Alle 1000euron bruttoeläkkeitä ei saa verottaa.

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Alle 1000euron bruttoeläkkeitä ei saa verottaa..

Esko Järvenpää
Jämsä

#1 Eläkeläisiä eduskuntaan ensivuonna.

27.01.2010 18:45

Hyvinvointisuomi murenee pieninä palasina kun yhä enemmän terveydenhuollon maksuosuuksia vyörytetään kansalaisille. Lääkärin palkkioiden kelakorvaukset vähenevät joka vuosi indeksiautomaatilla, kun lääkäreiden palkankorotuksia ei päivitetä kelakorvauksiin.

Miltei kaikkiin terveydenhuoltomaksuihin tulee tänä vuonna n. 7 % korotukset kun kahden aikaisemman vuoden kansaneläkeindeksiin sidotaan asiakasmaksuasetuksen nojalla säädettävät asiakasmaksut.

Tämän hallituksen ikääntyneisiin kohdistuva politiikka on armotonta ja indeksisidonnaista, se ei ota huomioon maksukyvyn heikennystä. Korotuksissa ei huomioida, että kansaneläkkeet eivät nouse lainkaan ja työeläkkeet korkeintaan 0,26 % ja yhdistetyt alle sen. Toisaalta kunnallisverot, energia- ja arvonlisäverot nousevat kuluvana vuonna.

Sata- komitea sai valmiiksi mietintönsä ja sieltä on tulossa lisää korotuksia ja heikennyksiä ensivuodelle. Kansaneläkkeitä, peruspäivärahoja ja lapsilisiä pitäisi tarkistaa vain neljän vuoden välein, vaatii Elinkeinoelämän keskusliiton lakiasiainjohtaja Lasse Laatunen ja, että perusturvaetuuksia ei myöskään tulisi sitoa indeksiin, koska muuten kustannukset paisuisivat kohtuuttomiksi. Laatunen kuuluu sosiaaliturvan uudistusta pohtivaan Sata- komiteaan.
Kaikesta ei voida syyttää taantumaa, kyllä Suomessa on nyt menossa raju rakennemuutos hyvinvoinnissa. Sen on mahdollistanut politiikan kaupallistuminen. Eduskuntaan äänestettiin hyvin mainostettuja kauniita ja muodikkaita ihmisiä joiden poliittiset tavoitteet määritti sponsorit. Pohjoismaisen hyvinvointimallin säilyttäminen vaatii nyt laajaa poliittista heräämistä ja sitä varten on eläkeläisillä puolue www.senioripuolue.fi.