Adressi kristillisten arvojen ja uskonnonopetuksen puolesta

Päivi Korhonen
Vieras

#276 tärkeät arvot

23.09.2010 18:31

Hei, käykääpä allekirjoittamassa, jos olette samaa mieltä!

Päivi

Erkka Tuppurainen
Tampere

#277

24.09.2010 19:30

Rubbish...

Uskonnonopetukseen käytettävät resurssit voisi käyttää fysiikan/matematiikan/kielien opiskeluun.

Mauno Parviainen
Vieras

#278 Opetuksella sopeutumista

30.09.2010 15:41

Opetussuunnitelmassa, kun se oikein toteutetaan, uskonnon opetuksen tietomäärä on laaja. Opettajan tieto/taito/kiinnostus laajentaa sisältöä. Eri uskontojen olemuksen tunteminen on erittäin tärkeää. Rauhallinen rinnakkaiselo ja vihan lietsonnan väheneminen edellyttävät niin kristillisen uskon kuin muiden uskontojen tuntemista. Suomalainen käytäntö pakenee uskontojen kohtaamista - parasta sopeutumisen elementtiä.
Riistoa vastaan
Vieras

#279 Oman uskonnon opetusta ei voi enää ohentaa

02.10.2010 13:05

Tuskinpa mistään oppiaineesta on nipistetty ja isältöjä suitsittu jokaisen uuden opetussuunnitelman yhteydessä niinkuin uskonnonopetuksen suhteen on tehty. Nyt on viimeisen OPS:n 2004 mukaan ollut vuosiluokilla vain yksi tunti viikossa - ja siitäkö vielä nipistettäisiin? Eipä tuossa oppimäärässä voida kunnolla opettaa oman uskonnon tuntemustakaan, joka on kuitenkin lähtökohtana sille, että voidaan perehtyö muihin uskontoihin. Oman uskonnon ja sitä kautta myös eettisten arvojen tuntemus kuuluu kulttuuriseen identiteettiin.

Muiden uskontojen tuntemusta on ympätty jo alakoulun oman uskonnon opetukseen, sekä yläkoulun ja lukion kursseihin. Etiikka on kuulunut koko ajan oppisisältöihin oman uskonnonopetuksen opinpolkuun.

Oman uskonnon tuntemus on jäänyt viime vuosien aikana jäänyt - tuntien niukkuuuden ja osittain myös oppisisältöjen laajentamisesta muiden uskontojen puolelle - todella ohueksi.

Enää ei voi ohentaa. Kohtasin viikolla maahanmuuttajien parissa työskentelevän, itsekin maahanmuuttajana Aasiasta Suomeen tulleen. Hän kertoi, miten monet maahanmuuttajat joutuvat kyselemään täällä Suomessa, missä se miedän kristillisyys oikein piileksii - kun yhteiskunnassa se ei näy.

Kulttuurimme kristilliset arvot ovat vaalimisen arvoiset ja luovat yhteiskuntaan turvalliset ja vastuuntuntoiset pelinsäännöt. Niitä ei saa riistää kansalta eikä tulevilta sukupolvilta!
antti vaurio porista
Vieras

#280 lapsuusaika tarvitsee kipeästi turvaa.

06.10.2010 00:36

jeesus vastaa kaiken tarpeellisen kaikille lapsille oman turvallisen takia. olin ollut kulkennut helvetin lapsuuden aikana.kolme kertaa sairaalaan esim olin makannut silmäleikkauksissa 7 vuotiaana ja pääni ommeltiin 7-10 tikkiä 8 vuotiaana. kuuma kattila heitettiin minun selkäni päälle ollessani 9 vuotiaana.monet tuskat tehtiin eli koin väkivaltaa fyysistä . silloin kaipasin turvallista ja rakkautta lapsuuden aikana. tämä oli tapahtunut turussa kuurojenkoulussa vuosinna 1963-1973 siihen aikaan aluksi asuin asuntolassa ja sitten hoitokodissa. paha lapsuusaika!!!! jeesus on oikea ja sopiva opettaja kaikelle lapsille.totuus kertoo enemmän esim nykysuomessa on kaikki täynnä ongelmia mitä tahansa vaan. koulukiusaus,kouluampuminen,teiniraskaus,huume,häirinnyt ja henkinen sairaus yms .kristillinen kasvatustapa vastaa kaiken yksin!!!!!!!!!
Myyryläinen
Vieras

#281 Uskonnollista riistoa vastaan

10.10.2010 15:20

Riistoa vastaan kertoo maahanmuuttajasta: "Hän kertoi, miten monet maahanmuuttajat joutuvat kyselemään täällä Suomessa, missä se miedän kristillisyys oikein piileksii - kun yhteiskunnassa se ei näy."

Yhteiskunnan ei pidäkään olla uskonnollinen vaan uskonnon pitää olla yksityinen asia. Jokaisella toki pitää olla oikeus uskonnon harjoittamiseen samoin kuin pitää olla oikeus olla harjoittamatta uskontoa. Mutta yhteiskunnan sen sijaan ei pidä ottaa kantaa puolesta eikä vastaan.

Jos tuo p.o. maahanmuuttaja ei tunnistanut yhteiskunnassamme uskontoa niin hän ei osannut katsoa. Meidän yhteiskuntamme on edelleenkin aivan liian sidoksissa uskonnollisiin liikkeisiin. Siitä on osoituksena, että vielä 21. vuosisadalla pitää keskustella tälläisestä jäänteestä eli uskonnnon opettamisesta vieläkin yhteiskunnan järjestämissä kouluissa.

Antti Vaurio Porista kertoo kokemuksistaan hoitokodissa. Minusta tälläkin palstalla on kerrottu kuinka tuollainen huolehtiminen olisi nimen omaan kristillisen moraalin tuottamaa. Eikö silloin Antin kokemuksetkin ole kristillisyyden aiheuttamia? Niihin puuttuminen eli uskonnollisen riiston vastustaminen on sitten sekulaarin kehityksen ansiota.
antti vaurio porista
Vieras

#282 Re: Uskonnollista riistoa vastaan

14.10.2010 14:50

#281: Myyryläinen - Uskonnollista riistoa vastaan

ymmärrätkö,että kiusaajat ovat myös itse asiassa johtaja,oppettajat ja asunnonemännät.!!! he eivät  ole uskonnollisia,vaan demareita.skdl:läisiä ja sen sellaisia pahoja.ei-kuurot eli kuurojenpilkkaajat ja täysin terveet nimittelivät minut kuuromykäksi,puupäiksi,sellaiset  nimittelyt jne. ilkeämieliset ovat nyt kaikkialla suomessa. katso ja tarkista onko olemassa.köyhyys,syrjäytys,pilkkaus,jne kristillinen kasvatus sivistää meidät rakkauteen ja kunnioittamaan toisiamme.aamen

Timo K Partanen

#283 Re: Kokoomus on luopunut kristillisestä perinnöstämme

18.10.2010 23:28

#55: Pekka Sevanto - Kokoomus on luopunut kristillisestä perinnöstämme

Tänäpäivänä ne sama "koti,uskonto,isänmaa"porukka pakenee Kiinaan, kun omassa maassa

ei riitä ryöstettävää.

Myyryläinen
Vieras

#284 Antille

20.10.2010 12:54

"Antti vaurio porista" kirjoitti: "ymmärrätkö,että kiusaajat ovat myös itse asiassa johtaja,oppettajat ja asunnonemännät.!!! he eivät ole uskonnollisia,vaan demareita.skdl:läisiä ja sen sellaisia ..."

Antilta jäi huomaatta kirjoituksessani, että viittasin kristittyjen yleiseen käsitykseen, jonka mukaan kaikenlainen toisista huolehtiminen, m.l. asuntolat j.n.e. olisivat kristillistä alkuperää. Saman käsityksen mukaan uskonnottomat eivät kykenisi sellaiseen empatiaan, että perustaisivat asuntoloita saati menisivät sellaisiin töihin koska ovat hedonistisia ja henkisesti tyhjiä ihmisiä.

Samalla yhteiskunnassamme esiintyvä syrjäytyminen ja syrjäyttäminen johtuu pitkälti taloudellisessa ahneudesta ja lyhytnäkäisyydestä. Se on pitkälti niiden ominaisuus jotka vannovat sekä taloudellisen toimeliaisuuden että kristillisten perusarvojen nimiin yhteiskuntamme perustana. Uskonnottomat materialistis-humanistiset ihmiset yrittävät taistella sellaista vastaan.

Sosia(a)lidemokraattien valtaosa, ainakin kellokkaista, julistautuu hyvinkin kristillisiksi. SKDL:a ei ole ollut olemassa yli 20 vuoteen joten sen piikkiin on paha laittaa enää mitään. Mitä taas hoivapaikkojen henkilöstöstöön yleensä tulee niin eiköhän poliittinen jakauma ole heidän joukossaan laajempi kuin Antti antaa ymmärtää.

Tällä hetkellä voimme esimerkiksi arvioida miten kristillinen kasvatus on sivistänyt Päivi Räsästä ja Matti Repoa?
antti vaurio porista
Vieras

#285 Re: Antille

20.10.2010 18:58

#284: Myyryläinen - Antille

OLETKO UNOHTANNUT MAAILMAN TÄRKEIMMÄN HUOMION? ESIM MIKSI KAIKKI IHMISIÄ EI OLE USKOVAISIA VAAN NIMIKRISTITTYJÄ,JOTKA EIVÄT VIITSINEET LUKEA HENGELLISTÄ LUETTAVAA MITÄ TAHANSA. ATEISTIT OVAT SAMANLAISIA ESIM KOMMUNISTEJA,POIKKEUKSELLISIA AJATTELIJOITA,SOSIALISTEJA,KAPINALLISIA YMS. SIIS TAVALLISET USKOVAT TOISEEN KÄSITYKSEEN ILMAN VAHVAA TEORIAA OMAN USKOMUKSEN VAHVISTAMISEKSI!!!!.MUTTA MINÄ KOIN JUMALANLÄSNÄOLEVAN JA MUUT SEN TAVAT. EI KUKAAN OPETA TAI OPASTA MINUA VAAN JUMALA TULI HENKILÖKOHTAISESTI MUN AVUKSENI.MINÄ TODISTIN KAIKILLE TUTTAVILLE,JONKA HE USKOIVAT AIDOSTI MINUA,KOSKA TUNSIVAT HYVIN MINUA.EVANKELIUMIA JOKULLE VAIKEA HEPREAKIELTÄ,MUTTA EI MINULLE. MINÄ USKON LUJASTI JUMALAAN . JOS SINÄ ATEISTI HALUAT KOKEA HENGELLISTÄ AITOA EVANKELIUMIA,NIIN PYYDÄN SINUA HUUTAMAAN JEESUSTA NIMEEN. SAAT HERÄTYKSEN JA SINUSTA TULEE USKOVAINEN. ILMAN MUN APUA!!!!!!! JUMALA KATSOO SINUA YHÄ.

Myyryläinen
Vieras

#286 Antille

21.10.2010 15:06

Antti vaurio porista "huutaa" 285:ssa mutta en löydä viestistä yhtään vasta-argumenttia aiempiin viesteihini.

Mitä tulee ateismiin niin se tarkoittaa vain, että ei usko yliluonnollisiin henkiolentoihin, ei enempää eikä vähempää.

Ulkopuolisen olemattoman läsnäolon kokemus on pystytty paikallistamaan ihmisaivojen ohimo-osassa oleviin poikkeuksellisiin muutoksiin. Ne voivat olla syntymässä tai muuten saatujen vammojen aiheuttamia. Sellaisen jälkeen ihminen tuntee erilaisia ulkopuolisen tahon läsnäolokokemuksia vaikka paikalla ei olekaan ketään.
antti vaurio porista
Vieras

#287 Re: Antille

21.10.2010 19:41

#286: Myyryläinen - Antille

TÄMÄ ON SELLAINEN ESIMERKKI SINUN AIVOISTASI MITÄ SINUN OMA AJATUKSESI KERTOI.MUTTA MINÄ SAIN VAIN JUMALALTA AJATUKSET SIIS YLIN VIISAUDEN OPETUKSET.ÄLKÄÄ LAUSUKO TURHAAMAISUUTTA KAIKKI IHMISTEN EDESSÄ .LUULETKO OLEVANSA VIISAS JA KYPSÄ IHMINEN?. EN HALUA KOROSTAA ITSENSÄ SUUROPPETTAJAKSI. MINÄ USKON JUMALAAN JA RAAMATTUUN. OLEN NÖYRÄ JA HALPA IHMINEN. JUMALA ON KORKEIN HERRA MINULLE.KIITOS HERRALLE!!!!!   HUOM. EI KUKAAN OLE TÄYDELLINEN IHMINEN . EN HALUA USKO KAIKKEEN MITÄ MINULLE OPETETTIIN IHMISISTÄ. KYLLÄ MYÖHEMMIN SINÄ TULET USKOON MITÄ VAAN . OLEN KUULLUT SELLAISIA JUTTUJA.

Myyryläinen
Vieras

#288 Antille 287:nnen johdosta

22.10.2010 08:18

Antti vaurio porista kysyy (edelleen huutaen): "LUULETKO OLEVANSA VIISAS JA KYPSÄ IHMINEN?" Vastaan, että en ole objektiivisen pätevä itse arvioimaan viisauttani. Mitä taas kypsyyteen tulee niin yli puolessa vuosisadassa lienen ainakin jotenkin kypsynyt. Olen ainakin pyrkinyt avoimesti haastamaan aikaisempia ajatusmalleja ja dogmeja, mukaanlukien maailmankatsomukselliset (sis. uskonnon). Sen epäilen viisautta ja kypsyyttä joka linnoittautuu jonkin yksittäisen auktoriteetin ja siihen liitettyjen uskonkappaleiden taakse; vaikka auktoriteettia nimittäisikin jumalaksi.

Antti jatkaa: "EN HALUA USKO KAIKKEEN MITÄ MINULLE OPETETTIIN IHMISISTÄ. " Kuitenkin haluat uskoa vanhoja seemiläisen paimentolaiskansan kansantaruja. Mutta kuten ilmaisetkin, kyse on halustasi, ei tiedostasi tai kokemuksestasi tai ymmärryksestäsi vaan halustasi.

Ja jatkaa vielä: "KYLLÄ MYÖHEMMIN SINÄ TULET USKOON MITÄ VAAN . OLEN KUULLUT SELLAISIA JUTTUJA." Minä olen kuullut ihan erilaisia juttuja.
antti vaurio porista
Vieras

#289 ATEISTINEN MAAILMAA,JOSTA ON MAHDOTON KOTI

22.10.2010 20:06

FILOSOFIT TAPPELIVAT KESKENÄÄN JO JEESUKSEN AIKANA. EI OLE MISSÄÄN RAUHAA. TÄÄLLÄ SUOMESSA KÖYHÄLISTÖ KÄRSII JA RIKKAAT HYÖTYIVÄT ENITEN.KATSO UUTTA TESTAMENTTIA,JOSSA JUUDAS HIMOITSI RAHAA.JEESUS SANOI, ETTÄ MINÄ OLEN ELÄMÄ,TIE JA TOTUUS.MINÄ ANTTI USKON JEESUKSEN SAARNAPUHESEEN.EI OLE MITÄÄN HYVÄÄ ELÄMÄNKATSOMUKSESTA,KOSKA IHMISET LOIVAT....KOMMUNISTI ROMAHTI.POHJOIS-KOREA SAIRASTELEE PSYYKKISESTI.KUUBALAISET HALUAVAT OLLA VAPAITA.KIINAN ON PAKKO LUOVU OMASTA VALLASTA. VAPAA MAAILMA EI TODEUTU MAHDOLLISESTI.TSEKKI.PUOLA,MUUT OVAT NYT VAPAITA MAITA.NIISSÄ HARJOITETAAN MONIA TAPOJA VAPAASTI.ESIM USKONNOT!!!!!!!! Albania HAJOSI JA MUUTTUI .JEESUS ON MAHTAVA SAARNAJA ,JOSSA MINÄ TUNNEN VETOA TOIMINTAA.MINULLA ON PALJON YSTÄVIÄ. HALUAN OLLA SINUN YSTÄVÄSI.
ATEISTINEN MAAILMA EI IKINÄ TOTEUTU,KOSKA AJATUSMALLIT SOTIVAT KESKENÄÄN, LOPUKSI VIHOLLISET TAPETAAN.AUKTORITEETTI KUULUU JOHTAJALLE ESIM ATEISTINEN PRESIDENTTI,JOKA KEHOITTAA MEITÄ TEKEMÄÄN YHTEISKUNNAN HYVÄKSI.POHJOIS-KOREA TEKI SEN. JEESUS PELASTAA MEIDÄT.
Myyryläinen
Vieras

#290 Antin kirjoituksista

23.10.2010 18:36

Antti vaurio porista kirjoittaa nyt jo niin, että epäilen häntä joko netti-trolliksi joka tarkoituksella yrittää provosoida sanasotaa tai sitten asialla on aito uskonnon uhri joka kaipaa ammattiapua.
Vieras
Vieras

#291 HIENO FILOSOFI TURHAMAISUUTTA

23.10.2010 20:27

#290: Myyryläinen - Antin kirjoituksista

SINÄ FILOSOFIT SELLAISTA MIELIKUVITUSTA. DDR OLI MAHTAVA FILOSOFIN MAA! KARL MARX ON SEN KOTIMAA SYNNYINPAIKKANAAN. MONET MAHTAVAT FILOSOFIT  ALASPÄIN ,KOSKA VANHAMALLIT EIVÄT KÄY.SINÄ MYYRYLÄINEN YRITIT TEHDÄ SUURTA VAIKUTUSTA OLLAKSEEN OIKEASSA JA MINÄ HULLUNA. KATSO HYVIN VÄHÄN ELÄMÄNKATSOMUKSEN KANNATTAIJA. LIENE 2.500-200.000 KANNATTAIJA. CHARLES DARWIN OLI MELKEIN OIKEASSA,SITTEN ROMUTTI KAIKEN. HÄNEN VAIMONSA OLI SYVÄSTI USKONNOLLINEN.SE PORTUGALIAINEN JUUTALAINEN OLI AIKOINAAN KOVA ARVOSTELIJA.EN MUISTA NIMEÄÄN.NYKYISIN NUORET IHMISET EIVÄT KIINNOSTA SUURTA FILOSOFEJA. MINÄ EN KIINNOSTA ATEISMIA. SINÄ PILKKASIT MONTA KERTAA MINUA.MUISTA TÄMÄ ASIA,KUN SINÄ TULET VANHAKSI,NIIN NUORET PILKKAVAT SINUA KUSIPÄIKSI.OMA NAPAAJATTELU TEKEE SINUT NAURUNLAISEKSI.TYPERÄ!!!!! RAAMATTU ON JOKAMIEHEN OIKEUS EIKÄ SINUN AJATUKSESI. OLET OMA VANKI.

kamelikuskin apuri
Vieras

#292 Tervemenoa Reijolle vaikka Iraniin

24.10.2010 20:08

#119: Reijo Hieta-Koivisto - Uskonnonopetuksen puolesta ehdottomasti!

tai Pohjoi-Koreaan sillä molemmat maat ovat tiukasti yhden totuuden ja uskonnon maita, minkä kaltaisessa  paikassa varmaan sinäkin haluaisit elää tosiasia on kuitenkin se, että elämme2000-lukua emme 1200-lukua, jolloin ainoa hyväksytty tapa ajatella oli kristinusko.Uskonnonopetuksen poisto kouluista ottaa tietenkin päähän kaltaisiasi fundamentalisteja, kun omaa ideologiaa ei saisi automaattisesti pakkosyöttää ainoana totuutena lapsille ja nuorille.

überfundis
Vieras

#293 Hiljaa siellä

24.10.2010 20:12

#268: Anja Silvast - Arvokkain perintö

Raamattu sanoo selkeästi, että nainen vaietkoon seurakunnassa!

überfundis
Vieras

#294 Hiljaa siellä

24.10.2010 20:13

#268: Anja Silvast - Arvokkain perintö

Raamattu sanoo, että nainen vaietkoon seurakunnassa!

fundikset vauhdissa
Vieras

#295 Valitettavasti

24.10.2010 20:16

#226: Paula Pennanen-Aitta - Koulun uskonnonopetus

sinulla ei ole oikeutta määritellä miten muiden ihmisten kuuluisi elää tässä maassa, vaikka kuinka mielesi tekisi eikä uskomuksiin perustuva uskonto kuulu millään tavoin kouluopetukseen.

"kypäräpääpappi"

#296 Onneksi Kokoomus tajusi

24.10.2010 20:18

#55: Pekka Sevanto - Kokoomus on luopunut kristillisestä perinnöstämme

ettei 50-luvulle jämähtäminen kannata, mutta sinulle ei ole vielä näköjään valjennut.

"kypäräpääpappi"

#297 Onneksi Kokoomus tajusi

24.10.2010 20:19

#55: Pekka Sevanto - Kokoomus on luopunut kristillisestä perinnöstämme

ettei 1950-luvulle jämähtäminen kannata, mutta sinulla se ei ole näköjään vielä valjennut.

"evankelista"

#298 Markulle tiedoksi, että

24.10.2010 20:28

"Ateisti haluaa olla myos intellektuaalisesti tyytyvainen, joten han haluaa Jumalan pois kuvioista. Siksi evoluution on oltava totta, vaikka väkisin."

evoluutio on tieteellinen tosiasia väittivät kreationistit sitten mitä tahansa ja liberalismi on takuulla parempi vaihtoehto oikeudenmukaisuuden kannalta kuin kristinuskon änkyräversiot.

"Venäjän johtajilla on taysi tyo hoitaa kansaa, josta jopa puolet karsii alkoholismista, joka taas on elaman toivottomuuden, merkityksettomyyden merkki."

Kummallinen väite sillä olen kuullut, että yllättävän monet kiihkouskovaiset ovat entisiä alkoholisteja eivätkä entisiä ateisteja.

"Kristilliset juuret kunniaan - vain mieleton alkaa sorkkimaan ja muuttamaan hyvaa, toimivaa, maailman parhaaksi arvioitua systeemia."

Niin eihän 2000 vuotta vanhaa paimentolaiskansan tarustoa saa kritisoida eikä mikään yhteiskunnassa muuttua pitäisi varmaan vielä palauttaa Mooseksen lain mukaiset kivitystuomiot aviorikoksesta eikö vain? Niinhän te fundikset haluaisitte.

 

Jeesuspelle

#299 Enpä ole kuullut ajatussuunnasta

24.10.2010 20:35

#23: Vieras - Re: Uskon opetus kuuluu historian opetuksen yhteyteen

nimeltä evolutionismi enkä myöskään gravitationismistä, matematiikkanismistä, fysiikkanismistä enkä kemianismistä, mutta kreationismi ja sen säälittävä piiloversio älykäs suunnittelu ovat erinomaisia esimerkkejä vaarallisista ja fanaattisista ismeistä, joiden kannattavat viis veisaavat todistusaineistosta, sillä he koettavat muokata todellisuuden vastaamaan heidän ideologista ajatteluaan.On sanomattakin selvää ,että kyseinen yritys on tuhoon tuomittu

antti vaurio porista
Vieras

#300 Re: Tervemenoa Reijolle vaikka Iraniin

24.10.2010 21:40

#292: kamelikuskin apuri - Tervemenoa Reijolle vaikka Iraniin

HEI KAMELIKUSKIN APURI! HALUAN KERTOA SINULLE: SUOMESSA EI OLE MITÄÄN USKONNON FUNDAMENTALISTEJA,JOTKA TEKEVÄT HULLUSTI EPÄNORMAALIN LAILLA.PAKKOSYÖTTÖ USKONNOSTA LAPSILLE EI OLE TOTTA JUTTU. USKONNON TUNTI TAI USKONNON KERTOMUS EIVÄT  TARKOITTAVAT TEHDÄ LAPSISTA USKONNOLLISEKSI.VAAN LAPSI KUUNTELEE TARINAA RAAMATUKSESTA JA JEESUKSESTA. SIINÄ EI OLE MITÄÄN VAKAVAA ASIAA KASVATUKSEN KANNALTA.JOS LAPSI AHDISTAA YKSIN ,NIIN USKONNON TUNTI TAI SELLAINEN JUMALAN ISÄLLINEN HAHMO VOIVAT AUTTANEET LAPSIA ILOITSEMAAN JA HYVÄÄN TUULIIN.SE LAPSI TURVAA JUMALAAN HYVÄLLÄ MIELELLÄ.AHDISTUS HÄVIÄÄ.LAPSI KASVAA ISOIKSI ,MITÄ HÄN TEKEE RATKAISUA OMALLA PÄILLÄÄN. JEESUS RAKASTAA KAIKKEA LAPSIA. KIITOS JUMALALLE RAKKAUDESTA.