Suomen täytyy saada keskitetty avaruushallinto!

Suomessa on tällä hetkellä hajautettu avaruushallinto jonka vastuu on jaettu monelle eri toimijalle kuten esimerkiksi työ- ja elinkeinoministeriölle, ilmatieteen laitokselle ja liikenne- ja viestintävirastolle. Suomi on tässä suhteessa jäänyt jälkeen länsinaapureista Ruotsista sekä Norjasta, joilla molemmilla on ollut keskitetyt avaruushallinnot jo useita vuosia. Hajautettu avaruushallinto hidastaa suomalaisen avaruusteollisuuden ja tutkimuksen kehitystä. Suomella on tavoite olla 2025 mennessä maailman houkuttelevin ja ketterin avaruusliiketoimintaympäristö, mutta päästäänkö tähän tavoitteeseen tällä vuosikymmenellä ilman avaruushallinnon keskitystä? Ruotsissa on Suomeen verrattuna runsaasti enemmän avaruusteollisuutta, satelliitteja sekä Ruotsi kykenee laukaisemaan myös omia satelliittejansa. Mikä estää Suomea kehittymästä "isoveljen" tasolle?

Lainatakseni Aalto-yliopiston professori Jaan Praksin sanoja avaruushallinnon keskittämisestä:

"Se on välttämätöntä, muuten jäämme kehityksen jalkoihin"

Tärkeitä linkkejä:

UKK Suomen avaruuspolitiikasta: https://tem.fi/esa-ja-suomen-avaruuspolitiikka

Artikkeli aiheesta jossa myös professori Jaan Praksin kommentit: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomen-avaruusbisnes-paljon-ruotsista-jaljessa-siella-on-laajasti-avaruusteollisuutta-ja-omia-satelliitteja/6743514#gs.5l1mpw

SpaceFinlandin kotisivut: https://spacefinland.fi/etusivu

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että AstroBrook voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…