaa ihmistä koulussa kuten Jokelassa tapahtui keskiviikkona 7. marraskuuta.

Kaikki Suomessa olevat käsiaseluvat on peruttava, ja poliisin kerättävä ne käsiaseet pois, joita omistaja ei suostu viemään ampumaradan lukittuihin kaappeihin. Tämän on koskettava myös ns. keräilyaseita, joita Suomessa on vino pino. Keräilypistoolikin on pistooli. Ase on deaktivoitava, jos omistaja haluaa pitää sen omissa kokoelmissaan.

Myös keräilijöillä olevat toimivat konetuliaseet sekä kertatuliasseiksi muutetut konetuliaseet on deaktivoitava tai kerättävä pois. Suomessa on viranomaisten mukaan jopa 10-20 000 toimivaa konetuliasetta. Vaikka ne ovatkin keräilijöiden kokoelmissa, kuka estää, etteikö joku koulupoika kaiva esimerkiksi isänsä kokoelmista Suomi-konepistoolia. Kuinka paljon tulisi ruumiita, jos koulusurmaaja käyttäisi konetuliasetta?

Metsästys on eri asia. Suomen 1,6 miljoonasta luvallisesta aseesta noin 60 prosenttia on sisäministeriön mukaan rekisteröity metsästyskäyttöön. Metäsästys on Suomen kansallisurheilu ja tärkeä yhteisöllisyyden muodostaja maaseudulla.