Pernajan kunnanvaltuusto, noudattakaa enemmistön tahtoa.

#1 Nimen kanssa vaikutat enemmän

25.01.2008 14:30

Nyt olisi tärkeätä allekirjoittaa adressi nimen kanssa muuten saattaa olla että päättäjät sivuuttavat sen tyystin. Mitä mieltä muut ovat?
Debbie Martikainen
Pernaja

#2 Haluamme asua nimenomaan maalla!

30.01.2008 10:57

Minun perheeni ja minä muutimme Pernajaan, Porvoon kaupungista, nimenomaan siksi että haluamme asua maalla ja että lapsemme menevät pienempään maalaiskouluun, eikä isossa kaupungissa eikä mihin "metro" kaupingissa! Me osallistuimme päätöksen haluammeko liityä Porvooseen tai Loviisaan, koska me haluamme vaikuttaa nimenomaan se asian mihin haluamme asua ja mihin koulun meidän lapset menevät. Päätöksemme pitää yhä, vaikka kaikki neljä kunnat päätävät liityä Loviisaan tai ei tai vain Pernaja yksin päättä liityä Loviisaan. Haluamme että enemmistön äänet kuullaan, koska me asumme täällä!

My family and I moved to Pernaja from Porvoo Town, for the reason that we want to live in the countryside and that our children can attend a small school in the countryside and not in a large town or a "Metro" town! We participated and made a decision whether to join Porvoo or Loviisa because we wanted to take part in the decision as to where we´d like to live and as to where our children attend school. Our decision still stands whether all four other counties agree to join Loviisa or not, or just Pernaja alone! We´d like the majority of votes to be heard, because we live here!
Adressin tekijä

#3 Adressi on vielä tarpeellinen.

31.01.2008 13:16

Olen samaa mieltä Debbien, me määräämme koska asia koskee meitä. Seuraava mielipidekirjoitukseni tulee koskemaan tätä asiaa:

Adressi on vielä tarpeellinen.

Suur-Loviisan fuusion mahdollistamiseksi haetaan nyt siis selvitysmiestä. Hyvä, häntä tarvitaan koska eikö ole hiukan ironista että seudulla kansa haluaa selvästi fuusiota mutta päättäjät repivät toisiaan tukasta niin että fokusointi hämärtyy. Meille kyse ei ole politiikasta vaan arkipäivästämme. Yritämme sovittaa yhteen jokapäiväistä palapeliämme, eli työmme, lasten päivähoidot, koulut, lääkärikäynnit ja harrastukset. Ja joka kerta kun joku on kipeänä koko korttitalo heiluu. Älkää nyt enää, hyvät päättäjät, nakertako korttitalomme perustaa heikommaksi!

Uskon että juuri tästä syystä kuntalaiset itse ovat nyt tekemässä selväksi kenen ehdoilla päätökset kunnassa tulee tehdä. Meille kyse on kelvollisesta jokapäiväisestä elämästämme, päättäjille kyse on jostain muusta. Kullasta ja kunniastako? Muistutan siksi että päättäjiemme tulee tehdä töitä meille eikä sooloilla egojensa ja omien taloudellisten intressiensä perässä. Liike-elämässä olisi jo tullut potkut.

Adressissa (www.adressit.com/pernajan-kuntafuusioadressi) jossa kehotetaan Pernajan johtoa katsomaan 63-36 enemmistöllä voittanutta Loviisa-vaihtoehtoa loppuun asti on kirjoitushetkellä yli 250 nimeä. Neuvon samaa mieltä olevia ihmisiä allekirjoittamaan adressia edelleen. Jos vaikka Pernajan johdolle sattuisi tulemaan musta hetki jolloin se itse tekee Loviisa-vaihtoehdon mahdottomaksi. Ja levittää kätensä ja kertoo taas Porvoon olevan "se ainoa vaihtoehto". Silloin meillä kuntalaisilla on oltava työkalut valmiina, koska silloin edetään nopeasti. Koska nykyisten päättäjien kaudesta ei ole enää paljoa jäljellä.

Kristian Willner

Adressen är ännu motiverad.

För att möjliggöra Stor-Lovisafusionen sökes nu alltså en utredningsman. Bra, han behövs för är det inte litet ironiskt att traktens folk helt klart vill ha en fusion men i ledningen sliter man varann i håret så att fokuseringen blir suddig. För oss är det inte frågan om politik utan vår vardag. Vi försöker få ihop vårt varje dags pussel, alltså våra arbeten, barnens dagvård, skolor, läkarbesök och hobbyn. Och varje gång nån blir sjuk svajar hela korthuset. Så ids inte nu mera, goda beslutsfattare, gnaga grunden för vårt korthus ännu svagare!

Jag tror att just därför håller de vanliga kommunborna nu på att göra klart på vems villkor beslutena i kommunen bör göras. För oss är det frågan om ett dugligt, vardagligt liv, för ledningen något annat. Guld och framgång? Därför vill jag påminna våra beslutsfattare om att de skall jobba för oss och inte köra solo efter sina egon och egna ekonomiska intressen. I affärslivet hade de redan fått sparken.

På adressen (www.adressit.com/pernajan-kuntafuusioadressi) där man beordrar Pernås ledning att se Lovisa-alternativet, som vann med 63-36, till slut fanns vid skrivningsögonblicket över 250 namn. Jag råder mänskorna av samma åsikt att fortsätta skriva under adressen. Man vet ju inte om ledningen i Pernå, under ett svart ögonblick, får för sig att själv omöjliggöra Lovisa-alternativet. Och sen breda ut händerna och igen säga att "Borgå är det enda alternativet". Då bör vi kommunborna ha verktygena färdiga, för då går det undan. Det är nämligen inte så länge kvar av de nuvarande beslutsfattarnas period.

#4 Vielä ehdit - Ännu hinner du

12.02.2008 21:03

Tulen luovuttamaan adressin tämän kuun lopussa, seuraavassa valtuustokokouksessa. Adressi jää tämänkin jälkeen voimaan ja sitä voi allekirjoittaa senkin jälkeen. Mutta jos haluat olla mukana jo siinä versiossa mikä luovutetaan nyt niin allekirjoita hyvissä ajoin. Meitä on kohta 600 ihmistä jotka eivät tule hyväksymään askeltakaan enää Porvoon suuntaan ennekuin Loviisa-vaihtoehto on katsottu loppuun. Aktivoituminen on ollut mykistävää, ihmiset ovat omatoimisesti ruvenneet toimimaan asian puolesta ympäri Pernajaa. Jos jollain on ollut vaikeuksia allekirjoittaa netissä niin muut ovat auttaneet. Palaute on ollut valtaisaa, jatkakaa samaan malliin niin muutoksen on pakko tapahtua. Kaikki muu olisi poliittista itsemurhaa.

terveisin

Kristian Willner

Jag kommer att överlåta adressen i slutet av denna månad, på följande fullmäktigemöte. Adressen blir kvar, och kan skrivas under även efter det. Men om du vill vara med redan i den versionen som överlåtes nu så skriv under i god tid. Vi är snart 600 människor som inte kommer att godkänna ett steg till i Borgåriktning förrän man sett Lovisa-alternativet till slut. Engagemanget har förstummat en. Folk har självmant börjat verka för sakens skull runt om i Pernå, om nån har haft svårigheter med att skriva under adressen i nätet så har andra hjälpt till. Responsen har varit enorm, fortsätt och ändringen måste komma. Allt annat skulle vara politiskt självmord.

med hälsningar

rafael westerlund
pernaja

#5 Viellä mahdollisuus vaikuttaa

20.02.2008 00:06

Nyt on aika jo herätä tähän päivään ja vaikuttaa omaan "MINÄ" asiaan ja kirjoittaa nimi adressiin Pernajan puolesta Loviisaan.
Mielestäni on aika lyhytnäköistä juosta suoraan leijonan kitaan Porvooseen.
Kun katsoo kauemmas aikaan eteenpäin niin ensimmäisenä tulee jo vastaan asia, kehätie IV (4) Porvoo-Mäntsälä (Öljytie) Hyvinkää. Pitäisi jo hälytyskellot soida !!!!!! Sateliittikaupunki Porvoo on jo melkein Helsinkiä. Sehän on jo melkein Helsingin itäisin nukkumalähiö. Sitten kun tutkailee OECD:n sivuja niin kass kummaa RAJAT on jo määritelty missä tämä Globaali METROPOLI menee. Ihan oikeesti HERÄTKÄÄ koko Pernajassa. Missä mennään ??? Katsokaa tulevaisuutta ja miettikää jälkipolvianne kuinka heille haluatte kaiken jättää ja oman vanhuutenne elää. Asioita on jo varmaan päätetty Helsingistä käsin !!!!
Nyt on meidän aika vaikutta mitä me tai "MINÄ" halutaan.
Ole hyvä pallo on sinun ALLEKIRJOITA PERNAJA-LOVIISA puolesta.

#6 Vaikenemisen aika on ohi

20.02.2008 13:40

Hyvä pointti Rafaelilla, kiire on ollut joten ei ole kaikkia aspekteja ehtinyt miettiä. Sanaa metropolia olen tosin kyllä miettinyt ja tullut siihen tulokseen että se on vähän sama kuin yrittäisi myydä paskaa autoa liimaamalla perään sana DeLuxe. Aina joku menee lankaan. Toivon ettei kukaan tule ideaa mulle elinaikanani syöttämään. Mutta jos olette huomanneet niin kansalaiset ovat aktivoitumassa. Ensin kaadettiin Pyhtään kylpylähelvetti, jossa venäläisten turistien oli tarkoitus polskia ydinvoimalan lauhdevedessä vuoden ympäri... Seuraavana vastarinta nousi Fennovoiman ydinvoimalahanketta vastaan. Sitten tuli Backaksen lentokenttähanke. Olisihan se huolestuttavaa jos ihmiset seuraisivat ilmeettöminä vierestä kun puskutraktorit vetää 5 vuotta aikaisemmin hankitun 300.000 euron kodin matalaksi.

Ja nyt kansalaiset kävivät taistoon säilyttääkseen kuntansa kutakuinkin elinkelpoisena. Keino on muodostaa pienin lain sallima kuntakoko (Suur-Loviisa) jossa lähidemokratia vielä toimii. Eli sitä tällä adressilla haetaan.

t.

K. Willner

#7 Adressin tila

19.03.2008 18:35

Jos joku miettii mitä tämä adressi vielä täällä tekee niin kerronpa tilanteen. Fuusiotilanne odottaa selvityshenkilön aikaansaannoksia asiassa. Hänen työnsä valmistunee viim. huhtikuun aikana. Sen jälkeen katsotaan mitä Pernajan kunta tekee ja tarvitaanko adressia vielä. Jos tarvitaan niin puhalletaan siihen uutta puhtia. Kiitos kaikille jo tässä vaiheessa allekirjoittamisesta. Sillä oli merkitystä ja ilman sitä saattaisimme olla jo porvoolaisia.

t. K. Willner