Taidepoliittisen asiantuntijaryhmän hallitusohjelmatavoitteet


Vieras

#1

17.03.2015 17:54

Taiteilijan asema ja toimeentulo ovat Suomessa erityisen huojuvia, pirstoutuneita ja pätkäisiä. Tarvitaan kokonaissunnittelua ja rakenteiden uusimista, joustoa ja lisärahoitusta.

Vieras

#2

17.03.2015 21:03

Koska Taiteilija on ammatti. Adressin jokainen asia ja sana on niin totta! Taiteella on perustuslain suoma autonomia ja asema - taidetta pitää vaalia - taiteilijan tulee voida elää ja tehdä taidettaan. Ammatinharjoittajan työstään palkkaa.


Vieras

#3

17.03.2015 21:39

Nämä ovat itseään arvostavan sivistysvaltion peruspilarit.

Vieras

#4 Re:

18.03.2015 09:06

#3: -  

 Todellakin!  Komppaan sua täysillä.  Ilman taidetta ei olisi elämää!

Markku Laitinen

#5 Täyttä roskaa koko adressi!

18.03.2015 09:34

Maamme taiteilijajärjestöt kuten Taidemaalariliitto, eivät noudata vapaata ammatillista järjestäytymisoikeutta ja oikeutta järjestäytyä muiden etujen valvomiseksi. Vaikka tämä vapaa oikeus kuuluu maamme solmimiin Ihmis- ja Perusoikeuksiin, YK:n maailmanlaajuiseen ihmisoikeuksien julistukseen, maamme Perustuslakiin ja Yhdenvertaisuuslakiin sekä Euroopan Unionin Perusoikeuskirjaan, jotka kaikki mainitsevat vapaan ammatillisen järjestäytymisen perustavaa laatua olevaksi oikeudeksi. Siksi on aivan turha puhua taiteen minkäänlaisesta vapaudesta tai siitä ettei taide olisi elitismiä pahimmillaan.

Koska maamme taiteilijajärjestöt eivät noudata tätä omalla kohdallaan, ei valtion tule tukea Ihmis- ja Perusoikeusrikollisuutta missään muodossa. Siksi taiteen ja kulttuurin tuet tulisi pikemminkin lakkauttaa kokonaan, kuin että ne pidettäisiin ennallaan tai niitä lisättäisiin.

61% miehistä, 52% naisista ja 81% maanviljelijöistä leikkaisi taiteen ja kulttuurin tukia Iltalehden äskettäin tekemän tutkimuksen mukaan.

http://static.iltalehti.fi/uutiset/kansaleikkaa_graafi_3101MS_uu.jpg

Sen sijaan että taiteilijat mankuvat jatkuvasti lisää rahaa valtiolta toimintoihinsa, pitäisi taiteilijoiden ja taidealan järjestöjen sen sijaan itse kehittää omia ammattialojaan seisomaan paremmin omilla jaloillaan. Tämä vaatisi tietenkin uudenlaista ajattelua ja koko virallisen taidekentän toimijoiden vaihtamista, jotta tätä uudenlaista ajattelua sinne taiteen kentälle saataisiin. Mutta koska taidealan vanhat poliittisesti sitoutuneet ja poliittisilla mandaateilla meriittinsä tehneet ja ansionsa saaneet, eivät halua tietenkään luopua omista viroistaan ja tehtävistään, on uudenlaisen ajattelun mahdollisuuskin taide- ja kulttuurialoilla aivan mahdoton ajatus. Siksipä alat eivät osaa muuta kuin mankua valtiolta jatkuvasti lisää rahaa toimintoihinsa.

Taidemaalarina pidän koko adressia hyvin halpamaisena toimintana, juuri sellaisena jona virallinen taiteen kenttä on aina minulle näyttäytynyt. Puhutaan hienoista asioista kuten esimerkiksi taiteen vapaudesta tai taide ei ole elitismiä ja silti aikuiset lapset leikkivät leikkejään suljetuiilla hiekkalaatikoilla vastoin kaikkia Ihmis- ja Perusoikeuksia ja vapauksia, aivan kuin käsityskyky ei riittäisi tajuamaan omien puheidensa irvokkuutta.

Niin ja mitä itse adressiin tulee, suosittelen kaikilla taide- ja kulttuurialoilla työskenteleville ja muillekin etteivät he allekirjoittaisi adressia, koska se suosii vain Ihmis- ja Perusoikeusrikollisuutta. Juuri siitä mitä vastaan oikeiden taiteilijoiden tulisi toimia kaikin keinoin!


Vieras

#6 Re: Täyttä roskaa koko adressi!

18.03.2015 09:52

#5: Markku Laitinen - Täyttä roskaa koko adressi! 

Huhhuh kun tuli katkeraa tekstiä! Vieläpä täysin asian vierestä. 

Suosittelisin tälle Laitiselle että tutustuisi koko asiasisältöön ja kommentoisi sitä.  Nyt ei puhuta mistään Ihmis- ja perusoikeuksista.  Ne forumit ovat jossain toisaalla.

Markku Laitinen

#7 Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi!

18.03.2015 09:58

#6: - Re: Täyttä roskaa koko adressi! 

 Olen lukenut koko adressin ja mielestäni siiinä ei ole asiasisältöä, sekä olen todennut ettei valtion tule rahoittaa Ihmis- ja Perusoikeusrikollisuutta. Samoin oikeat taiteilijat puolustavat näitä Ihmis- ja Perusoikeuksia, vaikka meidän maassamme niitä eniten rikkovat virallisen taidekentän toimijat, jotka eivät kykene tekemään uraansa samoilla ehdoilla muiden kanssa, eivätkä kestä vapaata kilpailua.

Kirjoitan muuten omalla nimelläni ja siten vastauksetkin olisi syytä laittaa omalla nimellä, jottei tule kuva henkilökohtaisesta kaunasta jota tullaan tänne tuomaan!


Vieras

#8

18.03.2015 12:10

Taiteen rahoitus tulisi olla ensi hallituskauden tärkeitä kysymyksiä.

Vieras

#9

18.03.2015 12:16

freelance tekstiilitaiteilija
Mää itte

#10 Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi!

18.03.2015 13:29

#7: Markku Laitinen - Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi! 

Se millä nimellä täällä kirjoittaa on valintakysymys Markku hyvä.  Siispä valitsenkin nyt tällä kertaa nimekseni vaikkapa "Mää itte". Ei se mistään henkilökohtaisesta kaunasta kerro yhtään mitään.  
Kummia päätelmiä teet!!! 
Menisit vaan itse asiaan!

Markku Laitinen

#11 Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi!

18.03.2015 14:10

#10: Mää itte - Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi! 

 Niin minä sentään kirjoitan omalle nimelläni, toisin kuin sinä ressukka!

Noissa tavoitteissa ei ole mitään ylevää ja taiteen tai taiteilijan aseman parantamisehdotuksia, jos perustuloa ei lasketa mukaan. Sitä samaa perustuloa josta minä olen puhunut vuosikausia ja joka on kaltaistesi kateellisten raukkisten toimista tyrmätty. Mutta nyt minun ideani on varastettu osaksi virallisen taidekentän agendaa.

Taiteilijajärjestöjen tulisi muuttaa toimintojansa ja virallisen taidekentän ottaa enemmän vastuuta omien ammattialojensa kehittämisestä, ilman jatkuvaa lisärahoituksen vaatimista valtiolta. Mutta kun kädettömät lastentason taiteilijat eivät kykene muuhun kuin huutamaan hiekkalaatikolla lisää julkista rahaa, aivan kuin pikkulapset omilla hiekkalaatikoillaan karkkia karkkipäivinä.

Antaisitte lastentason taiteilijat niille taidealojen oikeille virtuooseille ja yrittäjille samat mahdollisuudet ja edellytykset voida toimia alalla, kuin itsellennekin olette saaneet, ettekä olisi syrjimässä, puukottamassa heitä selkään ja mustamaalaamassa raukkamaisesti nimimerkkienne suojasta vuosikausia. Jo se parantaisi taiteen ja taidealojen kannattavuutta, koska heidän teoksiaan ostetaan yksityisellä rahalla ja se antaisi omalla tavallaan oikeutuksen myös teidän julkisen rahan taiteilijoiden lastentason taiteelle.

Tiedätkö että valtiomme on velkaa 100 miljardia? Osaatko kuvitella kuinka iso raha on edes yksi miljardi? Minäpä havainnoillistan sen sinulle niin että tuollakin järjellä sen ymmärtää! Jos saat jokaikinen sekuntti yhden euron itsellesi, niin kahdentoista päivän päästä sinulla on miljoona euroa kasassa, mutta saadaksesi miljardin sinun saatava joka sekuntti yksi euro kolmenkymmenenkahden vuoden ajan. Eli meidän valtiomme tulisi maksaa kolmenkymmenenkahden vuoden ajan joka sekuntti velkaa pois 100 euroa, niin olisimme kolmenkymmenenkahden vuoden kuluttua velattomia. Tosin laskelmaan ei ole laskettu vielä velan korkoa mukaan, joten tilanne valtion kannalta on vieläkin surkeampi!

Eli sen sijaan että kaltaisesi ressukat huutavat kurkku suorana jatkuvasti lisää rahaa taiteelle ja kulttuurille, niin teidän pitäisi miettiä miten te itse voisitte tehdä rahaa valtion kassaan! Vai onko osaaminen ja luovuus niin hukassa siellä taiteen ja kulttuurin viralliisella puolella, että ainoa mitä osataan ja mihin pystytään on vain kirkua kuorossa julkisia tukia lisää?

Itse asiassa kun nyt tuli puheeksi, alan olla koko perustuloa vastaan, koska se mahdollistaa taiteilijoiden loisimisen ja muiden elättinä olemisen ikuisesti. Sen sijaan valtion tulisi tukea taidetta ja kulttuuria toisella tavalla. Taiteilijoille tulisi järjestää joku alue johon he voisivat kokoontua päivisin ja iltaisin esittelemään ja myymään teoksiaan ja niiden oheistuotteita. samalla taidemyynnin ALV pitäisi poistaa ja antaa taiteilijoiden myydä teoksiaan vaikkapa 500€ arvosta kuussa ilman perusturvan menettämistä. Eli taiteilijoiden taloudellista toimeliaisuutta pitäisi lisätä kannustavasti, julkisten tukien sijaan. Tämä alue pitäisi olla jossakin turistien ja kansalaisten helposti löytämässä paikassa!


Vieras

#12 Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi!

18.03.2015 22:26

#11: Markku Laitinen - Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi! 

 Ja sinäkö sitten olet muka taiteilija?  Jostain syystä katkeroitunut?  Ainakin olet tuntematon taiteilijana joten se ehkä selittää tuon katkeruuden.  Relax hyvä mies!

Claude

#13 Tehoaa jo nyt!

19.03.2015 05:38

Tuli tieto että jo nyt että "asiantuntijaryhmän" ajatukset ovat saaneet myönteisiä mielipiteitä yli puoluerajojen. Upeaa että pähkäily asiassa ei ole mennyt hukkaan!  Kiitokset tälle työryhmälle!

Markku Laitinen

#14 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi!

19.03.2015 06:51

#12: - Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi! 

 Niin siitä tunnettavuudesta on helppo jutella nimimerkin suojasta, mutta olisiko tunnettavuutta kanttia verrata avoimesti omalla nimellä? Samalla nähtäisiin noiden nimimerkin suojasta tehtyjen katkeruusselkäänpuukotuksien ja mustamaalauksien todelliset syyt!


Vieras

#15

19.03.2015 09:29

Taide kuuluu kaikille asuinpaikasta ja asemasta riippumatta. Taiteilija on ammatti siinä missä muutkin ammatit, sen harjoittajalla täytyy olla oikeus sosiaaliturvaan ja vakuutukseen. Taidekasvatus, taiteen piiriin ohjaaminen kuuluu sivistyksen perustaan. Taide tekee hyvää ja opettaa yksilölle tai ryhmälle itsestään!

Vieras

#16 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi!

19.03.2015 11:03

#14: Markku Laitinen - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi! 

 Aina vaan kummallisemmaksi menee?  Ei näistä kukaan ole suo selkäänpuukottanut tai mustamaalannut täällä?  jos noin on niin kerro kuka näistä?  Ihan vain mielenkiinnosta kysyn.

Markku Laitinen

#17 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi!

19.03.2015 13:17

#16: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi! 

 Selkäänpuukotus ja mustamaalaaminen ovat tapahtumia joissa esimerkiksi nimettömänä esitetään nimeltä tiedetystä julkisesti väitteitä joita ei voida todistaa ja joilla yritetään halventaa tai alentaa väitteiden kohdetta. 

Kuten esimerkiksi nimimerkin suojasta tehdyt väitteet jonkun nimeltä tiedetyn katkeruudesta, vaikka tämä nimeltä tiedetty ei olisi tehnyt muuta kuin puuttunut oman ammattialansa epäkohtiin ja Ihmis- ja Perusoikeuksien puuttumiseen. Tai esittää nimimerkin suojasta nimeltä tiedetty täysin tuntemattomaksi, kun väitteen esittäjä tekee sen nimimerkin suojasta antaen näin kuvan itse olevansa paljon tunnetumpi taiteilijana, ilman minkäänlaista näyttöä asiasta.

Minä taidemaalarina vertaan teoksiani ja niiden ideoita ihan kenen tahansa toisen taidemaalarin kanssa avoimesti tarpeen tullen. Minulla ei ole siihen taito- eikä luovuusesteitä, olen erittäin itsevarma taiteilijana. Enkä usko maailmassa minua lahjakkaampaa tai osaavampaa taiteilijaa olevan olemassakaan. Joten jos sinulla tai jollakulla muulla on kanttia ja halua verrata avoimesti teoksia kanssani, minulla ei ole mitään sitä vastaan!

En myöskään ole väärässä taiteilijajärjestöjen Ihmis- ja Perusoikeuksien vastaisesta toiminnasta, eikä tätä kukaan pysty kumoamaan. Näin ollen valtion ei tule rahoittaa Ihmis- ja Perusoikeusrikollisuutta, ei vaikka se olisi naamioitu taiteeksi tai sitä tehtäisiiin taiteen varjolla!


Vieras

#18 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi!

19.03.2015 15:34

#17: Markku Laitinen - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi! 

 Usko tai älä mutta toi kertoikin kaiken olennaisen "aiheesta".  ;)  

Markku Laitinen

#19 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi!

19.03.2015 19:53

#18: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi! 

 Hienoa että ymmärsit ettei sivistysvaltion tule rahoittaa Ihmis- ja Perusoikeusrikollisuutta missään muodossa, ei vaikka se naamioitaisiin taiteeksi tai sitä tehtäisiin taiteen varjolla.


Vieras

#20 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi!

19.03.2015 21:22

#19: Markku Laitinen - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi! 

 En kylläkään tarkoittanut tuota vaan "aihe" oli tuo sinun herkkänahkaisuutesi kun sentään väität olevasi lahjakas ja itsevarma maalari.  Ei oikein natsaa yhteen ikävä kyllä.  ;-)

Markku Laitinen

#21 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi!

19.03.2015 21:49

#20: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi! 

 Kirjoitan omalla nimelläni, en nimimerkin suojasta kuten sinä ja se kertonee kaiken niin herkkänahkaisuudestani kuin lahjakkuudestanikin, verrattuna sinun herkkänahkaisuuteesi ja lahjakkuuteesi.

Kuten olen sanonut, vertaan teoksiani ja niiden ideoita ihan kenen tahansa taiteilijan kanssa maailmassa, minulla ei ole siihen taito- tai ideaesteitä. Siksi minulla on varaa kirjoittaa omalla nimelläni ja laittaa tarvittaessa itseni peliin.

Minun ei tarvitse juosta nimimerkin suojasta selkäänpuukottamassa ja mustamaalaamassa kateellisena itseäni lahjakkaampia taiteilijoita, kuten sinun näemme tekevät. Mutta se mitä sinä näytät hallitsevan, on kerrassaan loistava esimerkki siitä mitä taidealalla harjoitetaan kateellisten raukkisten toimista. Kun ei kyetä teoksilla, lahjakkuudella, taidolla ja osaamisella kilpailla, niin selkäänpuukottamalla aina pärjää!

Voittajajoukkueen jäsen

#22 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi!

20.03.2015 07:01

#21: Markku Laitinen - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi! 

No, nimellä tai ei, sehän on valintakysymys ja sinä teit oman valintasi ja minä omani.  :-)

Mutta kuten huomaat, juna kulkee kampanjastasi huolimatta.  :-D  Allekirjoittajia tähän asti on jo 232 ja mitä ilmeisimmin tämä sun "mainoskampanjasi" niin itseäsi- kuin asiaakin kohtaan alkaa purra yhä tiukemmin ;-) Jatka ihmeessä!  Ehkä saamme jopa ennätysmäärä nimiä tänne. 

Markku Laitinen

#23 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi!

20.03.2015 08:51

#22: Voittajajoukkueen jäsen - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi! 

 Adressi on aloitettu 3.3.2015, eli jos allekirjoittajamäärä jaetaan 16:sta, on keskiarvo päivää kohti 14,5 allekirjoittajaa. Kun ennakkoäänestys alkaa 8.4.2015 on siihen aikaa 18 päivää, joten jos adressi kerää 500 allekirjoittajaa, niin mitä sitten? On kansalaisaloitteita jotka ovat keränneet sata kertaa enemmän allekirjoittajia ja ne on torpattu poliitikkojen tahoilta. Ja kansalaisaloite on sentään virallinen kansalaisaloite, eikä mikään epävirallinen adressi. 

Alppilan koulun entinen opettaja Antti Korhonen sai taakseen adressin allekirjoittajia yli 200 000 ja tämä johti siihen ettei häntä erotettu opettajan virasta, vaan siirrettiin toiseen kouluun opettajaksi.

Joten asetetaan asiat nyt oikeisiin mittasuhteisiin ja eräs asia mikä todella ihmetyttää, taidealan oikeiden nimien puuttuminen adressin allekirjoittajista. Jos asialla olisi todellista kannatusta, kuvittelisi että kaikki taidealan nimimiehet ja naiset olisivat kilpaa allekirjoittamassa adressia omilla nimillään. Mutta kun näin ei ole, niin adressin takana eivät ole suinkaan taidealan kaikki toimijat. Tarkemmin tarkasteltuna edes kaikki adressin laatijatkaan eivät ole allekirjoittaneet adressia ja mitäpä se kertoo koko adressista ja sen laatijoista?

Edelleen olen myös sitä mieltä ettei valtion tule tukea tai rahoittaa Ihmis- ja Perusoikeusrikollisuutta vaikka se kuinka olisi naamioitu taiteeksi tai sitä tehtäisiin taiteen varjolla! Tämä että virallinen taiteen kenttämme toimii Ihmis ja Perusoikeuksien vastaisesti, on salattu tässä adressissa ja näin ollen kaikki allekirjoittajat eivät tiedä tukevansa Ihmis- ja Perusoikeusrikollisuutta allekirjoittamalla adressin. Eli kyseessä on petos näitä ihmisiä kohtaan ja voidaan sanoa kyseessä olevan jopa törkeä petos. Ja petoksen todisteet löytyvät YK:n maailmanlaajuisesta ihmisoikeuksien julistuksesta, Euroopan Unionin Perusoikeuskirjasta, maamme solmimista Ihmis- ja Perusoikeussopimuksista, maamme Perustuslaista ja maamme Yhdenvertaisuuslaista.


Vieras

#24 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi!

20.03.2015 09:34

#23: Markku Laitinen - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi! 

 Unohdit varmaan ehkä sullekin tärkeän ja juuri 4.3.2015 ratfioidun lain. Varmaan tunnet että sieltäkin kautta olet henk.koht. tullut laiminlyödyksi.  ;-) 

Jotain järkee sunkin pitäisi käyttää noissa lain vertailuissa! Tuossa nimittäin ei ole mitään logiikkaa!


Vieras

#25 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi!

20.03.2015 09:46

#24: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Täyttä roskaa koko adressi! 

 Lait eivät ole voimassa takautuvasti, vaan siitä päivästä lähtien kun ne "ratifioidaan". En tiedä minkä ikäinen olet, mutta tietopohjasi näyttää alakouluikäisen tietopohjalta, joten turha tuhlata paukkuja kaltaiseesi, ennenkuin sinulla on jotain järkevää sanottavaa!