Ruuhimäen koulua ei saa lakkauttaa

Ota yhteyttä adressin tekijään

Tämä viestiketju on automaattisesti luotu adressista Ruuhimäen koulua ei saa lakkauttaa.

Paula Keteli
Ruuhimäki

#1 Koulu kylälle tärkeä!

18.10.2007 13:24

On ihanaa kun oma lapsi saa opiskella rauhallisessa Ruuhimäen koulussa. Tyttö lähtee kouluun tosi mielellään ja opettajasta on tullut hänen "kakkos-äitinsä". Koulussa on aikaa opettajalla perehtyä erikseen jokaiseen oppilaaseen ja huomata jokaisen vahvuudet ja heikkoudet.

Toivottavasti kunta arvostaa myös jatkossa Ruuhimäen koulua, koska pienet kyläkoulut ovat kunnan valttikortti, kun lapsiperheet valitsee asuinkuntaa perheelleen! Ruuhimäen vahvuuksia on Jyväskylän ja Lievestuoreen läheisyys, hyvät kulkuyhteydet, rauhallinen ja turvallinen kasvuympäristö lapsille, vireä kyläyhteisö ja Kyläkoulu! Me ruuhimäkeläiset uskomme vahvasti, että saamme jatkossakin uusia asukkaita kylälle ja siinäkin mielessä hyvän toimivan koulun lopettaminen olisi väärin meitä kaikkia kohtaan ja ennen kaikkea lapsia kohtaan, joiden koulumatkat venyisivät kohtuuttomin pitkiksi, jos koulua ei enää kylällä olisi:(
Jouko Sundvall
Ruuhimäki

#2 Oikeaa säästöäkö?

18.10.2007 19:36

Onko säästö todellista?
Kyläkouluja on lakkautettu satoja, ja SUURIA säästöjä on syntynyt,,,, jos lasketaan aina kyseisen koulun lakkauttamisen yhteydessä säästöksi henkilökunnan palkat, kiinteistömenot, ja tietenkin koulutarvikkeisiin menneet rahat, ai niin ja vielä syövätkin koulun piikkin....HALOO
Nämä samat koululaiset sitten jatkossa kuljetetaan varmaankin talkoohengessä, ilman kustannksia isoon kouluysikköön , hyväkuntoista kiinteistöä ei oikein voida hävittääkkään, koska se toimii kylän keskuksena monessa, mutta se nyt ei niin iso menoerä tainutkaan olla, koululaisten tarvikkeissa nyt ei paljon voidakkaan säästää kävi sitten kyläkoulua tai isoa koulua, edelleen opettajat siirtyisivät myöskin isoon kouluun joten jos ei syrjäkylän koululaisille tule eväät pakolliseksi , niin minä tyhmyyttäni en oikein ISOA säästöä kunnalle tälläisesta toiminnasta keksi.
Kylällä on todellisuudessa tulevaisuutta hyvien kulkuyhteyksien ja asutustaajamien läheisyyden vuoksi, "savumäärät" tulee kasvamaan Ruuhimäellä.
minna kupari
Adressin tekijä

#3 Lasten näkökulmasta

27.10.2007 20:40

Teetimme Ruuhimäen koulun oppilailla SWOT -analyysin omasta kylästään, tässä poimintoja:
Ruuhimäen kylän vahvuudet:
- että Ruuhimäki on olemassa, KOULU, jääkiekkokaukalo, omenapuut, vattupuskat, jaliskenttä, puhdas luonto, kilpailut, metsät, ei pakokaasuja,
Heikkoudet:
- ei kauppaa, liian hiljaista
Mahdollisuudet:
- skeittiramppi, kioski, digiboksi koulun telkkariin, enemmän liikuntaa
Uhat:
- koulu loppuu, koulu lakkautetaan, karhut, tulipalo, autot

Kaikissa vastauksissa ensimmäisenä vahvuutena oli koulu. Kuin myös uhkat -kohdassa. Lapset kuuntelevat vanhempien puheita ja epävarmuus koulun jatkumisesta huolettaa myös heitä. Lapset kyselevät että minne he sitten menevät kouluun jos oma koulu lopetetaan. Pitkät linja-automatkat ja suuret ryhmät aiheuttavat pelkoa.

Tulevaisuudessa tullaan kiinnittämään huomiota pienten koululaisten pitkiin koulumatkoihin ja pitkiin koulupäiviin sekä suuriin ryhmäkokoihin. Niitä tullaan aivan varmasti rajoittamaan lakimuutoksilla. Voisikohan Toivakan kunta olla edelläkävijä ja huomioida nämä asiat jo etukäteen? Voisikohan Toivakan kunta nyt panostaa lapsiin, tuleviin veronmaksajiinsa, ja kuunnella näitä lasten toiveita ja pelkoja?