Vastustan Kajaanin lukion kiertotuntikaaviouudistusta

Kirjoittaja on poistanut viestinsä (Näytä tarkemmat tiedot)

20.04.2015 08:06

Vieras

20.04.2015 09:48

lukio 0/5 koska no cs, no es...
ASD

#3 ASDF

20.04.2015 10:23

HUPRATADSASD

1/2 lukiosta suoritettu

#4 Ehdotus

20.04.2015 15:15

En oikein pidä ajatuksesta, että vain jotain tiettyä erityislinjaa suosittaisiin tälläisessä uudistuksessa, joten asettaisin uuden ehdotuksen:

12 tuntinen koulupäivä, jolloin on vain 4 oppituntia (Oppitunti kestää 2 tuntia ja vartin, mutta se ei ole relevanttia). Tälläisellä järjestelmä oppilaat voitaisiin saada ulos lukiosta jo 2 vuodessa. Erityislinjalaiset joutuisivat tekemään vähän enemmän töitä saadakseen omatkin asiansa mukaan lukujärjestykseen (Esim. kesäkurssit), mutta itsehän ovat ne erityislinjat valinneet valinneet. Koulu alkaisi joka aamu yhdeksältä ja loppuisi yhdeksältä, jolloin oppilaiden ei tarvitsisi opetella joka aamulle eri aikatauluja. Koulupäivänä olisi taukoja jokaisen oppitunnin välillä puolesta tunnista puoleentoista tuntiin. Tälläisellä järjestelmällä oppilaille ei kaikista aineista annettaisi kotiläksyä yms, paitsi kielissä ja muutamassa aineessa, joka vaatii esseiden palauttamista.

Harrastuksia varten oppilaat voisivat järjestää pitkillä ruokatauoilla jotain yhteistä tekemistä harrastukseensa liittyen, mikä taas vaatii sen, että koulun tiloja saadaan oppilaiden käyttöön näitä varten (Liikuntasalit, musiikkiluokat, atk-luokat yms.)

Tämä malli ei suosi ketään ja tiheältä tuntitahdilta jää vapaita tunteja itsenäistä opiskelua varten joko kertaamista, ylimääräisten kurssien tekemistä tai koeuusintoja varten.

Itse opiskelen tällä tavalla ja olen todennut sen erittäin tehokkaaksi.

tyttönen

#5 Kiertokulkukaavio

21.04.2015 03:55

Kannatan kiertokulkukaaviota!

Vieras

21.04.2015 09:22

On aivan liian yleinen ilmiö että kouluissa toteutaan johdon visioita opiskelijoista välittämättä. Lakiin on jo kirjattu velvoita opiskelijoiden kuulemisesta heitä koskevia asioita käsitellessä. Mikäli tälläisiä uudistuksia kuitenkin viedään poikkeuksetta läpi opiskelijoiden mielipide sivuuttaen jää laki pelkäksi merkityksettömäksi sanahelinäksi.