Raaseporin tasoristeysonnettomuuden jatkokäsittely lopetettava

Raaseporin tasoristeysonnettomuuden jatkokäsittely lopetettava / Tiedotteet / Tiedote 22.12. / Kommentit

ulkopuolinen

22.12.2019 13:05

Kiitos lehtileikkeen julkaisemisesta. Nyt ymmärrän paremmin, mihin Rappen päätös perustuu: likinäköiseen laintulkinaan. Jostain syystä jo poliisin esitutkinnan aikana Puolustusvoimien mahdollinen vastuu on suljettu pois. Voi kysyä, miksi. En myöskään ihan näe logiikkaa siinä, että Puolustusvoimia pidettiin vastuullisena kolarissa, joka tapahtui varusmiehen vapaa-ajalla, mutta tässä ei.

Oikeusvaltion kannalta on tärkeää, että oikeuslaitos toimii ehdottoman itsenäisesti, juridisista periaatteista tinkimättä, ja etteivät erinäiset kovaääniset kansanliikkeet (kuten tämä meidän) pysty vaikuttamaan sen päätöksiin. Toisaalta taas luottamus juridisiin päätöksiin horjuu, jos ne ovat maalaisjärjellä ajateltuina epäoikeudenmukaisia ja järjettömiä. Myös luottamus Puolustusvoimiin horjuu pahasti, jos tämän jutun loppupäätelmä on se, että Puolustusvoimat ei vastaa sotaharjoitusten turvallisuusjärjestelyistä vaan ne ovat jokaisen varusmiehen omalla vastuulla.

Pelissä on siis paitsi nuoren varusmiehen tulevaisuus myös Puolustusvoimien uskottavuus.

Vaikka oikeus päättäisikin pysyä Rappen "likinäköisessä" laintulkinnassa, Puolustusvoimain edustaja voisi nousta esiin, tunnustaa virheensä ja esittää pahoittelunsa, kenties jopa anteeksipyynnön siitä, mitä varusmies on joutunut käymään läpi. Yksinkertaisesti kantamaan edes osan siitä taakasta, joka minun oikeudentajuni mukaan olisi kuulunut kokonaan Puolustusvoimille.

Kommentoi adressia

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…