Mopokortti-ikää ei muuteta

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Mopokortti-ikää ei muuteta.

Hanna Pietarsaari
Espoo

#51 ei näin ?

14.05.2009 15:31

Hei jos mopokortti ikää pitäs nostaa 17 vuotee ni ei kukaa sit ostas mopoo! eiks sillo olis vaa järkevintä ostaa samantien auto!?? Joten must vähä tuntuu et 15-vuotias on just hyvä ikä mopoon.. koska sillon oppii liikkuu teillä ko on ollu mopoki !! joten ei oo mitää tarpeeks hyvää syytä nostaa sitä ikää, koska enemmä autoil niit kolareit on ko mopoil!
Sonja Hyttinen
Jokela

#52 ....

16.07.2009 23:48

15 vuotias on iha hyvä ikäne saamaa mopokortin... niiku muutki on sanonu jos mopokortin ikää lisätään nii miksei samantien autokortinki ? ja on se muutenki iha epäreilua niitä kohtaan jotka joutuu odottamaan vielä kauvemmin sitä korttia.. se on reilua että kaikki saa saman ikäisenä mopo kortin !
sanel sivac
ristiina

#53 mul on 13w ja en vittu tosiaankaa jaksa oottaa enempää mopo kortin saantia

15.09.2009 09:53

vittu sano kuka mitä sano mut 15 w on hyvä ikä kaikkien nuorten unelma on päästä ajaa mopolla..!
denis kirov
kouvola

#54 kannattaa nostaa mopokortin ikää

22.10.2009 22:02

kannattaa nostaa tota ikää ku noi kaikki mopoilijat.ajelee läpi yön myös noi A1 kortin saanneet.ite oon 15 ja ei se riittävä ikä oo viel.
Mikko Virtanen
Tampere

#55

03.03.2010 19:03

Jos tällä mopokortti-iän korottamisella pyritään vähentämään mopo-onnettomuuksia, kun "15-v mopoilijat haluaa ajaa vain kaasu pohjassa.", niin ei se mopo-onnettomuuksien määrää mihinkään muuttaisi. Samalla tavalla ne 16- tai 17-vuotiaat ajelee ja ajattelee kun 15-vuotias.
jesse hiironen
liminka

#56 hirviöt...

02.05.2010 20:55

tiedän että kirjoitan myöhässä mutta te hirviöt jotka haluatte vaihtaa sitä ikää 16 tai jopa 17 ikävuoteen, miettikääpä ovatko 16v eli 9. luokkalaiset koulun kingit yhtään sen parempia rehvastellessaan mopoillaan nuoremmille? saatikka lukion ensimmäisellä olevat jotka pyrkivat saamaan nykyiset kevarinsa kulkemaan yhtäpaljon kuin ylempien luokkien kavereiden autot !!!!

15 on oikea ikä mielestäni, ei olisi kiva kulkea kavereille ja kouluun n.40km päivittäin pyörällä... bussikaan ei toimisi koska kulkee vain kahdesti päivässä oikeaan suuntaan...

tuo hirviöt sen takie että, ette ole tainneet itse ikinä saada kokea sitä ihanaa vapautta joka moposta ja m-ajokortista tulee? ei enää koko ajan kotona tai edes koti paikkakunnalla ! mahdollisuus itsenäistyä mutta ei ihan mahdottomia kumminkaan !

jos m-ajokortin ikä nousee 16 tai 17 niin:
16v- kevari kortti 17v->autokortti (järkevin?) 20v, jolloin liikenne kokemusta monilla todella vähän jos ollenkaan ja nyt 19vuotiaat jotka saisivat kortin ensivuonna voisivat vaika hommata jostain kananmunia jos päätös olisi epämieluinen
17v- kveri kortti 18 tai jopa 19v jolloin auto kortti pahimmillaan 24v...
Vieras

#57 Re: no ei

22.07.2010 18:32

Veera Asukas
Vieras

#58

14.08.2010 21:52

Vitut. Ei vuojella saavuteta paskaakaan. Ja ottakaa ihmiset huomioon että amerikassa ajetaan 16 vuotiaana autoja. Kaikki mopoiliat ei suinkaa oo idiootteja, ja ottaen huomioon että eräälle tutulleni kävi niin, että oli ohittamassa autolla toista autoa moottoritiellä, mutta tämä toinen autoilia kiihdytti vauhtinsa niin ettei tuttuni päässyt takaisin oikealle kaistalle. Näyttipä vielä keskariakin tämä autoilia, että mietikää te, mitä sanotte mopoilioista ja kattokaa hetki niitä autoilioita ensin.

Vieras

#59 Re:

04.09.2010 16:46

#4: Mikko Kaarto -

No vittu yhyy kun herra ei saa nukkuu saatana rauhassa.

Vieras

#60 vitut

14.10.2010 12:51

ei ne autot sit ajoin 50 sit auto peräs kii ja ajohan se perseesee mopo ihan paskana auto oli myös edessä ei voinu tehdä mitä ku edessä oleva auto jarrutti takana oleva ei kerenny ku oli 50cm päässä et hv autoilijat
Tomi Aho
Vieras

#61 Jahas.

05.11.2010 09:23

Mielestäni mopokortti-iän tulisi yhä olla se 15, mutta itse koetta tulisi vaikeuttaa muullakin kuin 30 teoria ja 10 kuvakysymyksellä. Inssiajokin olisi hyvä olla, sillä kaupunkilaiset eivät pääse hyvin harjoittelemaan, sillä suljettuja alueitahan siellä ei tuuppaa paljon olemaan. Kuten Henri sanoi, vaaratilanteitahan aiheuttaa nämä ''seniorikansalaiset,'' joiden refleksit, näkö sekä kuulo kyky alkaa heiketä. Sekin on erittäin jännä, että jos auto kulkee 30km/h 50km/h alueella, mopoilijaahan ei MISSÄÄN NIMESSÄ päästetä ohi, vaan kiihdytetään vaikka 70km/h että tuo ei pääse. Mopoilija palaa autoilijan taakse ja vauhti hidastuu takaisin siihen 30km/h. Eikä nämä osaa edes ohittaa oikein, mopoilija saa henkensä edestä pitää tangosta kiinni kun muutaman tonnin painoinen tukkirekka suhasee metrin päästä ohi, koska ei vaivaudu kaistaa vaihtamaan kun mopoilija ajaa pientareella. Se vielä naurattaa niin suunnattomasti kun valitetaan nykyisiä kriteerejä. Nykyisten 'aikuisten' tuli vain kävellä kauppaan, ostaa mopo ja lähteä ajelemaan. Nyt kun on tarpeeksi vanha ajaakseen autolla, niin johan provosoidaan mopoilijoiden ajotaitoja sekä ikää. Mutta jos mopoikä nostettaisiin 17 vuotiaaksi, kuka enään ostaisi mopon kun saisi jo vuoden päästä auton?
Sampo
Vieras

#62 Oikeus mopolla ajoon 15 vuotialla

14.11.2010 10:44

Lainsäätäjien viimeaikaiset puheet mopoiän nostosta ovat järjettömiä. On täysin käsittämätöntä että normaalit mopot ja mopoautot mahtuvat samaan lakiin. Mielestäni mopoauto valttien tukkona on riskitekijä jota tuleekin miettiä. Sen sijaan moposkootteri joka helpottaa nuorten harrastuksissa käyntiä ja liikkumista joka paikkaan voisi olla mielestäni jo kypsällä nuorella ennen 15 vuoden ikää.
Oma tyttäreni asuu äidin luona noin 10 km:n päässä ja on nyt 13,5 vuotta. Hän on odottanut mopokorttia jo vuoden ja nyt väläytellään iän nostoa. Hänen korttinsa ja mopoilu helpottaisi hänen elämäänsä harrastuksineen ja sukkuloinnissa kahden kodin välillä merkittävästi.
Mutta eihän nämä meidän tollot lainsäätäjät tajua mistään mitään. Tulkitaan tilastoja ja toimitaan jonkoun käyrän mukaan joka ei muuten useinkaan pidä paikkansa. Poliisikin on Suomessa usein hyvin kyllästynyt lakeihin joiden valvonta tuottaa aivan turhaa työtä tai on osittain hankalaa.
Minun tyttäreni ajaa mopolla sitten laittomasti jos ikää nostetaan.
Persu
Vieras

#63 Mopo on 15 vuotiaan oikeus

14.11.2010 10:54

Te kaikki nuoret joita nää mopoiän nostoaikeet mietityttää!
Katsokaa millaisia idiootteja tuolla eduskunnassa on häväksymässä lakeja. Meitä Suomalaisia kusetetaan oikein kunnolla, elämä tehdään hankalaksi typerillä laieilla.
Ottakaa kantaa joukolla kouluissa, protestoikaa, järjestäytykää ja marssikaa vaikka ulos kouluista porukalla. Suomea johtaa nyt sellaiset idiootit kuten Vihreät ja Keskusta, eikä oppositiossakaan kannata SDP:n juttuja kuunnella.
Kuunnelkaa PerusSuomalaisten viestiä sillä se on ainut taho joka aidosti haluaa edistää meidän Suomalaisten omaa elämää maassamme.
Ansku
Vieras

#64 vanha laki on iha okei

24.01.2011 22:04

itekki täytän kohta 15 ja on tullu aika innokkaasti venailtuu sitä korttia, en vaan tajuu mitä ideaa on nostaa kortin ikää vuodella kun autoilijatkin kolaroi ja on sentäs täys ikäisiä. Ja se hinnan nousu eihän siinä ole mitään ideaa nostaa vielä paljon korkeemmalle kun ei aikasemmin tarvinnut edes korttia. Onha niitä jotka rällää yö myöhään mut ainahan niistä voi valittaa jos alkaa ärsyttää. Kyl mä oon ehdottomasti tän vanhan lain kannalla!

Vieras

#65 Tuoomas Oikarinen

24.05.2012 16:03

Tuomas Oikarinen tässä terve silloin kun minä olin 14 v niin silloin ei mopoon tarvittu korttia kun nykyään sillon vielä sai aijaa ilman korttija ei tarvitu muuta kon rahaa sen ostamiseen ja pääsit heti ajelee niin se oli silloin on totta hettä m korttin hinta on kallistunut ja monella jää sen takija kortti ajamatta vai mitä

Vieras

#66 Tuoomas Oikarinen

24.05.2012 16:12

minun mielästä koko kortti pitäisi otaa pois kokonaan kun sen hintaa on liian kallis minun mielestäni olisi mukaa vaa jos korttia ei tarvitas vaan saisi taas ajaa ilman korttia ritäis että ostais sen ja lähtis ajelee

Vieras

#67 Tuoomas Oikarinen

27.05.2012 18:10

Tuomas Oikarinen an tässä terve minun mielestäni koko kortti pitäisi otaa pois koska se on liian kallis että saisi ajaa taas ilman korttia ja ei ainostaan mopoista vaan myös kevyt moottori pyöristä eli kevareista olisi hyvä jos saisi taas ajaa ilman korttia molenpia olisi hyvä jos kumpaakaan ei tarvitas korttia vaan riitäisi että ostaa mopon tai kevarin ja lähtis ajelee ja ei muuta minusta ainakin btämä olisi hyvä jos mopo lakia vähän muutetas näin paljon että ei tarvitas enää kumpaakaan korttia olis hyvä juttu ainakin minun mielestä vois lähteä ajelemaan ilman että tulis mitään sanomista vai mitä

Vieras

#68 Tuoomas Oikarinen

27.05.2012 18:23

mutta prätkä kortti saa pysyä ihan ennalaan vai mitä

Vieras

#69 Tuoomas Oikarinen

27.05.2012 18:27

ja minusta mopon hintaa pitäsi vän laskea alas päin minusta mopon hinta 350 euroa ei enempää

Vieras

#70 Tuoomas Oikarinen

27.05.2012 18:28

kevari pyörä 500 euroa

Vieras

#71 Re:

28.03.2014 17:47

#1037: DEJEAN Elisabeth -  

 

Kači J. to zařídí