Kaulirannan koulun puolesta

Kaulinrannan koulun puolesta

Me allekirjoittaneet vastustamme Kaulinrannan koulun lopettamista sekä oppilaaksiottoalueen muuttamista niin, että osa Kaulinrannan koulun oppilaista sijoitettaisiin johonkin muuhun kouluun.

Ylitorniolla on parhaillaan käynnissä kunnanvaltuuston aluille laittama kouluverkkoselvitys. Selvityksen tavoitteena on tuoda esiin eri vaihtoehdot opetuksen järjestämiseen Ylitorniolla tulevaisuudessa. Kunnanvaltuusto on nimennyt selvitystyöryhmän johon kuuluvat: Tanja Joona (pj), Markku Kangas ja Arja Parviainen sekä asiantuntijajäseninä Ainiovaaran koulun rehtori Jouni Vuontisjärvi ja Kaulinrannan sekä järvikylien koulujen johtaja Timo Kunnari. Valmisteluista vastaava viranhaltija on sivistystoimenjohtaja Petri Pasanen.

Yhtenä vaihtoehtona työryhmä on nyt esittänyt myös Kaulinrannan koulun lopettamista ja opiskelijoiden koulunkäynnin siirtämistä Ainiovaaran tiloihin lukuvuodesta 2018-19 alkaen. Järjestetyissä yleisötilaisuuksissa Raanujärvellä ja Mellakoskella on osaa Kaulinrannan oppilaista väläytetty siirrettäväksi myös mahdolliseen tulevaan Järvikylien kouluun oppilaaksiottoalueita muuttamalla.

Me vanhemmat ja muut kuntalaiset vetoamme työryhmään sekä kuntapäättäjiin, jotta he eivät veisi osaltaan eteenpäin Kaulinrannan koulun lopettamista tai koululaisten hajauttamista useampaan eri yksikköön. Perusteita koulun säilyttämiselle on runsaasti. Kaulinrantalaisten koululaisten vanhemmilla on hankalaa löytää positiivista esitetylle muutokselle siirtää lasten koulunkäynti Ainiovaaraan saati Järvikylien kouluun. Suurin yksikkö ja uusin rakennus ei ole automaattisesti paras vaihtoehto eikä lasten erottamista luokkatovereistaan ja jo solmituista ystävyyssuhteista voida pitää mitenkään hyväksyttävänä tai perusteltuna.

Kaulinrannan koulu on rakenteellisesti hyvässä kunnossa eikä kuulu homekouluihin. Koulun tilat, sijainti ja ympäristö ovat erinomaiset ja turvalliset. Kaulinrannan oppilaaksiottoalue käsittää Kaulinrannan ohella Kuivakankaan, Aittamaan, Aavasaksan, Tengeliön, Portimojärven, Etelä-Portimojärven, Koivistonpään ja Kantomaanpään kylät. Koulun oppilasmäärä on nyt lukuvuonna 2016-2017 58 oppilasta, nousten oppi-lasennusteissa jopa 61 oppilaaseen lukuvuonna 2019-2020. Haluamme myös huomauttaa ettei työryhmän esityksessä esiin tuotujen oppilasryhmäennusteiden viimeinen vuosi 2023-2024 ole tilastokelpoinen, koska siitä puuttuvat kokonaan esikoululaiset. Muina lukuvuosina heidät on laskettu mukaan oppilasmääriin. Lisäksi on huomionarvoista, että kulut Ylitornion kunnalle Kaulinrannan koulun oppilaista ovat tällä hetkellä työryhmän esityksen mukaan samalla tasolla kun Ainiovaaran koululaisten, jopa hieman alemmat.

Pieni koulu ja opetusryhmä ovat etu myös erityislapsille sekä temperamentiltaan vilkkaammille mutta myös hiljaisemmille lapsille. Merkitys koulukiusaamiseen ja lapsen syrjäytymiseen voi olla yllättävänkin suuri. Pienessä koulussa hyväksytään paremmin erilaisuutta. Meitä allekirjoittaneita huolestuttaa lisäksi Ainiovaaran henkilökunnalta kuultu palaute siitä, että keskustan koulun uudet tilat ovat jo nykyisellään ahtaat. Jos oppilaita Ainiovaarassa on nyt 112 ja lukuvuonna 2018-19 oppilaita olisi kaulinrantalaiset mukaan luettuna 169 + mahdolliset turvapaikanhakijat, kuinka lapset saataisiin silloin kouluun edes mahtumaan?

Koulun merkitys kylän elinvoimaisuudelle on valtava. Kylä jossa on koulu, on paljon houkuttelevampi muuttokohde lapsiperheelle. Kunnan tulisi pyrkiä pitämään myös Kaulinranta, Kuivakangas ja muut lähikylät asuttuina eikä tavoitella kaiken toiminnan keskittämistä kuntakeskukseen. Maaseutu ja yhteisöllisyys ovat yksi koko Ylitornion vetovoimatekijöistä. Koulu on kylän sydän.

Tämä vetoomus toimitetaan Ylitornion kunnan sivistystoimistoon 31.5.2017, joka on ilmoitettu viimeiseksi päiväksi jättää mielipide työryhmän kouluverkkoselvitykseen. Myöhemmin vetoomus luovutetaan myös Ylitornion kunnanhallituksen ja valtuuston jäsenille ennen heidän päätöksentekoaan.

Ylitornion kunnan kouluverkkoselvitys