Raakamaidon suoramyynnin sääntelyä lievennettävä

24.11.2015 11:11

Olen myös itse käyttänyt raakamaitoa ja ihastunut siihen.

#27 Järki käteen ja ostoksille vai keten se menikään

26.11.2015 07:48

Ehdotan vasta-adressia raakamaidon suoramyynnin kiellon puolesta. Raakamaidosta voi saada ruokamyrkytyksen jopa 500-kertaisella todennäköisyydellä kuumennettuun maitoon verrattuna. Raakamaidon käyttöön suhteutettuna ruokamyrkytysepidemioita on tapahtunut kohtuuttoman paljon. Merkittäviä epidemioita mm. vuosina 2014 2x 2012, 2007, 2005, 1999. Raakamaidon käytön ollessa vähäinen myös tilastot ruokamyrkytyksistä ovat tietysti heikommat joten arvioni, että raakamaito aiheuttaa kohtuuttoman määrän ruokamyrkytyksiä on mielestäni reilu. Raakamaidon käyttö on vain noin 1l/hlö/vuosi ja kuumennetun noin 125l/hlö/vuosi.

lähteet:

Evira

Maitojaterveys.fi

Saara Lantta-Lehtola

#28 Re: Järki käteen ja ostoksille vai keten se menikään

04.12.2015 09:15

#27: - Järki käteen ja ostoksille vai keten se menikään

Kiitos kommentistasi ja huolenpidosta. Itse olen käyttänyt eri maitotiloilta hakemaani raakamaitoa jo lähes seitsemän vuoden ajan. Vuosikulutukseni on 150 litraa. Tähän asti olen siis juonut kuumentamatonta raakamaitoa sellaisen 1000 litraa enkä ole vielä kertaakaan saanut maidosta ruokamyrkytystä, kuumentamattomista ulkomaisista pakastevadelmista kylläkin. Pitäisiköhän niidenkin kieltämiseksi perustaa adressi?

10.03.2016 10:53

Toivon kaikkien, niin halutessaan ostaa raakamaitoa! Olemme n.10 vuoden ajan ostaneet raakamaitoa Tampereella Ahlmanin maitobaarista, emmekä ole sairastuneet. Päinvastoin olemme voineet käyttää käsittelemätöntä maitoa, kun taas kaupan maitoa emme. Tällaisia paikkoja vaan niin harvassa!
merete vuortenmaa

25.08.2019 21:52

eikö kannata muuttaa maatilalle, joita löytyy myös vantaalta ja hommata se oma lehmä.

josta voi lypsää maitoo.

käyttää omiin tarpeisiin.

luulisi olevan helpompaan, kuin tapella lakia vastaan.

mulle oli helpompaa lopettaa kokonaan maidon juonti .